REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3 najważniejsze zmiany w przepisach na rok 2018

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
3 najważniejsze zmiany w przepisach na rok 2018 /fot.Shutterstock
3 najważniejsze zmiany w przepisach na rok 2018 /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Początek 2018 r. przyniósł wiele zmian w przepisach. Niektóre z nich nakładają nowe obowiązki sprawozdawcze, inne ułatwiają prowadzenie działalności gospodarczej, a jeszcze inne zmieniają podejście do kosztów uzyskania przychodów. Poniżej zostały zebrane trzy najważniejsze zmiany przepisów, o których warto pamiętać w tym roku.

REKLAMA

1. JPK, czyli nowe obowiązki sprawozdawcze

Od dnia 1 stycznia 2018 r. mikroprzedsiębiorcy, jako ostatnia grupa przedsiębiorców, zostali objęci obowiązkiem przesyłania struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).

JPK, to dane z prowadzonych w formie elektronicznej ksiąg podatkowych przedsiębiorcy, zebrane i udostępnione w formie struktury opublikowanej przez Ministerstwo Finansów.

Obecnie jest 7 struktur JPK: JPK_VAT (rejestr sprzedaży oraz zakupów VAT), JPK_MAG (magazyn), JPK_PKPIR (książka przychodów i rozchodów), JPK_FA (faktury), JPK_KR (księgi rachunkowe), JPK_EWP (ewidencja przychodu) oraz JPK_WB (rachunek bankowy).

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

JPK_VAT dotyczy wyłącznie podatników VAT czynnych. Przedsiębiorcy mają obowiązek składać go bez wezwania organu podatkowego, do 25 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Termin ten obowiązuje również w przypadku, jeżeli przedsiębiorcy rozliczają się z podatku VAT kwartalnie. Po raz pierwszy mikroprzedsiębiorcy mieli obowiązek wysłać JPK_VAT za styczeń 2018 r., w terminie do 26 lutego tego roku.

Co ważne, JPK_VAT można przesłać wyłącznie w formie elektronicznej, a wysyłkę takiej struktury można podpisać na trzy sposoby: kwalifikowanym podpisem elektronicznym, poprzez profil zaufany lub danymi autoryzacyjnymi.

Obowiązek przesyłania kolejnych struktur JPK wejdzie w życie od dnia 1 lipca 2018 r., a struktury te podatnicy będą mieli obowiązek przesyłać na żądanie organu podatkowego. Struktury przesyłane na żądanie organu podatkowego mogą być przesłane w formie elektronicznej lub zapisane na nośniku danych i dostarczone do urzędu osobiście lub przesłane pocztą.

2. E-składka, czyli jeden rachunek ZUS

Od dnia 1 stycznia 2018 r. każdy przedsiębiorca/płatnik składek ZUS ma obowiązek wpłacać składki ZUS na swój indywidualny rachunek składkowy. Dotychczasowe rachunki bankowe ZUS, na które wpłacane były składki przestały funkcjonować z dniem 31 grudnia 2017 r.

O Numerze Rachunku Składkowego (NRS) ZUS informował płatników w pismach przesyłanych w czwartym kwartale 2017 r. NRS można również sprawdzić w udostępnionej przez ZUS wyszukiwarce internetowej (https://www.eskladka.pl), telefonicznie oraz w czasie osobistej wizyty w urzędzie (np. umawiając się z doradcą płatnika).

Co ważne, końcowe cyfry NRS zawierają numer NIP płatnika (przedsiębiorcy) lub ID wewnętrzne, w przypadku jeżeli płatnik nie posługuje się numerem NIP.

Zmiana sposobu opłacania składek ZUS niesie z sobą pewne usprawnienia dla przedsiębiorcy, ponieważ przy dokonywaniu przelewu nie musi rozbijać kwoty składek na trzy lub cztery odrębne przelewy. Należy, jednak pamiętać, że rozbicie składek ZUS na poszczególne fundusze jest nadal niezbędne przy ustalaniu dochodu i zaliczki na podatek dochodowy.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia


3. Split payment, czyli zapłata za jedną fakturę na dwa rachunki bankowe

Z dniem 1 lipca 2018 r. wejdą w życie przepisy wprowadzające instytucję split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności.

W praktyce zastosowanie tego mechanizmu polegać będzie na dokonywaniu płatności za fakturę przy użyciu komunikatu przelewu. W komunikacie tym trzeba będzie wykazać:

- numer faktury w związku z którą dokonywana jest płatność,

- numer NIP kontrahenta,

- kwotę netto oraz

- kwotę VAT.

Przedsiębiorca ma możliwość wyboru, czy chce skorzystać z płatności z użyciem split payment, czy też nie. Zauważyć jednak należy, że dobrowolność dotyczy wyłącznie strony kupującej - to osoba, która płaci za fakturę decyduje o tym, czy zapłaci z zastosowaniem split payment, czy też nie.

Jeżeli przedsiębiorca dokona płatności z zastosowaniem wskazanego wyżej komunikatu, kwota netto z faktury zostanie przelana na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy, a kwota VAT na rachunek VAT podatnika.

Rachunek VAT, to rachunek, jaki banki oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe będą miały obowiązek zakładać oraz prowadzić dla rachunków rozliczeniowych prowadzonych w związku z działalnością gospodarczą podatnika.

Co ważne, środki zgromadzone na rachunku VAT, będą stanowić własność przedsiębiorcy, ale będzie on miał ograniczoną możliwość korzystania z nich. Z rachunku VAT przedsiębiorca będzie mógł zapłacić podatek VAT do urzędu, zapłacić dodatkowe zobowiązanie podatkowe, odsetki od podatku VAT, czy też kwotę VAT z faktury swojego kontrahenta. Wykorzystanie tych środków na cele inne, niż zapłata VAT (czy to do urzędu, czy do kontrahenta) będzie wymagać zgody naczelnika urzędu skarbowego.

Oczywiście zmian w przepisach na rok 2018 jest znacznie więcej. Jednak w mojej opinii, te wskazane powyżej mogą sprawić najwięcej trudności i budzić najwięcej pytań oraz wątpliwości wśród przedsiębiorców oraz księgowych.

Informacji o innych zmianach prawnych w 2018 można zasięgnąć również tutaj: https://www.infakt.pl/zmiany-prawne-2018.

Magda Sławińska-Rzemek, Doradca podatkowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA