REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej zadań jest określonych w ustawie

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Zadaniowy plan wydatków zostanie podzielony na funkcje, zadania i podzadania, do których będą dołączane cele i mierniki. Dzięki temu wydatkowanie środków będzie bardziej efektywne.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W projekcie nowej ustawy o finansach publicznych, który obecnie znajduje się w Sejmie, pojawiły się przepisy wprowadzające kolejne elementy budżetowania zadaniowego. Wprowadzenie budżetu zadaniowego to jeden z głównych elementów reformy finansów publicznych.

Zgodnie z projektem ustawy nowo utworzone agencje wykonawcze będą miały obowiązek sporządzania planu zadaniowego na rok budżetowy i na kolejne dwa lata. Z kolei kierownicy jednostek (m.in. ministerstw, urzędów centralnych) będą sporządzali plan działalności zawierający cele zadań oraz określający podzadania oraz mierniki wykonania.

Projekt przewiduje również, że prognoza wydatków w wieloletnim planie finansowym państwa będzie miała układ funkcji państwa, zadań i podzadań. Identyczny układ mają mieć także programy wieloletnie w samorządach i skonsolidowany plan wydatków państwowych jednostek budżetowych, państwowych funduszy celowych, państwowych osób prawnych i agencji wykonawczych.

REKLAMA

Resort finansów proponuje również wprowadzenie jednolitych zasad dotyczących sprawozdawczości w układzie zadaniowym. Chodzi o ujednolicenie sprawozdań tak, aby minister finansów nie miał problemów ze sporządzeniem zbiorczej informacji o zadaniowym wykonaniu wydatków. Minister będzie mógł także wydać rozporządzenie, w którym określi wytyczne oraz szczegółowy sposób i terminy sporządzania materiałów do informacji z wykonania zadaniowego planu wydatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie rozwiązań opartych na zadaniowym charakterze wydatków publicznych ma przynieść poprawę celowości, efektywności i skuteczności gospodarki środkami publicznymi. Co więcej, dzięki nowoczesnej formie budżetowania ustawa budżetowa będzie czytelna nie tylko dla ministrów oraz ekspertów od finansów publicznych, lecz także dla obywateli.

Przepisy nowej ustawy o finansach publicznych, dotyczące budżetowania zadaniowego, mają zacząć obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2012 r. i 1 stycznia 2013 r. Doktor Marta Pustuła, dyrektor Departamentu Reformy Finansów Publicznych, zapowiadała na łamach GP, że pierwszy budżet zadaniowy jako budżet równoległy do tradycyjnego będzie w 2013 roku. Plany resortu zakładają przejście wyłącznie na budżetowanie zadaniowe w 2015 roku.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

OPINIE

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

DR TOMASZ STRĄK,

Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Uniwersytet Szczeciński

Proponowane regulacje stanowią duży krok naprzód w porównaniu ze stanem obecnym. Projekt nowej ustawy o finansach, co prawda, w dużej mierze sankcjonuje obecną praktykę, daje jednak solidne ramy prawne do dalszych prac wdrożeniowych. Należy pozytywnie oceniać regulacje dotyczące trzech podstawowych etapów budżetowania: planowania, realizacji oraz kontroli. Dobrym rozwiązaniem jest wdrożenie planowania zadaniowego w agencjach wykonawczych i funduszach celowych. Niestety, plany zadaniowe tych jednostek mają mieć jedynie charakter memoriałowy, ich plan finansowy nie będzie zawierał planu wydatków. Proponowane zapisy nie pozwalają zatem na pełną konsolidację wydatków w budżecie zadaniowym, co było jednym z kluczowych elementów proponowanego systemu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

DR MAGDALENA GODEK,

Katedra Finansów i Bankowości, Uniwersytet Łódzki

Z noty budżetowej na rok 2009 wynika, że dysponenci (m.in. ministrowie) określili cele i mierniki, a także wartość docelową mierników. Ponadto zgodnie z przepisem wybrany miernik miał posiadać wiarygodne i szybko dostępne źródło danych. Podczas analizy aktualnego budżetu zadaniowego wnioski nasuwają się więc same: dysponenci wybrali mierniki, które już mierzą, i ustalili wartość docelową na poziomie minimalnym, tzn. tak, aby mieć pewność ich realizacji. Jednak w niektórych wypadkach wartość docelowa miernika nie jest określona. Minister finansów będzie musiał określić w rozporządzeniu, czy w takiej sytuacji dysponenci zostaną zobligowani do rozpoczęcia mierzenia. I tu może pojawić się problem, gdyż niektórych danych po prostu może nie udać się zebrać w tym roku budżetowym.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA