REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacje o zaległych podatkach trafią do biur informacji gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Informacje o zaległościach podatkowych w 2016 r. trafią do biur informacji gospodarczej/ Fot. Fotolia
Informacje o zaległościach podatkowych w 2016 r. trafią do biur informacji gospodarczej/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2016 roku urzędy skarbowe, samorządy oraz ZUS będą powiadamiały biura informacji gospodarczej o zobowiązaniach prawno-podatkowych osób fizycznych i firm. Takie rozwiązanie Ministerstwo Gospodarki zapisało w projekcie założeń do nowelizacji ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczej.

Obecnie biura informacji gospodarczej zbierają dane o zaległościach osób fizycznych i firm w stosunku do kontrahentów bądź osób prywatnych. Ale Ministerstwo Gospodarki chce poszerzyć zakres wiadomości, gromadzonych przez biura o zobowiązania podatkowe oraz inne, np. w stosunku do ZUS.

REKLAMA

Obowiązek udostępniania danych dla instytucji rządowych

REKLAMA

Według założeń do projektu, urzędy centralne oraz ich jednostki terenowe będą miały obowiązek udostępniania biurom informacji gospodarczej danych o zobowiązaniach osób fizycznych lub prawnych. Chodzi o niezapłacone wymagalne zobowiązania podatkowe na rzecz urzędów skarbowych i celnych oraz zobowiązania wymagalne w stosunku do ZUS. Obowiązek udostępniania danych będzie dotyczył także zobowiązań z tytułu opłat telekomunikacyjnych, ponoszonych przez podmioty gospodarcze, opłat wynikających z prawa geologicznego i górniczego, zobowiązań powstałych wskutek kar administracyjnych, nałożonych przez organy centralne lub ich jednostki terenowe.

W przekazywanych przez organy centralne danych, obok informacji służących identyfikacji dłużnika, ma znaleźć się informacja o kwocie zobowiązania, ujęta w przedziałach. Najniższa wartość zaległości, o jakiej te instytucje będą informować, to 500 zł.

Odsetki karne od zaległości podatkowych spadają do 8%

Samorządy będą miały wybór

W założeniach do nowej ustawy zapisano, że także samorządy będą mogły informować o zaległościach podatkowych osób fizycznych czy prawnych. Chodzi o niezapłacone a wymagalne podatki gruntowe oraz od środków transportu, jak również opłaty adiacenckie czy związane z odpadami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samorządom dano jednak wybór, czy przesyłać wiadomości o zaległościach podatkowych, czy też nie. Decyzję w tej sprawie podejmować będzie np. rada gminy czy powiatu. W grę będą wchodziły także nieco inne kwoty. W przypadku zobowiązań niezwiązanych z działalnością gospodarczą progiem minimalnym, uprawniającym do przekazania danych do biura informacji gospodarczej, będzie kwota 200 zł, zaś w przypadku przedsiębiorców – 500 zł.

Polecamy: Podatki 2015 - komplet

Zobowiązanie przedawnione nadal istnieje

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki proponuje, aby nie różnicować wpisów o zobowiązaniach w zależności od tego, czy się one przedawniły, czy nie. Jak wynika z projektu założeń, urzędnicy stoją na stanowisku, że zobowiązanie przedawnione nadal jest zobowiązaniem, choć nie istnieją już możliwości przymusowego ich wyegzekwowania. Jednak pojawi się możliwość, aby dłużnik umieścił przy informacji o zobowiązaniu przedawnionym odpowiedni komentarz, wskazujący właśnie na przedawnienie.

Pojawi się także możliwość przekazywania do biur informacji gospodarczej wiadomości o bezskutecznych egzekucjach komorniczych. Zdaniem MG, wiadomość, że nie udało się ściągnąć zobowiązania, jest bardzo dotkliwa dla nieuczciwych dłużników, a więc powinna się pojawić w zbiorze informacji o niespłaconych na czas zobowiązaniach.

Odpowiedzialność wspólników spółki cywilnej za zaległości w VAT

Biura będą przewidywać płatności przedsiębiorcy

Nowe prawo umożliwi także przewidywanie przyszłych zachowań płatniczych podmiotów gospodarczych. Takie analizy, dokonywane na podstawie zgromadzonych informacji zarówno pozytywnych, jak i negatywnych, oraz przy uwzględnieniu wiadomości z innych, ogólnie dostępnych baz danych publicznych, będą dotyczyć wyłącznie przedsiębiorców. Zlecenie wykonania takiej analizy będzie mógł złożyć każdy klient i będzie mogło dotyczyć każdego przedsiębiorcy, zarówno dłużnika, jak i zgłaszającego informacje.

Według założeń do projektu, nowe przepisy powinny wejść w życie 1 stycznia 2016 . Ale te, który nakazują przekazywanie danych o zobowiązaniach publiczno-prawnych oraz umożliwiających biurom informacji gospodarczej dostęp do publicznych baz danych, powinny - według propozycji resortu gospodarki - do porządku prawnego wejść z 5-miesięcznym opóźnieniem, a więc dopiero od 1 czerwca 2016 r.

A co z zaległościami wobec KRUS?

Jednak projekt założeń budzi sporo kontrowersji. Mają do niego zastrzeżenia zarówno organizacje przedsiębiorców, jak i niektóre urzędy. Na przykład Ministerstwo Finansów zwraca uwagę, że w projekcie nie wspomina się o obowiązku przekazywania danych o zaległościach wobec Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Resort gospodarki wyjaśnił, że w KRUS jest ubezpieczonych niewielu przedsiębiorców (ok. 29,5 tys.), a na dodatek Kasa będzie w stanie przekazywać dane dopiero od 2017 r., kiedy unowocześni swoje systemy. Jednakże ustawa mówi o przekazywaniu danych o zaległościach osób fizycznych. Tymczasem ubezpieczonych w KRUS jest ponad 1,47 mln.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA