REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jaki był ten 2013 rok w polskim prawie? Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy więc najważniejsze nowelizacje aktów prawnych oraz nowe przepisy, które weszły w życie w mijającym roku.


Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Kancelaria M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna po raz kolejny postanowiła podsumować mijający (tym razem 2013) rok pod kątem zmian w polskim prawie. W czterech kolejnych publikacjach przedstawimy Państwu ranking TOP 10. W rankingu tym znajdą się naszym zdaniem, najważniejsze nowelizacje dotychczas obowiązujących aktów prawnych oraz nowe akty prawne, które weszły w życie w mijającym roku. W poniższej publikacji zaprezentujemy pierwsze trzy akty prawne naszego rankingu.

Najważniejsze zmian w prawie w 2013 r. - cz. I


Nowe przepisy prawa pracy

REKLAMA


IV miejsce w rankingu TOP 10 w naszej ocenie zajmują ex aequo zmiany dotyczące przepisów prawa pracy wprowadzone w 2013 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Pierwszą z tych zmian jest nowelizacja ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy oraz ustawy o związkach zawodowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 896), która weszła w życie 23 sierpnia 2013 r. Głównym celem nowelizacji było wprowadzenie do polskiego porządku prawnego przepisów umożliwiających bardziej elastyczną organizację czasu pracy w zakładach pracy. W celu spełnienia tych postulatów, na podstawie nowelizacji do polskich przepisów została wprowadzona nowa instytucja określana jako ruchomy czas pracy. Instytucja ta zakłada możliwość ustalania każdego dnia różnych przedziałów czasowych pracy, np. poprzez wyznaczanie w każdym dniu pracy innej godziny rozpoczynania pracy. Ponadto, w ramach nowelizacji określono nowe zasady przedłużania okresu rozliczeniowego czasu pracy do maksymalnie 12 miesięcy, tryb właściwy do wprowadzania przedłużonego okresu rozliczeniowego oraz ruchomego czasu pracy, a także uregulowano kwestię tworzenia rozkładu czasu pracy. Dodatkowo na podstawie nowelizacji określono, że odpracowanie czasu zwolnienia od pracy, udzielanego pracownikowi na jego pisemny wniosek w celu załatwienia spraw osobistych, nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych. Przyjęte rozwiązania mają umożliwić pracodawcom dostosowywanie czasu pracy pracowników do rzeczywistego zapotrzebowania na pracę.

- Drugą ze zmian jest nowelizacja ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2013 r., poz. 1028), która weszła w życie 1 października 2013 r. Główna zmiana wprowadzona nowelizacją polega na wydłużeniu do czterech miesięcy okresu urlopu wychowawczego, z którego pracujący rodzice lub opiekunowie dziecka mogą korzystać jednocześnie. Ponadto, na podstawie nowelizacji każdemu z rodziców lub opiekunów dziecka przyznano wyłączne prawo do jednego miesiąca urlopu wychowawczego, przy czym urlop ten nie ma charakteru dodatkowego i będzie udzielany z wymiaru urlopu wychowawczego, wynoszącego do 36 miesięcy. Jednocześnie, nowelizacją ustawodawca wprowadził także możliwość korzystania z całego urlopu wychowawczego w pięciu częściach oraz wyeliminował zasadę proporcjonalnego obniżania wymiaru urlopu wypoczynkowego. Warto również wskazać, że na podstawie nowelizacji została wprowadzona istotna zmiana dotycząca biegu przedawnienia roszczenia o urlop wypoczynkowy. Zgodnie z nową zasadą, bieg tego przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na czas korzystania z urlopu wychowawczego. Przyjęte zmiany mają przede wszystkim spowodować, że osobista opieka nad dzieckiem będzie sprawowana przez obydwoje rodziców lub opiekunów.

Podstawa opodatkowania w VAT w 2014 r.

- Trzecią istotną zmianą w zakresie prawa pracy jest nowelizacja (Dz. U. z 2013 r., poz. 675), która weszła w życie 17 czerwca 2013 r. Od dnia wejścia w życie tej nowelizacji możliwe jest skorzystanie z urlopu wychowawczego aż do osiągnięcia przez dziecko wieku przedszkolnego, tj. do ukończenia przez nie 5 roku życia (wcześniej był to wiek 4 lat). Ciekawym novum przyjętym nowelizacją jest wprowadzenie instytucji urlopu rodzicielskiego, tj. urlopu udzielanego bezpośrednio po wykorzystaniu dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Maksymalny wymiar tego urlopu, bez względu na liczbę dzieci urodzonych przy jednym porodzie, wynosi 26 tygodni, z tym zastrzeżeniem, że co najmniej 4 tygodnie tego urlopu muszą być wykorzystane przez drugiego pracującego rodzica. Kolejna zmiana wprowadzona nowelizacją, polegała na wydłużeniu okresu dodatkowego urlopu macierzyńskiego - obecnie wynosi on 6 tygodni w przypadku urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie lub 8 tygodni w przypadku dwojga i więcej dzieci przy jednym porodzie. Wszystkie wprowadzone nowelizacją zmiany mając na celu wsparcie rodziców pracujących w sprawowaniu opieki nad dziećmi.


Prawo pocztowe


V miejsce w ww. rankingu kancelarii zajmuje nowa ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012, poz. 1529), która weszła w życie 1 stycznia 2013 r. Podstawowym celem nowej ustawy jest liberalizacja rynku usług pocztowych poprzez likwidację tzw. obszaru zastrzeżonego dla Poczty Polskiej w zakresie przesyłek o wadze do 50 g. Zgodnie z nową ustawą, uprawnienia w zakresie świadczenia usług pocztowych będą uzyskiwane wyłącznie na podstawie wpisu do rejestru operatów pocztowych. W rezultacie prywatni operatorzy pocztowi będą mogli konkurować z Pocztą Polską w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek o wadze maksymalnej do 50 g. Jednocześnie Poczta Polska utraciła status operatora publicznego, a pojęcie to zostało całkowicie wyeliminowane z obrotu prawnego. Po zmianie wprowadzonej ustawą podmiotem zobowiązanym do świadczenia tzw. powszechnych usług pocztowych będzie operator wyznaczony. Operator ten będzie wybierany w drodze konkursu na okres 10 lat. Należy jednak zaznaczyć, że w okresie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy, do pełnienia obowiązków operatora wyznaczonego została powołana Poczta Polska. Dodatkowo, nowa ustawa rozszerzyła także definicję usług pocztowych. Skutkiem wprowadzonych zmian będzie możliwość specjalizacji operatorów pocztowych, co może korzystnie wpłynąć na konkurencyjność oraz poprawę jakości usług świadczonych przez operatorów te podmioty.

Kolejne akty prawne w naszym rankingu TOP 10 zostaną omówione w następnej publikacji.

Zapraszamy na forum Księgowość

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA