Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sankcje za naruszenie obowiązków z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu

Sankcje za naruszenie obowiązków z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
Sankcje za naruszenie obowiązków z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
13 lipca 2018 r. wchodzi w życie nowa ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Ustawa wprowadza odmienne niż dotychczas zasady nakładania kar za naruszenia przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. W artykule przedstawiamy jakie wprowadzono rodzaje kar, jaki jest maksymalny limit kar pieniężnych i sankcji karnych oraz jakie naruszenia przepisów są zagrożone karami.

Warto na wstępie odnotować, że kary grożą przede wszystkim jednostkom obowiązanym do stosowania przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (dalej ustawa), ale nie tylko. Nowe przepisy wprowadzają też możliwość nałożenia kar pieniężnych np. na członków zarządu odpowiedzialnych za wdrożenie w firmie przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, jeżeli w firmie zostaną stwierdzone uchybienia przepisom tej ustawy. Osoby te mogą być ukarane karą pieniężną do wysokości 1 000 000 zł.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu - nowa procedura

Jakie są rodzaje kar administracyjnych

Ustawa wymienia 5 rodzajów kar administracyjnych, które mogą być nałożone za naruszenia obowiązków nałożonych ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (zwana dalej „ustawą”) Są to:

1) publikacja informacji o instytucji obowiązanej oraz zakresie naruszenia przepisów ustawy przez tę instytucję na stronie internetowej Ministra Finansów

2) nakaz zaprzestania podejmowania przez instytucję obowiązaną określonych czynności;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) cofnięcie koncesji lub zezwolenia albo wykreślenie z rejestru działalności regulowanej;

4) zakaz pełnienia obowiązków na stanowisku kierowniczym przez osobę odpowiedzialną za naruszenie przez instytucję obowiązaną przepisów ustawy, przez okres nie dłuższy niż rok;

5) kara pieniężna

Ile wynosi maksymalna wysokość kar pieniężnych

Kary pieniężne mogą być nałożone do wysokości:

- dwukrotności kwoty korzyści osiągniętej lub straty unikniętej przez instytucję obowiązaną w wyniku naruszenia albo

- w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie kwoty tej korzyści lub straty - do wysokości równowartości kwoty 1 000 000 euro.

Wyższe kary mogą być nałożone na instytucje wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 1-5, 7-11, 24 i 25, czyli banki, SKOK-i, instytucje płatnicze, firmy i fundusze inwestycyjne, ubezpieczycieli i pośredników ubezpieczeniowych oraz instytucje pożyczkowe. Co warto odnotować wspomniane wyższe kary mogą być nałożone także na przedsiębiorców prowadzących działalność kantorową oraz przedsiębiorców prowadzących działalność polegającą na udostępnianiu skrytek sejfowych.

Wymienione jednostki obowiązane mogą być ukarane karą pieniężną:

  1. w przypadku osoby fizycznej - do wysokości 20 868 500 zł
  2. w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej - do wysokości równowartości kwoty 5 000 000 euro albo do wysokości 10% obrotu wykazanego w ostatnim zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy lub w ostatnim skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy - w przypadku instytucji objętych skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym grupy kapitałowej.

Obowiązek różnicowania kar

Kary administracyjne nie będą nakładane automatycznie. Zarówno rodzaj kary, jak i jej wysokość powinna być adekwatna do rodzaju i stopnia naruszenia. Ustawa zobowiązuje bowiem aby ustalając rodzaj kary administracyjnej oraz wysokość kary, uwzględniać:

  • wagę naruszenia i czas jego trwania;
  • zakres odpowiedzialności instytucji obowiązanej;
  • możliwości finansowe instytucji obowiązanej;
  • skalę korzyści osiągniętych lub strat unikniętych przez instytucję obowiązaną, jeżeli można te korzyści lub straty ustalić;
  • straty poniesione przez osoby trzecie w związku z naruszeniem, jeżeli można je ustalić;
  • stopień współpracy instytucji obowiązanej z organami właściwymi w sprawach przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  • uprzednie naruszenia przepisów ustawy przez instytucję obowiązaną.

Jak widać wysokość i stopień dolegliwości kary może zostać złagodzony również z powodu postawy instytucji obowiązanej. Instytucje, które będą współpracować z organami mogą liczyć na niższe kary. W szczególnie uzasadnionych wypadkach, przede wszystkim wówczas, gdy waga naruszenia będzie znikoma, organy będą mogły nawet odstąpić od wymierzenia kary (art. 150 ust. 5 ustawy).

Jakie naruszenia są zagrożone karą administracyjną

Kary mogą być nałożone na jednostki obowiązane, czyli podmioty wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 1-25 ustawy. Są to m.in. banki, SKOK-i, ubezpieczyciele i inne instytucje finansowe, ale też biura rachunkowe, kantory, doradcy podatkowi, biegli rewidenci, przedsiębiorcy przyjmujący i dokonujący płatności w gotówce powyżej 10 000 euro, przedsiębiorcy zajmujący się pośrednictwem w obrocie nieruchomościami.

Rodzaje naruszeń przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, za które jednostki te można ukarać karą administracyjną, przedstawiamy w tabeli.

Tabela. Rodzaje naruszeń przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy zagrożonych karą administracyjną

L.p.

Instytucja obowiązana może być ukarana karą administracyjną za niedopełnienie następujących obowiązków:

Podstawa prawna

wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za wykonanie obowiązków określonych w ustawie

Art. 147 pkt 1 w zw. z art. 8 ustawy

sporządzania oceny ryzyka oraz jej aktualizacji

Art. 147 pkt 2 w zw. z art. 27 ust. 3 ustawy

przekazania na żądanie Generalnego Inspektora oceny ryzyka oraz innych informacji mogących mieć wpływ na krajową ocenę ryzyka

Art. 147 pkt 3 w zw. z art. 28 ustawy

stosowania środków bezpieczeństwa finansowego

Art. 147 pkt 4 w zw. z art. 33, art. 43 lub art. 44-46 ustawy

dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego oraz wyników bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji oraz wykazania na żądanie organów sprawujących kontrolę zastosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa

Art. 147 pkt 5 w zw. z art. 130 i art. 34 ust. 3 ustawy

przechowywania dokumentacji

Art. 147 pkt 6 w zw. z art. 49 ust. 1 i 2 ustawy

wprowadzenia wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej

Art. 147 pkt 7 w zw. z art. 50 ustawy

wprowadzenia procedury grupowej

Art. 147 pkt 8 w zw. z art. 51 ustawy

zapewnienia udziału w programach szkoleniowych osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

Art. 147 pkt 9 w zw. z art. 52 ustawy

wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

Art. 147 pkt 10 w zw. z art. 53 ustawy

zachowania w tajemnicy faktu przekazania informacji Generalnemu Inspektorowi lub innym właściwym organom

Art. 147 pkt 11 w zw. z art. 54 ust. 1 ustawy

przekazania lub udostępnienia informacji Generalnemu Inspektorowi

Art. 147 pkt 12 w zw. z art. 72 lub art. 76 ustawy

przekazania zawiadomień Generalnemu Inspektorowi

Art. 147 pkt 13 w zw. z art. 74, art. 86 ust. 1 lub art. 90 ust. 1 ustawy

nałożonego przepisami unijnego rozporządzenia 2015/847

Art. 148 w zw. z art. 4-6, art. 7, art. 8, art. 10, art. 11, art. 12, art. 14 i art. 16 rozporządzenia 2015/847

stosowania szczególnych środków ograniczających lub nie dopełnienie obowiązków w zakresie zamrażania funduszy lub branie udziału w działaniach zmierzających do obejścia tych przepisów itp.

Art. 149 w zw. z:

- art. 117 ust. 1 ustawy,

- art. 2, art. 4, art. 5  rozporządzenia 881/2002,

- art. 3 i art. 8 rozporządzenia 753/2011,

- art. 2, art. 3 i art. 4 rozporządzenia 2580/2001


Jakie podmioty mogą być dodatkowo ukarane

Ustawa nakłada też dodatkowe sankcje na podmioty działające w formie spółek, osoby prowadzące działalność w zakresie „tworzenia” spółek oraz członków zarządu spółek wskazanych jako osoby odpowiedzialne za wykonanie obowiązków nałożonych ustawą. Zasady odpowiedzialności tych osób przedstawiamy w tabeli poniżej.

Tabela. Dodatkowa odpowiedzialność za niedopełnienie niektórych obowiązków nałożonych przepisami ustawy lub nadzór nad wykonaniem tych obowiązków

Kto odpowiada

Za co odpowiada

Jaka kara grozi za naruszenie

Jednostki działające w formie spółki jawnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej, z o.o. i akcyjnej (z wyjątkiem spółek publicznych w rozumieniu ustawy z 29.07.2005 r. o ofercie publicznej (…) – Dz.U. z 2018 r. poz. 512 ze zm

za niedopełnienie obowiązku zgłaszania i aktualizacji danych w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych w terminach wskazanych w ustawie

Podstawa prawna:

Art. 153 ust. 1 ustawy

Kara pieniężna do wysokości 1 000 000 zł

Osoby fizyczne (przedsiębiorcy) świadczące usługi polegające na:

a) tworzeniu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,

b) pełnieniu funkcji członka zarządu lub umożliwianiu innej osobie pełnienia tej funkcji lub podobnej funkcji w osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,

c) zapewnianiu siedziby, adresu prowadzenia działalności lub adresu korespondencyjnego oraz innych pokrewnych usług osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,

d) działaniu lub umożliwieniu innej osobie działania jako powiernik trustu, który powstał w drodze czynności prawnej,

e) działaniu lub umożliwieniu innej osobie działania jako osoba wykonująca prawa z akcji lub udziałów na rzecz podmiotu innego niż spółka notowana na rynku regulowanym podlegającym wymogom dotyczącym ujawniania informacji zgodnie z prawem Unii Europejskiej lub podlegająca równoważnym standardom międzynarodowym;

UWAGA!

Taka sama  odpowiedzialność ciąży na osobach fizycznych będących wspólnikami w spółce prowadzącej opisaną działalność (w tym akcjonariuszach takiej spółki) oraz osobach zajmujących kierownicze stanowiska w takiej spółce

 

Za niedopełnienie obowiązku przedstawienia zaświadczenia, że nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe

Podstawa prawna:

Art. 153 ust. 2 ustawy

Kara pieniężna do wysokości 10 000 zł.

Członek zarządu wyznaczony jako osoba odpowiedzialna za wdrażanie obowiązków określonych w ustawie (dotyczy instytucji obowiązanej, w której działa zarząd lub inny organ zarządzający)

za  naruszenie przez instytucję obowiązaną obowiązków, o których mowa w art. 147 lub art. 148 (naruszenia te zostały wskazane w pkt 1-14 tabeli pt. „Rodzaje naruszeń przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy zagrożonych karą administracyjną”)

Podstawa prawna:

Art. 154 ust. 1 ustawy

kara pieniężna do wysokości 1 000 000 zł

Jakie czyny są zagrożone odpowiedzialnością karną

Za naruszenia obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, oprócz kar administracyjnych, grozi również odpowiedzialność karna.

Za:

  1. niedopełnienie obowiązku przekazania Generalnemu Inspektorowi zawiadomienia o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy i finansowania terroryzmu,
  2. za niedopełnienie obowiązku przekazania Generalnemu Inspektorowi zawiadomienia o powzięciu uzasadnionego podejrzenia, że określona transakcja lub wartości majątkowe będące przedmiotem tej transakcji mogą mieć związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu
  3. przekazanie nieprawdziwych danych albo za zatajanie prawdziwych danych dotyczących transakcji, rachunków lub osób
  4. ujawnianie informacji zgromadzonych zgodnie z ustawą osobom nieuprawnionym, posiadaczom rachunków lub osobom, których transakcja dotyczy,
  5. wykorzystywanie informacji zgromadzonych zgodnie z ustawą w sposób niezgodny z przepisami

- można być ukaranym karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat (art. 156 ustawy)

Sprawca, który działał nieumyślnie zamiast pozbawienia wolności może zostać ukarany grzywną (nie dotyczy to jednak czynów wskazanych pod lit. c, traktowanych ze swej istoty jako czyny umyślne).

Odpowiedzialność karna (kara grzywny) jest przewidziana również za udaremnianie lub utrudnianie przeprowadzenia czynności kontrolnych przez służby powołane do kontroli obowiązków nałożonych ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (art. 157 ustawy).

PODSTAWA PRAWNA:

Ewa Sławińska, prawnik, redaktor naczelna MONITORA księgowego

Reklama
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Prezydent podpisał ustawę SLIM VAT 3. Jakie zmiany i od kiedy?

    Prezydent podpisał ustawę znaną jako SLIM VAT 3. Na mocy nowych przepisów zwiększony został m.in. limit dla podatników, którzy mogą korzystać z metody kasowej rozliczania podatku VAT oraz rozliczać się kwartalnie. Próg przychodowy wzrósł z 1,2 miliona do 2 milionów euro. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca. Jej celem jest uproszczenie regulacji podatkowych i ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom. Jakie zmiany na nich czekają?

    Domy seniora z preferencyjną stawką podatku od nieruchomości

    Zapadł ważny wyrok dla praktyki naliczania stawki podatku od nieruchomości dla działalności opiekuńczej (domów seniora). Chodzi o wyrok z dnia 23 maja 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w sprawie o sygn. I SA/ Kr 250/23.

    Pomysły na prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę

    Prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę to sympatyczny gest i podziękowanie za dotychczasową wspólną pracę. Ale co kupić? Przygotowaliśmy kilka pomysłów. 

    Prezydent podpisał pakiet Slim VAT 3

    Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o VAT – podała kancelaria prezydenta. Ustawa wprowadza pakiet Slim VAT 3, który ma uprosić rozliczanie tego podatku.

    Emilewicz: projektem nowelizacji ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu zajmie się rząd

    Zakładam, że projekt ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu trafi pod obrady rządu, byśmy zdążyli przepracować ją w Sejmie w czerwcu i lipcu - powiedziała PAP pełnomocnik rządu ds. polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej Jadwiga Emilewicz.

    Zwrot składki zdrowotnej: wydłużenie terminu, ostatni moment

    Jeżeli w wyniku rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne okaże się, że składka ta została opłacona w kwocie wyższej niż ustalona, płatnikowi składek przysługuje  jej zwrot. Termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczenia (RZS-R) został wydłużony do 5 czerwca 2023 r.

    Podatek od napiwku. Kto zapłaci?

    Napiwek przypisany konkretnej osobie nie jest dochodem spółki gastronomicznej, a spółka nie zapłaci podatku dochodowego. Podatek dochodowy za napiwek obciąża jednak osobę, która otrzymała napiwek.

    Spółka nie musi pobierać podatku przy wypłacie zaliczki na poczet zysku

    Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).

    Aktualizacja aplikacji mZUS 2023 - nowe funkcje i zmiana wyglądu

    31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.

    Wnioski na PUE ZUS o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej można składać do 5 czerwca

    Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

    Czy da się oszczędzić milion na emeryturę? Sprawdzamy!

    Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?

    Mały ZUS Plus 2023/2024 - dodatkowe 12 miesięcy korzyści. Ile zaoszczędzi przedsiębiorca?

    Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie. 

    UE pozwala na obniżenie stawki VAT na odzież dziecięcą. Polska nie chce

    Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?

    Niezgłoszenie zmiany w KRS - konsekwencje. Postępowanie przymuszające – jakie jest zagrożenie?

    Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.

    KSeF uszczelni system podatkowy. Czy zlikwiduje szarą strefę?

    Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom? 

    Podatek od nadmiarowych zysków w Polsce. Czy i kiedy będzie wprowadzony? Sasin: prace trwają

    Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.

    Podatkowe zagadnienia e-commerce ze szczególnym uwzględnieniem roli operatorów interfejsu elektronicznego

    Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć  głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C).  Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.

    Ile zarabiają prezydent i wiceprezydenci Rzeszowa? Jaki mają majątek?

    W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.

    Podatnicy nie spieszą się z testowaniem KSeF

    Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda? 

    Informacje z urzędu skarbowego przez telefon lub e-Urząd Skarbowy. Co się zmieni od 15 czerwca 2023 r.?

    Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.

    Trybunał każe ścigać oszustów i pozorantów VAT na podstawie przepisów unijnych, a nie krajowych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie. 

    Aktualny rachunek bankowy trzeba zgłosić do urzędu skarbowego. Termin mija 30 czerwca 2023 r.

    Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.

    Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?

    Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie. 

    Inwestycja w SAFE – co musisz wiedzieć, żeby nie stracić

    Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.

    Samochód wycofany z działalności rolniczej. Czy jego sprzedaż podlega VAT?

    Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?