REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej zadań jest określonych w ustawie

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Zadaniowy plan wydatków zostanie podzielony na funkcje, zadania i podzadania, do których będą dołączane cele i mierniki. Dzięki temu wydatkowanie środków będzie bardziej efektywne.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W projekcie nowej ustawy o finansach publicznych, który obecnie znajduje się w Sejmie, pojawiły się przepisy wprowadzające kolejne elementy budżetowania zadaniowego. Wprowadzenie budżetu zadaniowego to jeden z głównych elementów reformy finansów publicznych.

Zgodnie z projektem ustawy nowo utworzone agencje wykonawcze będą miały obowiązek sporządzania planu zadaniowego na rok budżetowy i na kolejne dwa lata. Z kolei kierownicy jednostek (m.in. ministerstw, urzędów centralnych) będą sporządzali plan działalności zawierający cele zadań oraz określający podzadania oraz mierniki wykonania.

Projekt przewiduje również, że prognoza wydatków w wieloletnim planie finansowym państwa będzie miała układ funkcji państwa, zadań i podzadań. Identyczny układ mają mieć także programy wieloletnie w samorządach i skonsolidowany plan wydatków państwowych jednostek budżetowych, państwowych funduszy celowych, państwowych osób prawnych i agencji wykonawczych.

REKLAMA

Resort finansów proponuje również wprowadzenie jednolitych zasad dotyczących sprawozdawczości w układzie zadaniowym. Chodzi o ujednolicenie sprawozdań tak, aby minister finansów nie miał problemów ze sporządzeniem zbiorczej informacji o zadaniowym wykonaniu wydatków. Minister będzie mógł także wydać rozporządzenie, w którym określi wytyczne oraz szczegółowy sposób i terminy sporządzania materiałów do informacji z wykonania zadaniowego planu wydatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie rozwiązań opartych na zadaniowym charakterze wydatków publicznych ma przynieść poprawę celowości, efektywności i skuteczności gospodarki środkami publicznymi. Co więcej, dzięki nowoczesnej formie budżetowania ustawa budżetowa będzie czytelna nie tylko dla ministrów oraz ekspertów od finansów publicznych, lecz także dla obywateli.

Przepisy nowej ustawy o finansach publicznych, dotyczące budżetowania zadaniowego, mają zacząć obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2012 r. i 1 stycznia 2013 r. Doktor Marta Pustuła, dyrektor Departamentu Reformy Finansów Publicznych, zapowiadała na łamach GP, że pierwszy budżet zadaniowy jako budżet równoległy do tradycyjnego będzie w 2013 roku. Plany resortu zakładają przejście wyłącznie na budżetowanie zadaniowe w 2015 roku.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

OPINIE

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

DR TOMASZ STRĄK,

Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Uniwersytet Szczeciński

Proponowane regulacje stanowią duży krok naprzód w porównaniu ze stanem obecnym. Projekt nowej ustawy o finansach, co prawda, w dużej mierze sankcjonuje obecną praktykę, daje jednak solidne ramy prawne do dalszych prac wdrożeniowych. Należy pozytywnie oceniać regulacje dotyczące trzech podstawowych etapów budżetowania: planowania, realizacji oraz kontroli. Dobrym rozwiązaniem jest wdrożenie planowania zadaniowego w agencjach wykonawczych i funduszach celowych. Niestety, plany zadaniowe tych jednostek mają mieć jedynie charakter memoriałowy, ich plan finansowy nie będzie zawierał planu wydatków. Proponowane zapisy nie pozwalają zatem na pełną konsolidację wydatków w budżecie zadaniowym, co było jednym z kluczowych elementów proponowanego systemu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

DR MAGDALENA GODEK,

Katedra Finansów i Bankowości, Uniwersytet Łódzki

Z noty budżetowej na rok 2009 wynika, że dysponenci (m.in. ministrowie) określili cele i mierniki, a także wartość docelową mierników. Ponadto zgodnie z przepisem wybrany miernik miał posiadać wiarygodne i szybko dostępne źródło danych. Podczas analizy aktualnego budżetu zadaniowego wnioski nasuwają się więc same: dysponenci wybrali mierniki, które już mierzą, i ustalili wartość docelową na poziomie minimalnym, tzn. tak, aby mieć pewność ich realizacji. Jednak w niektórych wypadkach wartość docelowa miernika nie jest określona. Minister finansów będzie musiał określić w rozporządzeniu, czy w takiej sytuacji dysponenci zostaną zobligowani do rozpoczęcia mierzenia. I tu może pojawić się problem, gdyż niektórych danych po prostu może nie udać się zebrać w tym roku budżetowym.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA