REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3 najważniejsze zmiany w przepisach na rok 2018

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
3 najważniejsze zmiany w przepisach na rok 2018 /fot.Shutterstock
3 najważniejsze zmiany w przepisach na rok 2018 /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Początek 2018 r. przyniósł wiele zmian w przepisach. Niektóre z nich nakładają nowe obowiązki sprawozdawcze, inne ułatwiają prowadzenie działalności gospodarczej, a jeszcze inne zmieniają podejście do kosztów uzyskania przychodów. Poniżej zostały zebrane trzy najważniejsze zmiany przepisów, o których warto pamiętać w tym roku.

REKLAMA

Autopromocja

1. JPK, czyli nowe obowiązki sprawozdawcze

Od dnia 1 stycznia 2018 r. mikroprzedsiębiorcy, jako ostatnia grupa przedsiębiorców, zostali objęci obowiązkiem przesyłania struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).

JPK, to dane z prowadzonych w formie elektronicznej ksiąg podatkowych przedsiębiorcy, zebrane i udostępnione w formie struktury opublikowanej przez Ministerstwo Finansów.

Obecnie jest 7 struktur JPK: JPK_VAT (rejestr sprzedaży oraz zakupów VAT), JPK_MAG (magazyn), JPK_PKPIR (książka przychodów i rozchodów), JPK_FA (faktury), JPK_KR (księgi rachunkowe), JPK_EWP (ewidencja przychodu) oraz JPK_WB (rachunek bankowy).

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

JPK_VAT dotyczy wyłącznie podatników VAT czynnych. Przedsiębiorcy mają obowiązek składać go bez wezwania organu podatkowego, do 25 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Termin ten obowiązuje również w przypadku, jeżeli przedsiębiorcy rozliczają się z podatku VAT kwartalnie. Po raz pierwszy mikroprzedsiębiorcy mieli obowiązek wysłać JPK_VAT za styczeń 2018 r., w terminie do 26 lutego tego roku.

Co ważne, JPK_VAT można przesłać wyłącznie w formie elektronicznej, a wysyłkę takiej struktury można podpisać na trzy sposoby: kwalifikowanym podpisem elektronicznym, poprzez profil zaufany lub danymi autoryzacyjnymi.

Obowiązek przesyłania kolejnych struktur JPK wejdzie w życie od dnia 1 lipca 2018 r., a struktury te podatnicy będą mieli obowiązek przesyłać na żądanie organu podatkowego. Struktury przesyłane na żądanie organu podatkowego mogą być przesłane w formie elektronicznej lub zapisane na nośniku danych i dostarczone do urzędu osobiście lub przesłane pocztą.

2. E-składka, czyli jeden rachunek ZUS

Od dnia 1 stycznia 2018 r. każdy przedsiębiorca/płatnik składek ZUS ma obowiązek wpłacać składki ZUS na swój indywidualny rachunek składkowy. Dotychczasowe rachunki bankowe ZUS, na które wpłacane były składki przestały funkcjonować z dniem 31 grudnia 2017 r.

O Numerze Rachunku Składkowego (NRS) ZUS informował płatników w pismach przesyłanych w czwartym kwartale 2017 r. NRS można również sprawdzić w udostępnionej przez ZUS wyszukiwarce internetowej (https://www.eskladka.pl), telefonicznie oraz w czasie osobistej wizyty w urzędzie (np. umawiając się z doradcą płatnika).

Co ważne, końcowe cyfry NRS zawierają numer NIP płatnika (przedsiębiorcy) lub ID wewnętrzne, w przypadku jeżeli płatnik nie posługuje się numerem NIP.

Zmiana sposobu opłacania składek ZUS niesie z sobą pewne usprawnienia dla przedsiębiorcy, ponieważ przy dokonywaniu przelewu nie musi rozbijać kwoty składek na trzy lub cztery odrębne przelewy. Należy, jednak pamiętać, że rozbicie składek ZUS na poszczególne fundusze jest nadal niezbędne przy ustalaniu dochodu i zaliczki na podatek dochodowy.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia


3. Split payment, czyli zapłata za jedną fakturę na dwa rachunki bankowe

Z dniem 1 lipca 2018 r. wejdą w życie przepisy wprowadzające instytucję split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności.

W praktyce zastosowanie tego mechanizmu polegać będzie na dokonywaniu płatności za fakturę przy użyciu komunikatu przelewu. W komunikacie tym trzeba będzie wykazać:

- numer faktury w związku z którą dokonywana jest płatność,

- numer NIP kontrahenta,

- kwotę netto oraz

- kwotę VAT.

REKLAMA

Przedsiębiorca ma możliwość wyboru, czy chce skorzystać z płatności z użyciem split payment, czy też nie. Zauważyć jednak należy, że dobrowolność dotyczy wyłącznie strony kupującej - to osoba, która płaci za fakturę decyduje o tym, czy zapłaci z zastosowaniem split payment, czy też nie.

Jeżeli przedsiębiorca dokona płatności z zastosowaniem wskazanego wyżej komunikatu, kwota netto z faktury zostanie przelana na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy, a kwota VAT na rachunek VAT podatnika.

Rachunek VAT, to rachunek, jaki banki oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe będą miały obowiązek zakładać oraz prowadzić dla rachunków rozliczeniowych prowadzonych w związku z działalnością gospodarczą podatnika.

Co ważne, środki zgromadzone na rachunku VAT, będą stanowić własność przedsiębiorcy, ale będzie on miał ograniczoną możliwość korzystania z nich. Z rachunku VAT przedsiębiorca będzie mógł zapłacić podatek VAT do urzędu, zapłacić dodatkowe zobowiązanie podatkowe, odsetki od podatku VAT, czy też kwotę VAT z faktury swojego kontrahenta. Wykorzystanie tych środków na cele inne, niż zapłata VAT (czy to do urzędu, czy do kontrahenta) będzie wymagać zgody naczelnika urzędu skarbowego.

Oczywiście zmian w przepisach na rok 2018 jest znacznie więcej. Jednak w mojej opinii, te wskazane powyżej mogą sprawić najwięcej trudności i budzić najwięcej pytań oraz wątpliwości wśród przedsiębiorców oraz księgowych.

Informacji o innych zmianach prawnych w 2018 można zasięgnąć również tutaj: https://www.infakt.pl/zmiany-prawne-2018.

Magda Sławińska-Rzemek, Doradca podatkowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA