REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej zadań jest określonych w ustawie

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Zadaniowy plan wydatków zostanie podzielony na funkcje, zadania i podzadania, do których będą dołączane cele i mierniki. Dzięki temu wydatkowanie środków będzie bardziej efektywne.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W projekcie nowej ustawy o finansach publicznych, który obecnie znajduje się w Sejmie, pojawiły się przepisy wprowadzające kolejne elementy budżetowania zadaniowego. Wprowadzenie budżetu zadaniowego to jeden z głównych elementów reformy finansów publicznych.

Zgodnie z projektem ustawy nowo utworzone agencje wykonawcze będą miały obowiązek sporządzania planu zadaniowego na rok budżetowy i na kolejne dwa lata. Z kolei kierownicy jednostek (m.in. ministerstw, urzędów centralnych) będą sporządzali plan działalności zawierający cele zadań oraz określający podzadania oraz mierniki wykonania.

Projekt przewiduje również, że prognoza wydatków w wieloletnim planie finansowym państwa będzie miała układ funkcji państwa, zadań i podzadań. Identyczny układ mają mieć także programy wieloletnie w samorządach i skonsolidowany plan wydatków państwowych jednostek budżetowych, państwowych funduszy celowych, państwowych osób prawnych i agencji wykonawczych.

REKLAMA

Resort finansów proponuje również wprowadzenie jednolitych zasad dotyczących sprawozdawczości w układzie zadaniowym. Chodzi o ujednolicenie sprawozdań tak, aby minister finansów nie miał problemów ze sporządzeniem zbiorczej informacji o zadaniowym wykonaniu wydatków. Minister będzie mógł także wydać rozporządzenie, w którym określi wytyczne oraz szczegółowy sposób i terminy sporządzania materiałów do informacji z wykonania zadaniowego planu wydatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie rozwiązań opartych na zadaniowym charakterze wydatków publicznych ma przynieść poprawę celowości, efektywności i skuteczności gospodarki środkami publicznymi. Co więcej, dzięki nowoczesnej formie budżetowania ustawa budżetowa będzie czytelna nie tylko dla ministrów oraz ekspertów od finansów publicznych, lecz także dla obywateli.

Przepisy nowej ustawy o finansach publicznych, dotyczące budżetowania zadaniowego, mają zacząć obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2012 r. i 1 stycznia 2013 r. Doktor Marta Pustuła, dyrektor Departamentu Reformy Finansów Publicznych, zapowiadała na łamach GP, że pierwszy budżet zadaniowy jako budżet równoległy do tradycyjnego będzie w 2013 roku. Plany resortu zakładają przejście wyłącznie na budżetowanie zadaniowe w 2015 roku.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

OPINIE

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

DR TOMASZ STRĄK,

Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Uniwersytet Szczeciński

Proponowane regulacje stanowią duży krok naprzód w porównaniu ze stanem obecnym. Projekt nowej ustawy o finansach, co prawda, w dużej mierze sankcjonuje obecną praktykę, daje jednak solidne ramy prawne do dalszych prac wdrożeniowych. Należy pozytywnie oceniać regulacje dotyczące trzech podstawowych etapów budżetowania: planowania, realizacji oraz kontroli. Dobrym rozwiązaniem jest wdrożenie planowania zadaniowego w agencjach wykonawczych i funduszach celowych. Niestety, plany zadaniowe tych jednostek mają mieć jedynie charakter memoriałowy, ich plan finansowy nie będzie zawierał planu wydatków. Proponowane zapisy nie pozwalają zatem na pełną konsolidację wydatków w budżecie zadaniowym, co było jednym z kluczowych elementów proponowanego systemu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

DR MAGDALENA GODEK,

Katedra Finansów i Bankowości, Uniwersytet Łódzki

Z noty budżetowej na rok 2009 wynika, że dysponenci (m.in. ministrowie) określili cele i mierniki, a także wartość docelową mierników. Ponadto zgodnie z przepisem wybrany miernik miał posiadać wiarygodne i szybko dostępne źródło danych. Podczas analizy aktualnego budżetu zadaniowego wnioski nasuwają się więc same: dysponenci wybrali mierniki, które już mierzą, i ustalili wartość docelową na poziomie minimalnym, tzn. tak, aby mieć pewność ich realizacji. Jednak w niektórych wypadkach wartość docelowa miernika nie jest określona. Minister finansów będzie musiał określić w rozporządzeniu, czy w takiej sytuacji dysponenci zostaną zobligowani do rozpoczęcia mierzenia. I tu może pojawić się problem, gdyż niektórych danych po prostu może nie udać się zebrać w tym roku budżetowym.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA