REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga odsetkowa nie dla wszystkich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Z ulgi odsetkowej mogą nadal korzystać tylko podatnicy, którzy nabyli do niej prawo w latach 2002-2006. Takie osoby odliczenia będą mogły dokonywać do 2027 roku.

Podatniczka rozpoczęła budowę domu, na którą zaciągnęła kredyt w 2006 roku. Chce w rozliczeniu rocznym korzystać z ulgi odsetkowej.

REKLAMA

Autopromocja

- Ulga odsetkowa została zlikwidowana. Czy to oznacza, że nikt z niej już nie może korzystać - pyta pani Agata z Mławy.

W tym przypadku jest to możliwe. Niektórzy podatnicy nadal z tej ulgi korzystają. Mirosława Przewoźnik-Kurzyca, radca prawny z Kancelarii Salans, wyjaśnia, że przepisy o uldze odsetkowej przestały obowiązywać z dniem 31 grudnia 2006 r., niemniej jednak mogą być nadal stosowane przez podatników, którzy nabyli prawo do tej ulgi w okresie obowiązywania dotyczących jej przepisów.

- Zgodnie z art. 9 ustawy z 16 listopada 2006 r. o zmianie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw podatnicy, którym w latach 2002-2006 udzielono kredytu lub pożyczki na cele mieszkaniowe określone w uchylonych przepisach o uldze odsetkowej, mogą z tej ulgi korzystać aż do chwili spłaty kredytu (pożyczki), lecz nie dłużej niż do końca 2027 roku. Konieczne jest przy tym spełnienie warunków, od których uzależnione było prawo do ulgi - podkreśla Mirosława Przewoźnik-Kurzyca.

Dodaje, że w praktyce mogą pojawić się wątpliwości, czy nastąpiło nabycie prawa do ulgi odsetkowej. W szczególności może to dotyczyć sytuacji, gdy umowa kredytowa została podpisana w 2006 roku, lecz postawienie do dyspozycji środków z tego kredytu miało miejsce już w 2007 roku. Takiego przypadku dotyczy interpretacja zawarta w postanowieniu naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany (nr 1432/IDP/415/ 428/161/29/2007).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Z postanowienia tego wynika, że istotna jest data zawarcia umowy kredytowej. Data wypłaty kredytu (pożyczki) nie ma, w ocenie tego organu znaczenia. Natomiast, dla skorzystania z ulgi odsetkowej nie jest wystarczająca sama decyzja banku o przyznaniu kredytu, jeśli umowa kredytowa została podpisana już po 31 grudnia 2006 r. Organy podatkowe stoją bowiem na stanowisku, że przez pojęcie kredyt udzielony podatnikowi należy rozumieć zawarcie umowy kredytowej, a nie żadne inne poprzedzające zawarcie tej umowy czynności - podsumowuje Mirosława Przewoźnik-Kurzyca.

PRZYKŁAD

Podatnik w 2005 roku zaciągnął w banku kredyt na zakup mieszkania od dewelopera. Kredyt został udzielony na 30 lat. Mieszkanie nabył w 2006 roku i w rozliczeniu za ten rok po raz pierwszy skorzystał z ulgi odsetkowej. Podatnik ten będzie uprawniony do korzystania z ulgi odsetkowej także w następnych latach, gdyż spełnił warunek do nabycia prawa do ulgi odsetkowej. Ostatnim jednak rokiem odliczenia odsetek będzie dla niego rok 2027, pomimo że kredyt skończy spłacać dopiero w 2035.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA