REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus zyska nowe uprawnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o kontroli skarbowej da fiskusowi nowe uprawnienia w zakresie pozyskiwania informacji. Ma też przyczynić się do zmniejszenia szarej strefy. Czy tak będzie, czas pokaże.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Autopromocja

ROZMOWA

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian do ustawy o kontroli skarbowej. Jaki pana zdaniem jest cel tej nowelizacji?

- Nowelizacja ma na celu przede wszystkim dostosowanie przepisów o organizacji służb kontroli skarbowej do ich zadań.

Co się zmieni?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Służby skarbowe zyskają w szczególności nowe uprawnienia w zakresie pozyskiwania informacji. Wynikające z tego obowiązki nie będą zapewne przyjęte z zadowoleniem przez podatników.

Czy zmiany te przyczynią się do zmniejszenia szarej strefy?

- Zobaczymy.

Jakieś korzystne zmiany czekają podatników w związku z tą nowelizacją?

- Tak. Przy okazji tej nowelizacji wprowadza się przepis, który istotnie poprawi sytuację podatników. W przypadku gdy decyzja nie zostanie doręczona w terminie sześciu miesięcy od wszczęcia kontroli, nie będą naliczane odsetki za okres postępowania kontrolnego.

Projekt przewiduje m.in., że właściciele serwera oraz podmioty świadczące usługi utrzymania domen i stron internetowych będą zobowiązani na żądanie organu kontroli skarbowej do udzielania wszelkich mogących mieć wpływ na powstanie lub wysokość zobowiązania podatkowego posiadanych informacji o nazwach i adresach przedsiębiorców lub nazwiskach i adresach osób fizycznych zamieszczających ogłoszenia i reklamy wskazujące na prowadzenie przez nich działalności gospodarczej. Czy to przepis, który pozwoli lepiej kontrolować sieć? Dziś urzędy mają z tym pewne kłopoty.

- Kontrola handlu elektronicznego została wpisana jako jedno z zadań priorytetowych dla kontroli skarbowej w 2008 roku, ale już dużo wcześniej, w ramach projektu wsparcia polskiej administracji skarbowej ze strony UE, opracowywana była strategia walki z podatkową przestępczością internetową. W praktyce jednak próby pozyskania informacji o transakcjach internetowych na podstawie obecnych przepisów kojarzyły się raczej z partyzantką niż ze strategią. Nowe uregulowania powinny poprawić sytuację organów, lecz mogą również spowodować, że szara strefa będzie przenosić się za granicę, co nie jest trudne w przypadku handlu internetowego.

Urzędników UKS będzie można poddawać badaniom psychologicznym i psychofizjologicznym. Czy to potrzebne?

- Dotyczy to pracowników zatrudnionych w wyodrębnionych komórkach organizacyjnych UKS oraz w wywiadzie skarbowym, a więc tych, którzy w ramach swoich obowiązków mogą być zmuszeni do posługiwania się bronią czy stosowania środków przymusu bezpośredniego. Tego typu badania mogą pomóc w doborze osób, które będą najlepiej wykonywać powierzone zadania w sytuacjach stresowych i niejednokrotnie z narażeniem własnego bezpieczeństwa.

W wywiadzie skarbowym będą mogli pracować tylko obywatele polscy. Czy to nie narusza zasad unijnych o swobodzie przepływu pracowników?

- W mojej ocenie generalny zarzut naruszenia swobody przepływu pracowników poprzez dyskryminację osób nieposiadających polskiego obywatelstwa lub posiadających obok polskiego także obywatelstwo innego kraju, byłby dyskusyjny. Swoboda przepływu pracowników nie dotyczy zatrudnienia w administracji publicznej, czyli np. na określonych stanowiskach w sądownictwie, policji czy organach podatkowych, które wiąże się z wykonywaniem działań władczych.

Przy okazji zmian w kontroli skarbowej mają być zmienione przepisy o doradztwie podatkowym. Nowe przepisy wyraźnie zezwalają doradcom na pracę w okresie zawieszenia w UKS-ach, urzędach i izbach skarbowych. Co z konfliktem interesów?

- Zmiana art. 8 ust. 1a ustawy w pewnej mierze dotyczy tego zagadnienia. Pozwala na wyłączenie od załatwiania sprawy pracownika UKS, jeśli występują okoliczności stawiające pod znakiem zapytania jego bezstronność. Oczywiście ten, kto wcześniej udzielał porady jako doradca, może nie być bezstronny, gdy - tym razem w imieniu organu - ma zweryfikować prawidłowość postępowania byłego klienta.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Jacek Kędzior, partner Ernst & Young

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA