REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stowarzyszenie zwolnione z VAT a kwestie wystawiania faktur

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pismo Urzędu Skarbowego w Łodzi z 23 czerwca 2005 r. (nr USIII/443/VAT/53/42/05EL)
Stowarzyszenie Kupców dzierżawi od Urzędu Miasta grunty, które są przeznaczone pod budowę zespołu pawilonów handlowych. Wszystkie umowy dotyczące budowy – w imieniu zrzeszenia kupców – zostały zawarte przez Stowarzyszenie, które stało się inwestorem planowanego przedsięwzięcia budowlanego (Urząd Miasta Łodzi ani przedsiębiorstwo wykonujące nadzór i projektowanie robót budowlano-instalacyjnych, ani też wykonawca inwestycji nie byli zainteresowani podpisywaniem stosownych umów z każdym z poszczególnych kupców).
Stowarzyszenie podkreśla, iż budowa zespołu pawilonów handlowych jest w całości finansowana przez wyżej wymienionych kupców (z ich środków własnych oraz zaciąganych przez nich w bankach kredytów).
Po wykonaniu etapu robót (zgodnie z zawartą umową) wykonawca wystawia inwestorowi (Stowarzyszeniu Kupców) fakturę VAT, która powinna być w pełnej wysokości, przefakturowana przez Stowarzyszenie na poszczególnych kupców, którzy w większości są podatnikami podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie, jako że nie jest podatnikiem VAT, może wystawić jedynie rachunek, co powoduje, iż zrzeszeni kupcy zostali pozbawieni możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu poniesionych kosztów usługi budowlanej.
W powyższej sprawie Spółka przedstawia następujące stanowisko:
Zdaniem Stowarzyszenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług oraz Statutem Stowarzyszenia – jako podmiot zwolniony z podatku VAT – nie może ono wystawiać faktur VAT. Stowarzyszenie może wystawiać rachunki.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego wynikającego z przedmiotowego wniosku oraz stanu prawnego dotyczącego opodatkowania podatkiem od towarów i usług, dokumentowania wykonywanych czynności statutowych Stowarzyszenia oraz możliwości wystawiania przez Stowarzyszenie należy stwierdzić, iż przedstawione stanowisko jest słuszne.
Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (...) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Ponadto w cytowanej ustawie o VAT określono przypadki, w których czynności nieodpłatnej dostawy towarów i nieodpłatne świadczenie usług zrównano z czynnościami odpłatnymi, poddając je w ten sposób opodatkowaniu (art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy). Stowarzyszenie (osoba prawna) jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w przypadku gdy prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniua art. 15 ust. 1 i 2 powołanej wyżej ustawy i wykonuje czynności opodatkowane, o których mowa powyżej. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe), zaliczane do grupy PKWiU 91.
W formularzu zgłoszeniowym NIP-2 Stowarzyszenie podało, iż będzie wykonywać czynności określone w PKWiU 91, czyli usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe).
Czynności realizowane przez Stowarzyszenie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług, jeżeli spełnione są następujące warunki:
– czynności polegają na świadczeniu usług zaliczanych do symbolu 91, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. z 1999 r. Nr 42, poz. 264 ze zm.) – obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług,
– usługi te mieszczą się w zakresie działalności statutowej Stowarzyszenia, z zachowaniem warunków wymaganych przepisami ustawy z dnia 07.04.1989 r. – Prawo o stowarzyszeniu (j. t. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.).
W świetle regulacji zawartej w art. 96 ust. 3 ww. ustawy, podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy, nie są obowiązani do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy.
Natomiast zgodnie z art. 106 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Z powyższego wynika, iż czynności statutowe wykonywane przez Stowarzyszenie nie są opodatkowane, w związku z czym Stowarzyszenie jako podmiot przedmiotowo zwolniony z podatku VAT nie może wystawić faktury VAT.
Kwestie dotyczące dokumentów, jakimi powinny być potwierdzane zdarzenia występujące w Stowarzyszeniu, zostały uregulowane w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54 ze zm.) podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
Dla jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej powyższe uregulowane zostało w § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 15 listopada 2001 r., stanowiącym: jednostki, o których mowa w § 1 ust. 1, prowadzą księgi rachunkowe, stosując przepisy ustawy o rachunkowości, z uwzględnieniem przepisów ust. 2–6. W myśl art. 20 ustawy o rachunkowości do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić w postaci zapisu każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym. Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, zwane dalej „dowodami źródłowymi”:
1) zewnętrzne obce – otrzymane od kontrahenta,
2) zewnętrzne własne – przekazywane w oryginale kontrahentom,
3) wewnętrzne – dotyczące operacji wewnątrz jednostki.
Stosownie do art. 21 ustawy dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:
1) określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,
2) określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,
3) opis operacji oraz jej wartość, jeżeli jest to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych,
4) datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą – także datę sporządzenia dowodu,
5) podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów,
6) stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia w księgach rachunkowych (dekretacja, podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania).
Natomiast zgodnie z art. 87 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.
Jednocześnie tutejszy organ informuje, iż nie jest uprawniony do udzielania odpowiedzi w zakresie prowadzenia działalności przez Stowarzyszenie, ponieważ powyższe zagadnienia są regulowane w ustawie – Prawo o stowarzyszeniu, i w powyższych kwestiach należy z zapytaniami zwracać się do Sądu, w którym zarejestrowane zostało Stowarzyszenie.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3, przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA