REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na złe długi może być groźna dla firm

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT wprowadza korzystne, ale nie do końca jednoznaczne przepisy dotyczące ulgi na złe długi. Już po 180 dniach będzie można skorygować VAT od nieopłaconych faktur.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy zmieniające ulgę na złe długi w ustawie o VAT, która obecnie znajduje się w Sejmie po senackich poprawkach, mają bardzo duże znaczenie dla podatników, którzy nie są w stanie wyegzekwować wierzytelności od dłużników.

Jak mówi Radosław Krupa, doradca podatkowy z Ernst & Young, zgodnie z nowelizowanymi przepisami za nieściągalną w rozumieniu przepisów o VAT zostanie uznana każda wierzytelność, która nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności. A zatem podatnik, który uprawdopodobni nieściągalność wierzytelności, będzie mógł skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju.

Zdaniem prof. Witolda Modzelewskiego, doradcy podatkowego z Instytutu Studiów Podatkowych, jeśli ustawa wejdzie w życie w obecnym kształcie, przepisy dotyczące ulgi na złe długi przestaną być martwe.

- Rozwiązanie takie powinno przynieść pozytywne skutki w zakresie wywiązywania się kontrahentów z zaciągniętych zobowiązań - dodaje Szymon Dalc, doradca podatkowy w Dalc i Ochocki-Doradcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwie znowelizowane przepisy będą korzystne dla podatników, ale nie do końca.

Obostrzenia w uldze

Szymon Dalc zwraca uwagę, że regulacje dotyczące ulgi na złe długi nadal nie będą dotyczyły sytuacji, gdy dłużnik jest w trakcie likwidacji lub w trakcie postępowania upadłościowego.

Radosław Krupa dodaje, że nowe przepisy nie będą miały także zastosowania do wierzytelności wobec podmiotów niebędących podatnikami VAT czynnymi, np. do wierzytelności wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, co znacząco ogranicza jej zastosowanie.

Zdaniem Szymona Dalca podatnicy powinni także zwrócić uwagę na skrócenie z 5 do 2 lat okresu, który objęty jest prawem korekty.

- Jeżeli np. faktura została wystawiona w styczniu 2008 r. i nie została zapłacona, to najpóźniej do końca 2010 r. możliwa będzie korekta podatku należnego. Obecnie okres ten upływałby dopiero z końcem 2012 roku (w tym wypadku był liczony od początku roku, w którym wystawiono fakturę) - wyjaśnia Szymon Dalc.

Potwierdzenie dłużnika

W opinii Radosława Krupy nowe przepisy w pewnym zakresie zaostrzą zasady korzystania z ulgi. Chodzi o to, że nakazują one wierzycielowi zawiadomić dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego. Jeśli mimo zawiadomienia dłużnik w ciągu 14 dni od otrzymania zawiadomienia nie ureguluje należności, to wierzyciel będzie mógł skorzystać z ulgi.

- Dotychczas do skorygowania podatku wystarczyło zawiadomienie dłużnika. Po nowelizacji konieczne będzie posiadanie potwierdzenia odbioru zawiadomienia przez dłużnika, co może nastręczać pewne trudności - stwierdza ekspert E&Y. Zdaniem Radosława Krupy, jeśli dłużnik nie potwierdzi odbioru zawiadomienia, wierzyciel nie będzie mógł skorzystać z ulgi.

 

Co więcej, zawiadomienie dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego będzie rodziło obowiązki po stronie dłużnika. Dłużnik, który zostanie zawiadomiony przez wierzyciela i nie ureguluje należności w ciągu 14 dni, będzie musiał pomniejszyć podatek naliczony lub w przypadku jego braku - odpowiednio zwiększyć kwotę podatku należnego.

Firmy stracą

Profesor Witold Modzelewski zaznacza, że 14-dniowy termin zapłaty warunkujący brak obowiązku korekty podatku naliczonego przez dłużnika powodować będzie, że już w grudniu wielu wierzycieli zawiadomi dłużnika w trybie tego przepisu i, przy braku zapłaty, dłużnik będzie musiał skorygować deklaracje nawet za 2006 rok, czyli wykazać zaległość podatkową.

- Dla wielu firm w trudnej sytuacji może to być przysłowiowy gwóźdź do trumny - konkluduje nasz rozmówca.

Profesor Witold Modzelewski zwraca także uwagę, że zmianom nie towarzyszy przepis przejściowy, precyzujący jakich wierzytelności dotyczy zmieniona regulacja, powstałych po nowelizacji czy również tych sprzed zmian.

WARUNKI DO SKORZYSTANIA Z ULGI

• Dostawa towaru lub świadczenie usług musi być dokonane na rzecz czynnego podatnika VAT, który nie jest trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji

• Wierzytelności były wcześniej opodatkowane i nie zostały zbyte

• Wierzyciel i dłużnik na dzień korekty są czynnymi podatnikami VAT

• Od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata

• Wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA