REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie w 2013 r. - cz. II

REKLAMA

Jaki był ten 2013 rok w polskim prawie? Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy więc najważniejsze nowelizacje aktów prawnych oraz nowe przepisy, które weszły w życie w mijającym roku.


Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

REKLAMA

Autopromocja


Kancelaria M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna po raz kolejny postanowiła podsumować mijający (tym razem 2013) rok pod kątem zmian w polskim prawie. W czterech kolejnych publikacjach przedstawimy Państwu ranking TOP 10. W rankingu tym znajdą się naszym zdaniem, najważniejsze nowelizacje dotychczas obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku. W poniższej publikacji zaprezentujemy pierwsze trzy akty prawne naszego rankingu.

Najważniejsze zmian w prawie w 2013 r. - cz. I


Nowe przepisy prawa pracy


IV miejsce w rankingu TOP 10 w naszej ocenie zajmują ex aequo zmiany dotyczące przepisów prawa pracy wprowadzone w 2013 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Pierwszą z tych zmian jest nowelizacja ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy oraz ustawy o związkach zawodowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 896), która weszła w życie 23 sierpnia 2013 r. Głównym celem nowelizacji było wprowadzenie do polskiego porządku prawnego przepisów umożliwiających bardziej elastyczną organizację czasu pracy w zakładach pracy. W celu spełnienia tych postulatów, na podstawie nowelizacji do polskich przepisów została wprowadzona nowa instytucja określana jako ruchomy czas pracy. Instytucja ta zakłada możliwość ustalania każdego dnia różnych przedziałów czasowych pracy, np. poprzez wyznaczanie w każdym dniu pracy innej godziny rozpoczynania pracy. Ponadto, w ramach nowelizacji określono nowe zasady przedłużania okresu rozliczeniowego czasu pracy do maksymalnie 12 miesięcy, tryb właściwy do wprowadzania przedłużonego okresu rozliczeniowego oraz ruchomego czasu pracy, a także uregulowano kwestię tworzenia rozkładu czasu pracy. Dodatkowo na podstawie nowelizacji określono, że odpracowanie czasu zwolnienia od pracy, udzielanego pracownikowi na jego pisemny wniosek w celu załatwienia spraw osobistych, nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych. Przyjęte rozwiązania mają umożliwić pracodawcom dostosowywanie czasu pracy pracowników do rzeczywistego zapotrzebowania na pracę.

- Drugą ze zmian jest nowelizacja ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2013 r., poz. 1028), która weszła w życie 1 października 2013 r. Główna zmiana wprowadzona nowelizacją polega na wydłużeniu do czterech miesięcy okresu urlopu wychowawczego, z którego pracujący rodzice lub opiekunowie dziecka mogą korzystać jednocześnie. Ponadto, na podstawie nowelizacji każdemu z rodziców lub opiekunów dziecka przyznano wyłączne prawo do jednego miesiąca urlopu wychowawczego, przy czym urlop ten nie ma charakteru dodatkowego i będzie udzielany z wymiaru urlopu wychowawczego, wynoszącego do 36 miesięcy. Jednocześnie, nowelizacją ustawodawca wprowadził także możliwość korzystania z całego urlopu wychowawczego w pięciu częściach oraz wyeliminował zasadę proporcjonalnego obniżania wymiaru urlopu wypoczynkowego. Warto również wskazać, że na podstawie nowelizacji została wprowadzona istotna zmiana dotycząca biegu przedawnienia roszczenia o urlop wypoczynkowy. Zgodnie z nową zasadą, bieg tego przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na czas korzystania z urlopu wychowawczego. Przyjęte zmiany mają przede wszystkim spowodować, że osobista opieka nad dzieckiem będzie sprawowana przez obydwoje rodziców lub opiekunów.

Podstawa opodatkowania w VAT w 2014 r.

- Trzecią istotną zmianą w zakresie prawa pracy jest nowelizacja (Dz. U. z 2013 r., poz. 675), która weszła w życie 17 czerwca 2013 r. Od dnia wejścia w życie tej nowelizacji możliwe jest skorzystanie z urlopu wychowawczego aż do osiągnięcia przez dziecko wieku przedszkolnego, tj. do ukończenia przez nie 5 roku życia (wcześniej był to wiek 4 lat). Ciekawym novum przyjętym nowelizacją jest wprowadzenie instytucji urlopu rodzicielskiego, tj. urlopu udzielanego bezpośrednio po wykorzystaniu dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Maksymalny wymiar tego urlopu, bez względu na liczbę dzieci urodzonych przy jednym porodzie, wynosi 26 tygodni, z tym zastrzeżeniem, że co najmniej 4 tygodnie tego urlopu muszą być wykorzystane przez drugiego pracującego rodzica. Kolejna zmiana wprowadzona nowelizacją, polegała na wydłużeniu okresu dodatkowego urlopu macierzyńskiego - obecnie wynosi on 6 tygodni w przypadku urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie lub 8 tygodni w przypadku dwojga i więcej dzieci przy jednym porodzie. Wszystkie wprowadzone nowelizacją zmiany mając na celu wsparcie rodziców pracujących w sprawowaniu opieki nad dziećmi.


Prawo pocztowe


V miejsce w ww. rankingu kancelarii zajmuje nowa ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012, poz. 1529), która weszła w życie 1 stycznia 2013 r. Podstawowym celem nowej ustawy jest liberalizacja rynku usług pocztowych poprzez likwidację tzw. obszaru zastrzeżonego dla Poczty Polskiej w zakresie przesyłek o wadze do 50 g. Zgodnie z nową ustawą, uprawnienia w zakresie świadczenia usług pocztowych będą uzyskiwane wyłącznie na podstawie wpisu do rejestru operatów pocztowych. W rezultacie prywatni operatorzy pocztowi będą mogli konkurować z Pocztą Polską w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek o wadze maksymalnej do 50 g. Jednocześnie Poczta Polska utraciła status operatora publicznego, a pojęcie to zostało całkowicie wyeliminowane z obrotu prawnego. Po zmianie wprowadzonej ustawą podmiotem zobowiązanym do świadczenia tzw. powszechnych usług pocztowych będzie operator wyznaczony. Operator ten będzie wybierany w drodze konkursu na okres 10 lat. Należy jednak zaznaczyć, że w okresie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy, do pełnienia obowiązków operatora wyznaczonego została powołana Poczta Polska. Dodatkowo, nowa ustawa rozszerzyła także definicję usług pocztowych. Skutkiem wprowadzonych zmian będzie możliwość specjalizacji operatorów pocztowych, co może korzystnie wpłynąć na konkurencyjność oraz poprawę jakości usług świadczonych przez operatorów te podmioty.

Kolejne akty prawne w naszym rankingu TOP 10 zostaną omówione w następnej publikacji.

Zapraszamy na forum Księgowość

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA