REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrzebujący dostali o ponad 186 mln zł więcej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

W 2007 roku podatnicy przekazali o ponad 186 mln zł więcej dla organizacji pożytku publicznego z 1 proc. podatku niż za 2006 rok. Jest to efekt zmiany mechanizmu przekazywania pieniędzy.

Ministerstwo Finansów przedstawiło zestawienie z przekazania 1 proc. podatku dla organizacji pożytku publicznego za 2007 rok. O tym, że wyniki są rekordowe w porównaniu z 2006 rokiem, już informowaliśmy na łamach GP. Podatnicy przekazali potrzebującym o ponad 186 mln zł więcej niż w rozliczeniu za 2006 rok. To efekt zmiany mechanizmu przekazywania środków z 1 proc. oraz poszerzenia kręgu podatników, uprawnionych do jednoprocentowych wpłat.

REKLAMA

W rozliczeniu PIT za 2007 rok przekazywaniem 1 proc. podatku dla organizacji pożytku publicznego zajmowały się po raz pierwszy urzędy skarbowe, a nie sami podatnicy. Podatnicy nie muszą już sami dokonywać wpłat na rachunek wybranej organizacji. W składanym zeznaniu wskazują jedynie organizację, którą chcą wesprzeć, podając jej nazwę i numer KRS, a 1 proc. podatku przekazuje naczelnik urzędu skarbowego.

W rezultacie 5,2 mln podatników przekazało ponad 290 mln zł potrzebującym. Dla porównania w 2006 roku zaledwie 1,6 mln osób zdecydowało się wesprzeć organizacje kwotą 104 mln zł. To wzrost o prawie 177 proc.

Od 2007 roku poza zmianą mechanizmu wpłat z 1 proc. poszerzono również grupę podatników, którzy mogą wspierać organizacje pożytku publicznego, o podatników opodatkowanych według 19-proc. stawki osiągających dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz osiągających dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych. Zmiany przepisów w tym zakresie znalazły odzwierciedlenie w liczbach dotyczących wpłat.

Wnioski o przekazanie 1 proc. podatku wybranym organizacjom złożyło łącznie 5 134 675 podatników, z tego: opodatkowanych według skali - 4 794 489 (19,82 proc.); opodatkowanych 19-proc. stawką od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej -196 532 (49,91 proc.); osiągających dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych - 79 616 (26,73 proc.); opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych - 64 038 (9,51 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Z zestawienia Ministerstwa Finansów wynika, że na 5624 organizacji pożytku publicznego wsparcie w postaci 1 proc. należnego podatku dochodowego otrzymało 5598 organizacji, tj. 99,54 proc. Największe dofinansowanie, jakie otrzymała jedna organizacja, wyniosło ponad 32 mln zł, a najmniejsze 30 gr.

Dziesięciu organizacjom, które otrzymały największe wsparcie, przekazano kwotę 92 470 tys. zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1 proc. podatku w liczbach

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ludwik Kotecki, wiceminister finansów odpowiedzialny za podatki

LUDWIK KOTECKI

wiceminister finansów odpowiedzialny za podatki

Rekordowe wpływy z 1 proc. podatku to przede wszystkim efekt przekazywanie go po raz pierwszy przez urzędy skarbowe. To także wynik rozszerzenia kręgu uprawnionych do wspierania organizacji w ten sposób o rozliczających się na drukach PIT-36L i PIT-38. Rezultat tegorocznej akcji potwierdza celowość prowadzenia dalszych prac nad systemem wspierania organizacji pożytku publicznego. Na podstawie zebranych doświadczeń będziemy w dalszym ciągu dążyć do upraszczania procedury i ułatwiania przekazywania 1 proc. Dlatego w projekcie nowelizacji ustawy o PIT proponujemy, aby możliwe było przekazywanie 1 proc. nawet po złożeniu korekty zeznania. Uwzględniając sugestie organizacji i parlamentarzystów, proponujemy również możliwość udostępnienia organizacjom danych podatnika, który przekazał na jej rzecz 1 proc. podatku, jeśli zainteresowany wyrazi na to zgodę. W efekcie, sądzę, że tegoroczny rekord 291 mln zł może zostać pobity już w przyszłym roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA