REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za roaming abonenci mogą zapłacić dodatkowy VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

WSA w Warszawie uznał, że roaming jest usługą telekomunikacyjną i operator telefonii komórkowej musi opodatkować VAT całą kwotę uiszczaną za usługę, a nie tylko kwotę prowizji płaconą na rzecz zagranicznego operatora.

ROZMOWA

REKLAMA

Autopromocja

Czy zgadza się pani z wyrokiem WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 464/08), który uznał opodatkowanie VAT usług roamingu?

- Trudno mi się zgodzić z tym rozstrzygnięciem. Analizując sam wyrok oraz jego uzasadnienie, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że sąd nie do końca wniknął w istotę stosunku prawnego łączącego trzy zaangażowane podmioty: abonenta, operatora polskiego oraz operatora zagranicznego. Jestem przekonana, że gdyby taka analiza została dogłębnie przeprowadzona, to wyrok mógłby być diametralnie odmienny.

Czy pani zdaniem roaming podlega VAT?

- Wyrok dotyczył stanu prawnego sprzed akcesji Polski do Unii Europejskiej. Należy zwrócić uwagę, że roaming jest usługą świadczoną przez zagranicznego operatora na rzecz klienta polskiego, który przebywa za granicą. A zatem w ówcześnie obowiązującym stanie prawnym roaming nie podlegał VAT. Co więcej, stosunek prawny łączący podmioty usługi roamingu nosi wszelkie znamiona umowy na rzecz osoby trzeciej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czyli opodatkowana powinna być tylko prowizja?

- Tak. Opodatkowane powinno być wyłącznie wynagrodzenie otrzymywane przez operatora polskiego w wysokości 15 proc. kwoty usługi świadczonej przez operatora zagranicznego na rzecz polskiego klienta, który przebywał za granicą.

Jak wygląda stosunek prawny przy roamingu?

- Z uzasadnienia wyroku wynika, że sąd uznał, że w przypadku roamingu mamy trzy podmioty, ale niekoniecznie chodzi o kon- strukcję umowy na rzecz osoby trzeciej.

Co w przypadku, jeśli odejdziemy od konstrukcji takiej umowy?

- Odejście od tej konstrukcji powoduje wiele trudności. W przypadku roamingu mamy trzy podmioty, które są w jakiś sposób powiązane ze sobą. Trudno jednak powiedzieć, co łączy podmioty. Sąd uznał, że na poziomie detalicznym roaming jest częścią pakietu usług, jakie operator krajowy oferuje swoim klientom na podstawie umowy. A zatem strony łączy umowa zawarta między operatorem krajowym i jego abonentem. W rezultacie - zdaniem sądu - to polski operator świadczy usługę roamingu. Problem polega jednak na tym, że roaming świadczy operator zagraniczny, który rozlicza się z operatorem krajowym.

Pełnomocnicy skarżącej spółki twierdzili, że polski operator jedynie pośredniczy między operatorem zagranicznym a klientem, z którym wiąże go umowa. Czy pani się z tym zgadza?

- To jest wprowadzanie pewnego nowego elementu, który moim zdaniem nie powinien mieć zastosowania, ponieważ w przypadku roamingu nie mamy do czynienia z umową pośrednictwa.

 

Kto zatem świadczy usługę i na czyją rzecz?

- Roaming świadczy operator zagraniczny na rzecz polskiego klienta. Operator krajowy stwarza klientowi możliwość skorzystania z tej zagranicznej usługi telekomunikacyjnej. Tak to określa międzynarodowy standard umów roamingowych, czyli International GSM Roaming Agreement. Generalne założenie jest takie, że strony umowy ustanawiają między sobą roaming międzynarodowy, którego celem jest umożliwienie abonentom korzystającym z usług telekomunikacyjnych w systemie GSM obsługiwanych przez jednego z operatorów dostępu do takich samych usług operatora zagranicznego. A zatem zgodnie ze standardem międzynarodowym chodzi o umozliwienie dostępu, czyli tak jak w przypadku umowy na rzecz osoby trzeciej.

Jakie są jeszcze umowy na rzecz osoby trzeciej?

- Umową na rzecz osoby trzeciej jest przykładowo umowa ubezpieczenia. Ubezpieczający nie jest pośrednikiem, dlatego trudno zrozumieć wyjaśnienia pełnomocników prezentowane podczas rozprawy w WSA. Pośrednictwo dotyczy sytuacji, gdy jakiś podmiot, agent, umożliwia zawarcie umowy między dwoma podmiotami, które dążą do jej zawarcia. Rolą agenta jest zawarcie umowy między stronami.

W przypadku umowy na rzecz osoby trzeciej tak nie jest?

- Umowa na rzecz osoby trzeciej polega na tym, że ostateczny odbiorca jest beneficjentem, on nic nie musi, natomiast dostaje pewne świadczenia. W przypadku roamingu klient dostaje możliwość odbierania i wykonywania rozmów telefonicznych poza granicami kraju. Tu nie ma agenta, który ma doprowadzić do zawarcia umowy.

Jakie konsekwencje dla klientów i operatorów ma zatem wyrok WSA?

- Ten wyrok jest bardzo niebezpieczny dla operatorów telefonii komórkowej, ponieważ organy podatkowe mogą wszcząć postępowania co do okresów, które się jeszcze nie przedawniły.

Pełnomocnicy spółki zapowiadali złożenie skargi do NSA. Czy wyrok może wpłynąć na ceny usług roamingu?

- Myślę, że wyrok wpłynie na wyniki finansowe operatorów. Potwierdzenie niekorzystnego wyroku WSA przez NSA może także wpłynąć na ceny usług roamingowych. Jeśli operator miałby opodatkowywać VAT całość kwoty, a nie tylko prowizję, to ten dodatkowy koszt poniesie klient. Mam jednak nadzieję, że przedstawienie klarownego stanu faktycznego spowoduje, że NSA orzeknie odmiennie niż WSA.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Katarzyna Czarnecka-Żochowska z PricewaterhouseCoopers

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

KATARZYNA CZARNECKA-ŻOCHOWSKA

doradca podatkowy, partner w dziale podatkowym PricewaterhouseCoopers

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA