REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3 najważniejsze zmiany w przepisach na rok 2018

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
3 najważniejsze zmiany w przepisach na rok 2018 /fot.Shutterstock
3 najważniejsze zmiany w przepisach na rok 2018 /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Początek 2018 r. przyniósł wiele zmian w przepisach. Niektóre z nich nakładają nowe obowiązki sprawozdawcze, inne ułatwiają prowadzenie działalności gospodarczej, a jeszcze inne zmieniają podejście do kosztów uzyskania przychodów. Poniżej zostały zebrane trzy najważniejsze zmiany przepisów, o których warto pamiętać w tym roku.

REKLAMA

REKLAMA

1. JPK, czyli nowe obowiązki sprawozdawcze

Od dnia 1 stycznia 2018 r. mikroprzedsiębiorcy, jako ostatnia grupa przedsiębiorców, zostali objęci obowiązkiem przesyłania struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).

JPK, to dane z prowadzonych w formie elektronicznej ksiąg podatkowych przedsiębiorcy, zebrane i udostępnione w formie struktury opublikowanej przez Ministerstwo Finansów.

Obecnie jest 7 struktur JPK: JPK_VAT (rejestr sprzedaży oraz zakupów VAT), JPK_MAG (magazyn), JPK_PKPIR (książka przychodów i rozchodów), JPK_FA (faktury), JPK_KR (księgi rachunkowe), JPK_EWP (ewidencja przychodu) oraz JPK_WB (rachunek bankowy).

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

JPK_VAT dotyczy wyłącznie podatników VAT czynnych. Przedsiębiorcy mają obowiązek składać go bez wezwania organu podatkowego, do 25 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Termin ten obowiązuje również w przypadku, jeżeli przedsiębiorcy rozliczają się z podatku VAT kwartalnie. Po raz pierwszy mikroprzedsiębiorcy mieli obowiązek wysłać JPK_VAT za styczeń 2018 r., w terminie do 26 lutego tego roku.

Co ważne, JPK_VAT można przesłać wyłącznie w formie elektronicznej, a wysyłkę takiej struktury można podpisać na trzy sposoby: kwalifikowanym podpisem elektronicznym, poprzez profil zaufany lub danymi autoryzacyjnymi.

Obowiązek przesyłania kolejnych struktur JPK wejdzie w życie od dnia 1 lipca 2018 r., a struktury te podatnicy będą mieli obowiązek przesyłać na żądanie organu podatkowego. Struktury przesyłane na żądanie organu podatkowego mogą być przesłane w formie elektronicznej lub zapisane na nośniku danych i dostarczone do urzędu osobiście lub przesłane pocztą.

2. E-składka, czyli jeden rachunek ZUS

Od dnia 1 stycznia 2018 r. każdy przedsiębiorca/płatnik składek ZUS ma obowiązek wpłacać składki ZUS na swój indywidualny rachunek składkowy. Dotychczasowe rachunki bankowe ZUS, na które wpłacane były składki przestały funkcjonować z dniem 31 grudnia 2017 r.

O Numerze Rachunku Składkowego (NRS) ZUS informował płatników w pismach przesyłanych w czwartym kwartale 2017 r. NRS można również sprawdzić w udostępnionej przez ZUS wyszukiwarce internetowej (https://www.eskladka.pl), telefonicznie oraz w czasie osobistej wizyty w urzędzie (np. umawiając się z doradcą płatnika).

Co ważne, końcowe cyfry NRS zawierają numer NIP płatnika (przedsiębiorcy) lub ID wewnętrzne, w przypadku jeżeli płatnik nie posługuje się numerem NIP.

Zmiana sposobu opłacania składek ZUS niesie z sobą pewne usprawnienia dla przedsiębiorcy, ponieważ przy dokonywaniu przelewu nie musi rozbijać kwoty składek na trzy lub cztery odrębne przelewy. Należy, jednak pamiętać, że rozbicie składek ZUS na poszczególne fundusze jest nadal niezbędne przy ustalaniu dochodu i zaliczki na podatek dochodowy.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia


3. Split payment, czyli zapłata za jedną fakturę na dwa rachunki bankowe

Z dniem 1 lipca 2018 r. wejdą w życie przepisy wprowadzające instytucję split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności.

W praktyce zastosowanie tego mechanizmu polegać będzie na dokonywaniu płatności za fakturę przy użyciu komunikatu przelewu. W komunikacie tym trzeba będzie wykazać:

- numer faktury w związku z którą dokonywana jest płatność,

- numer NIP kontrahenta,

- kwotę netto oraz

- kwotę VAT.

Przedsiębiorca ma możliwość wyboru, czy chce skorzystać z płatności z użyciem split payment, czy też nie. Zauważyć jednak należy, że dobrowolność dotyczy wyłącznie strony kupującej - to osoba, która płaci za fakturę decyduje o tym, czy zapłaci z zastosowaniem split payment, czy też nie.

Jeżeli przedsiębiorca dokona płatności z zastosowaniem wskazanego wyżej komunikatu, kwota netto z faktury zostanie przelana na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy, a kwota VAT na rachunek VAT podatnika.

Rachunek VAT, to rachunek, jaki banki oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe będą miały obowiązek zakładać oraz prowadzić dla rachunków rozliczeniowych prowadzonych w związku z działalnością gospodarczą podatnika.

Co ważne, środki zgromadzone na rachunku VAT, będą stanowić własność przedsiębiorcy, ale będzie on miał ograniczoną możliwość korzystania z nich. Z rachunku VAT przedsiębiorca będzie mógł zapłacić podatek VAT do urzędu, zapłacić dodatkowe zobowiązanie podatkowe, odsetki od podatku VAT, czy też kwotę VAT z faktury swojego kontrahenta. Wykorzystanie tych środków na cele inne, niż zapłata VAT (czy to do urzędu, czy do kontrahenta) będzie wymagać zgody naczelnika urzędu skarbowego.

Oczywiście zmian w przepisach na rok 2018 jest znacznie więcej. Jednak w mojej opinii, te wskazane powyżej mogą sprawić najwięcej trudności i budzić najwięcej pytań oraz wątpliwości wśród przedsiębiorców oraz księgowych.

Informacji o innych zmianach prawnych w 2018 można zasięgnąć również tutaj: https://www.infakt.pl/zmiany-prawne-2018.

Magda Sławińska-Rzemek, Doradca podatkowy inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA