REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczenia w VAT dla małych firm

Subskrybuj nas na Youtube
Uproszczenia w VAT dla małych firm /fot. Fotolia
Uproszczenia w VAT dla małych firm /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało 21 marca br., że rozważa wprowadzenie uproszczonej, zryczałtowanej formy opodatkowania VAT-em dla podatników, których obroty nie przekraczają 150 tys. zł rocznie. Rozważane jest ponadto podniesienie progu podlegania VAT z obecnych 150 tys. zł do 200 tys. zł. Zdaniem ekspertów podatkowych propozycje te brzmią interesująco, ale wymagają analiz, by ich wprowadzenie nie przyniosło niespodziewanych, niekorzystnych skutków dla budżetu.

Doradca podatkowy Wojciech Kotowski z kancelarii Ożóg Tomczykowski wyjaśnił, że podwyższenie limitu obrotów, którego przekroczenie powoduje, że przedsiębiorca staje się podatnikiem VAT, to kwestia indywidualna państw członkowskich UE. Dyrektywa VAT pozwala bowiem krajom UE, by pewne regulacje mogły doprecyzować na poziomie lokalnym.

REKLAMA

"Taką kwestią jest właśnie ustalenie limitu zwolnienia z VAT dla małych firm. Obecnie obowiązujący limit w wysokości 150 tys. zł jest na średnim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. W niektórych jest niższy, w innych wyższy - na Łotwie np. wynosi 50 tys. euro, a więc istotnie więcej niż w Polsce" - powiedział Kotowski.

Zwrócił uwagę, że podatnik może zrezygnować ze stosowania limitu i zdecydować, że nie chce korzystać ze zwolnienia, bo bardziej odpowiada mu bycie czynnym podatnikiem VAT. "Nie wiem, czy nie demonizuje się zbytnio obowiązków związanych z VAT-em. Oczywiście obowiązujący jeszcze kilka lat temu limit w wysokości 50 tys. zł był za niski dla małych podmiotów, które działalność wykonują w nieznacznym stopniu" - ocenił doradca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie będzie likwidacji 8-proc. stawki VAT

Jego zdaniem limit w wysokości 150 tys. wydaje się rozwiązaniem rozsądnym, ale jego podniesienie może nie mieć specjalnego przełożenia na obowiązki podatników. "Tym bardziej, że na przykład kasy rejestrujące i tak trzeba zacząć stosować znacznie wcześniej, bo po przekroczeniu obrotu w wysokości 20 tys. zł" - dodał.

Według Kotowskiego bardziej interesująco wygląda propozycja wprowadzenia uproszczeń w rozliczeniach VAT dla najmniejszych firm. "Niestety, na razie mamy za mało informacji z resortu finansów na ten temat. O pomyśle tym warto dyskutować, jest ciekawy. Przepisy o VAT do łatwych bowiem nie należą, a ich stosowanie nastręcza pewnych trudności. Może przy tej okazji warto by przeanalizować przepisy VAT, zastanowić się, które są najbardziej uciążliwe i spróbować je zmienić" - zaznaczył.

Natomiast partner w kancelarii KNDP Andrzej Nikończyk zwrócił uwagę na bardzo wysokie koszty administracyjne, z którymi borykają się małe firmy. "Tutaj uproszczenia, przy zachowaniu dotychczasowych uprawnień podatników, są bardzo przez nich oczekiwane. Zmiana - ze względu na stopień skomplikowania systemu podatkowego - byłaby pożądana. Natomiast z punktu widzenia budżetu taka propozycja niesie za sobą pewne ryzyko" - powiedział Nikończyk.

Korekta deklaracji VAT-7 po kontroli podatkowej

Wyjaśnił, że z uproszczeń chętnie skorzystaliby podatnicy, którzy dużo wpłacają do budżetu, ale mniej podatku odzyskują. "Ci, którzy dużo odzyskują, nie zmienią zasad opodatkowania, a ci, co wpłacają, przejdą na zwolnienia i znikną z systemu. Pieniądze nie wpłyną, ale wypłyną, więc zmiana może skutkować dziurą budżetową. Resort finansów powinien więc przeprowadzić analizę skutków zaproponowanych rozwiązań i zdecydować, kogo powinny one objąć, a kogo nie" - wskazał doradca podatkowy.


Jego zdaniem należałoby wyliczyć, ilu podatników skorzystałoby ze zmiany i jakie konsekwencje miałoby to dla finansów publicznych. Nikończyk zaznaczył, że z podniesienia limitu zwolnienia z VAT mogłaby skorzystać niewielka grupa. "To jest bardziej propozycja systemowa, bowiem trzeba pamiętać, jak bardzo administracja podatkowa jest obciążona obsługą tych podatników" - zwrócił uwagę.

Podkreślił, że zmiana skutkowałaby na pewno znacznym zmniejszeniem obciążeń dla administracji skarbowej, dzięki czemu fiskus mógłby się skupić na większych firmach, gdzie ryzyko nieprawidłowości jest większe.

MF podało, że analizy przeprowadzane w resorcie wykazują, iż przedsiębiorcy o przychodach do 150 tys. zł rocznie stanowią aż 51 proc. liczby podatników VAT (jest ich 880 tys.), ale generują jedynie 0,84 proc. łącznego obrotu podatników VAT. Zgodnie z danymi za 2014 r. firmy te wpłaciły do budżetu w 2014 r. 121 mln zł.

"Status podatnika VAT wiąże się z koniecznością prowadzenia rozliczeń, które dla wielu podatników mogą być uciążliwe. W związku z tym faktem Ministerstwo Finansów rozważa wprowadzenie uproszczonej, ryczałtowej formy opodatkowania dla tych podatników (ryczałt kwotowy lub procentowy od obrotu). Kolejną rozważaną zmianą jest podniesienie progu podlegania podatkowi VAT z obecnych 150 tys. zł do 200 tys. zł" - napisano w komunikacie.

MF tłumaczy, że w UE limit zwolnienia kształtuje się na różnym poziomie. W Polsce wynosi 150 tys. zł, tj. ok 37 tys. 333 euro, w szeregu państw jest niższy, ale np. we Francji wynosi od 82 tys. 200 do 32 tys. 900 euro (w zależności od rodzaju działalności), w Irlandii 75 tys. lub 37 tys. 500 euro rocznie.

W 2016 r. nie będzie wzrostu dochodów z VAT

Ministerstwo zastrzegło, że w ramach podwyższonego limitu podatnicy też płaciliby VAT w uproszczonej formie.

"Nowe reguły realizowałyby zasadę uproszczenia i uszczelniania, którą kieruje się MF. Dzięki uwolnieniu setek tysięcy podatników od wymogów administracyjnych można by skoncentrować działania administracji podatkowej na monitoringu podatników o większych obrotach, czyli tam, gdzie powstaje zasadnicza część luki VAT" - komentował cytowany w komunikacie minister finansów Paweł Szałamacha.

Według MF rozważane zmiany wymagają uzyskania derogacji od ogólnych zasad VAT ze strony Komisji Europejskiej. Resort finansów uważa, że odpowiadają one art. 395 dyrektywy VAT, na podstawie którego kraj członkowski może uzyskać odstępstwo od stosowania ogólnych reguł dyrektywy. (PAP)

mmu/ gma/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA