REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksperci Ministerstwa Finansów odpowiadają na pytania dot. JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Eksperci Ministerstwa Finansów odpowiadają na pytania dot. JPK_VAT
Eksperci Ministerstwa Finansów odpowiadają na pytania dot. JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

26 lutego 2018 r. mija termin złożenia przez mikroprzedsiębiorców ich pierwszego JPK_VAT (za styczeń 2018 r.). W całym kraju Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa realizują wiele form wsparcia dla podatników w wypełnieniu tego obowiązku, m.in. konsultacje telefoniczne. Także i w redakcji portalu infor.pl 21 lutego odbył się dyżur telefoniczny ekspertów Ministerstwa Finansów. Na pytania podatników odpowiadali starsi specjaliści z Departamentu Poboru Podatków MF Grzegorz Piszczek i Robert Sowa. Przedstawiamy wybrane pytania i odpowiedzi z tego dyżuru.

Brak ewidencji VAT w formie elektronicznej

Pytanie: W miesiącu wystawiam około 40 faktur sprzedażowych i ok. 10 faktur zakupowych (kosztowych). Mam program do wystawiania faktur ale mój program księgowy nie pozwala mi na wygenerowanie pliku JPK_VAT.  Jak mogę w takiej sytuacji dostosować się do nowych wymogów i wysłać JPK_VAT za styczeń?

Odpowiedź MF: Jeżeli podatnik nie dysponuje programem księgowym z możliwością generowania plików w formacie XML, w celu przygotowania własnego pliku JPK_VAT najwygodniej jest pobrać plik  JPK_VAT.csv (tekstowy) udostępniony przez Ministerstwo Finansów i wypełnić danymi (faktury zakupowe i sprzedażowe) za styczeń 2018 r. w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym np. Excel. Tak przygotowany plik (ma on już odpowiednią strukturę pliku JPK_VAT) i można go wysłać z bezpłatnej aplikacji Klient JPK 2.0. Ta aplikacja posiada funkcjonalność przekonwertowania pliku csv na XML i wysyłkę pliku XML do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Można też skorzystać z bezpłatnej aplikacji e-mikrofirma, która pozwala na: wystawienie faktur krajowych, zapisanie faktur zakupu, stworzenie ewidencji VAT oraz stworzenie, podpisanie i przesłanie JPK_VAT do MF.

REKLAMA

Autopromocja

Podpis elektroniczny

Pytanie:  Mam zarówno kwalifikowany podpis elektroniczny, z którego korzystam wysyłając np. deklaracje VAT na Portal Podatkowy MF, jak również Profil Zaufany, którym podpisuję dokumenty wysyłane do ZUS. Którego podpisu mogę użyć wysyłając JPK_VAT za pomocą aplikacji Klient JPK 2.0

Odpowiedź MF: Aplikacja Klient JPK 2.0 pozwala podpisać plik JPK_VAT tak kwalifikowanym podpisem elektronicznym, jak i Profilem Zaufanym. Podatnik ma w tym przypadku pełną swobodę wyboru, z którego podpisu chce skorzystać.

JPK na żądanie od 1 lipca 2018 r.

Pytanie: Czy od 1 lipca 2018 r. będę zobowiązana do przedstawienia na żądanie organu podatkowego ksiąg rachunkowych w formacie JPK?

Odpowiedź MF:  Tak, o ile księgi będą prowadzone w formie elektronicznej.  Na ten moment nie ma aktualizacji przepisów podatku dochodowego, które nakazują prowadzenie ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej. W przypadku VAT sprawa jest jasna. Zgodnie z art. 109 ustawy o VAT od 1 stycznia 2018 r. każdy czyny podatnik VAT ma obowiązek prowadzenia w formie elektronicznej ewidencji VAT (sprzedaży i zakupów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na UPO nie ma wskazania urzędu skarbowego

Pytanie: Wysłałam JPK_VAT. Na Urzędowym Poświadczeniu Odbioru (UPO) nie mam wskazanego mojego urzędu skarbowego. Nie mam pewności, gdzie trafił mój plik JPK_VAT.

Odpowiedź MF: UPO, które otrzymuje podatnik wysyłający JPK_VAT nie zawiera wskazania urzędu skarbowego, bowiem wszyscy podatnicy VAT w Polsce wysyłają JPK_VAT w jedno miejsce: do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Korekta deklaracji (kwota podatku do zwrotu) a JPK_VAT

Pytanie: Wysłałam deklarację VAT za styczeń 2018 r. ale pomyliłam się i zamiast wskazać kwotę zwrotu na rachunek bankowy zapisałam kwotę „do przeniesienia” na następny miesiąc. Złożyłam korektę deklaracji VAT ale przed tą korektą wysłałam już JPK_VAT. Czy mam w związku z tą korektą deklaracji składać też korektę JPK_VAT?

Odpowiedź MF:  Nie ma konieczności korygowania JPK_VAT w takim przypadku, bo plik ten nie zawiera pól dotyczących kwoty zwrotu podatku i kwoty do przeniesienia na kolejny okres rozliczeniowy. Dlatego też nie ma tu potrzeby składania korekty JPK_VAT.

Przeniesienie aplikacji e-mikrofirma na inny komputer

Pytanie: Wysłałem już JPK_VAT. Byłem z laptopem w urzędzie skarbowym i tam mi Panie pomogły zainstalować aplikację e-mikrofirma i wysłać JPK_VAT. Teraz chciałbym przenieść tą aplikację z wysłanym już plikiem na inny komputer. Jak to zrobić?

Odpowiedź MF: Trzeba najpierw na zainstalowanej aplikacji wykonać kopię zapasową wprowadzonych wcześniej danych. Potem należy zainstalować aplikację e-mikrofirma na nowym komputerze, ściągając ją oczywiście ze strony Ministerstwa Finansów http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/jpk/aplikacje-do-pobrania. A w kolejnym kroku przekopiować zachowane pliki do właściwego katalogu w aplikacji. 

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Paragon w grudniu, faktura w styczniu

Pytanie: Wystawiłam paragon w grudniu 2017 r. , paragon został ujęty i rozliczony dla potrzeb VAT w tym samym miesiącu. Podatek został zapłacony. W styczniu 2018 r.  klient przyniósł ten paragon i poprosił o wystawienie faktury. Czy mam tą fakturę uwzględnić w JPK_VAT za styczeń? W ubiegłym roku nie byliśmy zobowiązani do składania JPK_VAT.

Odpowiedź MF:  Tej faktury (wystawionej na podstawie grudniowego paragonu) nie trzeba uwzględniać w JPK_VAT za styczeń, ponieważ podatek z tytułu tej transakcji został już rozliczony za grudzień. Faktura taka powinna zostać zaliczona do sprzedaży grudniowej, a podatnik nie miał obowiązku złożenia JPK_VAT za grudzień.

Raport z kasy fiskalnej w JPK_VAT

Pytanie: Jak wprowadzić raport z kasy fiskalnej do JPK_VAT? Nie mam danych kontrahentów i NIP-ów. Mam też faktury wystawione na osoby fizyczne. Czy je ujmować w JPK_VAT?

Odpowiedź MF: Raport z kasy fiskalnej wprowadza się zbiorczo w jednej pozycji. Tam gdzie są pola do wpisania nr kontrahenta oraz jego nazwy i adresu należy wpisać „brak” a w polu nr dowodu sprzedaży trzeba wpisać „raport fiskalny” .

Faktur do paragonów wystawionych na osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie wykazujemy w JPK_VAT oddzielnie. Natomiast w przypadku ujęcia takiej faktury w JPK_VAT w polu nr kontrahenta należy wpisać „brak”.

**************************

Gdzie zapytać o JPK_VAT?

Infolinia Krajowej Informacji Skarbowej

801 055 055 (z tel. stacjonarnych)

22 330 03 30 (z tel. komórkowych)

Infolinia KIS 23 i 26 lutego będzie czynna w godzinach od 7 do 20. W godzinach od 18 do 20 eksperci KIS będą udzielać odpowiedzi wyłącznie w zakresie Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT (JPK_VAT) i Profilu Zaufanego (eGO), który umożliwia m.in. bezpłatne uwierzytelnienie i podpisanie JPK_VAT. W sobotę 24 lutego będzie czynna w godzinach od 9 do 15.

Specjaliści od JPK_VAT w urzędach skarbowych

  • w sobotę 24 lutego w godzinach od 9 do 13 w każdym urzędzie skarbowym w Polsce dyżury będą pełnić eksperci JPK_VAT. Podatnicy będą mogli też potwierdzić Profil Zaufany (eGO). Więcej informacji na stronach internetowych izb administracji skarbowych.
  • w poniedziałek 26 lutego do godziny 22 każdy urząd skarbowy w Polsce zapewni dodatkowe wsparcie telefoniczne przy przesyłaniu JPK_VAT. Numery telefonów będą podane na stronach internetowych urzędów skarbowych.

W sprawach Profilu Zaufanego (eGO) można liczyć również na pomoc ekspertów Ministerstwa Cyfryzacji. Będą oni dostępni przez:

  • telefon (42) 253 54 50:
    • czwartek-piątek 22-23 lutego w godzinach od 7 do 20,
    • sobota 24 lutego w godzinach od 9 do 15,
    • poniedziałek 26 lutego w godzinach od 7 do 20,
  • e-mail pz-pomoc@coi.gov.pl.

Pytania techniczne związane z JPK_VAT można kierować na adres jpk.helpdesk@mf.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA