REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksperci Ministerstwa Finansów odpowiadają na pytania dot. JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Eksperci Ministerstwa Finansów odpowiadają na pytania dot. JPK_VAT
Eksperci Ministerstwa Finansów odpowiadają na pytania dot. JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

26 lutego 2018 r. mija termin złożenia przez mikroprzedsiębiorców ich pierwszego JPK_VAT (za styczeń 2018 r.). W całym kraju Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa realizują wiele form wsparcia dla podatników w wypełnieniu tego obowiązku, m.in. konsultacje telefoniczne. Także i w redakcji portalu infor.pl 21 lutego odbył się dyżur telefoniczny ekspertów Ministerstwa Finansów. Na pytania podatników odpowiadali starsi specjaliści z Departamentu Poboru Podatków MF Grzegorz Piszczek i Robert Sowa. Przedstawiamy wybrane pytania i odpowiedzi z tego dyżuru.

Brak ewidencji VAT w formie elektronicznej

Pytanie: W miesiącu wystawiam około 40 faktur sprzedażowych i ok. 10 faktur zakupowych (kosztowych). Mam program do wystawiania faktur ale mój program księgowy nie pozwala mi na wygenerowanie pliku JPK_VAT.  Jak mogę w takiej sytuacji dostosować się do nowych wymogów i wysłać JPK_VAT za styczeń?

Odpowiedź MF: Jeżeli podatnik nie dysponuje programem księgowym z możliwością generowania plików w formacie XML, w celu przygotowania własnego pliku JPK_VAT najwygodniej jest pobrać plik  JPK_VAT.csv (tekstowy) udostępniony przez Ministerstwo Finansów i wypełnić danymi (faktury zakupowe i sprzedażowe) za styczeń 2018 r. w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym np. Excel. Tak przygotowany plik (ma on już odpowiednią strukturę pliku JPK_VAT) i można go wysłać z bezpłatnej aplikacji Klient JPK 2.0. Ta aplikacja posiada funkcjonalność przekonwertowania pliku csv na XML i wysyłkę pliku XML do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Można też skorzystać z bezpłatnej aplikacji e-mikrofirma, która pozwala na: wystawienie faktur krajowych, zapisanie faktur zakupu, stworzenie ewidencji VAT oraz stworzenie, podpisanie i przesłanie JPK_VAT do MF.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podpis elektroniczny

Pytanie:  Mam zarówno kwalifikowany podpis elektroniczny, z którego korzystam wysyłając np. deklaracje VAT na Portal Podatkowy MF, jak również Profil Zaufany, którym podpisuję dokumenty wysyłane do ZUS. Którego podpisu mogę użyć wysyłając JPK_VAT za pomocą aplikacji Klient JPK 2.0

Odpowiedź MF: Aplikacja Klient JPK 2.0 pozwala podpisać plik JPK_VAT tak kwalifikowanym podpisem elektronicznym, jak i Profilem Zaufanym. Podatnik ma w tym przypadku pełną swobodę wyboru, z którego podpisu chce skorzystać.

JPK na żądanie od 1 lipca 2018 r.

Pytanie: Czy od 1 lipca 2018 r. będę zobowiązana do przedstawienia na żądanie organu podatkowego ksiąg rachunkowych w formacie JPK?

REKLAMA

Odpowiedź MF:  Tak, o ile księgi będą prowadzone w formie elektronicznej.  Na ten moment nie ma aktualizacji przepisów podatku dochodowego, które nakazują prowadzenie ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej. W przypadku VAT sprawa jest jasna. Zgodnie z art. 109 ustawy o VAT od 1 stycznia 2018 r. każdy czyny podatnik VAT ma obowiązek prowadzenia w formie elektronicznej ewidencji VAT (sprzedaży i zakupów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na UPO nie ma wskazania urzędu skarbowego

Pytanie: Wysłałam JPK_VAT. Na Urzędowym Poświadczeniu Odbioru (UPO) nie mam wskazanego mojego urzędu skarbowego. Nie mam pewności, gdzie trafił mój plik JPK_VAT.

Odpowiedź MF: UPO, które otrzymuje podatnik wysyłający JPK_VAT nie zawiera wskazania urzędu skarbowego, bowiem wszyscy podatnicy VAT w Polsce wysyłają JPK_VAT w jedno miejsce: do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Korekta deklaracji (kwota podatku do zwrotu) a JPK_VAT

Pytanie: Wysłałam deklarację VAT za styczeń 2018 r. ale pomyliłam się i zamiast wskazać kwotę zwrotu na rachunek bankowy zapisałam kwotę „do przeniesienia” na następny miesiąc. Złożyłam korektę deklaracji VAT ale przed tą korektą wysłałam już JPK_VAT. Czy mam w związku z tą korektą deklaracji składać też korektę JPK_VAT?

Odpowiedź MF:  Nie ma konieczności korygowania JPK_VAT w takim przypadku, bo plik ten nie zawiera pól dotyczących kwoty zwrotu podatku i kwoty do przeniesienia na kolejny okres rozliczeniowy. Dlatego też nie ma tu potrzeby składania korekty JPK_VAT.

Przeniesienie aplikacji e-mikrofirma na inny komputer

Pytanie: Wysłałem już JPK_VAT. Byłem z laptopem w urzędzie skarbowym i tam mi Panie pomogły zainstalować aplikację e-mikrofirma i wysłać JPK_VAT. Teraz chciałbym przenieść tą aplikację z wysłanym już plikiem na inny komputer. Jak to zrobić?

Odpowiedź MF: Trzeba najpierw na zainstalowanej aplikacji wykonać kopię zapasową wprowadzonych wcześniej danych. Potem należy zainstalować aplikację e-mikrofirma na nowym komputerze, ściągając ją oczywiście ze strony Ministerstwa Finansów http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/jpk/aplikacje-do-pobrania. A w kolejnym kroku przekopiować zachowane pliki do właściwego katalogu w aplikacji. 

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Paragon w grudniu, faktura w styczniu

Pytanie: Wystawiłam paragon w grudniu 2017 r. , paragon został ujęty i rozliczony dla potrzeb VAT w tym samym miesiącu. Podatek został zapłacony. W styczniu 2018 r.  klient przyniósł ten paragon i poprosił o wystawienie faktury. Czy mam tą fakturę uwzględnić w JPK_VAT za styczeń? W ubiegłym roku nie byliśmy zobowiązani do składania JPK_VAT.

Odpowiedź MF:  Tej faktury (wystawionej na podstawie grudniowego paragonu) nie trzeba uwzględniać w JPK_VAT za styczeń, ponieważ podatek z tytułu tej transakcji został już rozliczony za grudzień. Faktura taka powinna zostać zaliczona do sprzedaży grudniowej, a podatnik nie miał obowiązku złożenia JPK_VAT za grudzień.

Raport z kasy fiskalnej w JPK_VAT

Pytanie: Jak wprowadzić raport z kasy fiskalnej do JPK_VAT? Nie mam danych kontrahentów i NIP-ów. Mam też faktury wystawione na osoby fizyczne. Czy je ujmować w JPK_VAT?

Odpowiedź MF: Raport z kasy fiskalnej wprowadza się zbiorczo w jednej pozycji. Tam gdzie są pola do wpisania nr kontrahenta oraz jego nazwy i adresu należy wpisać „brak” a w polu nr dowodu sprzedaży trzeba wpisać „raport fiskalny” .

Faktur do paragonów wystawionych na osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie wykazujemy w JPK_VAT oddzielnie. Natomiast w przypadku ujęcia takiej faktury w JPK_VAT w polu nr kontrahenta należy wpisać „brak”.

**************************

Gdzie zapytać o JPK_VAT?

Infolinia Krajowej Informacji Skarbowej

801 055 055 (z tel. stacjonarnych)

22 330 03 30 (z tel. komórkowych)

Infolinia KIS 23 i 26 lutego będzie czynna w godzinach od 7 do 20. W godzinach od 18 do 20 eksperci KIS będą udzielać odpowiedzi wyłącznie w zakresie Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT (JPK_VAT) i Profilu Zaufanego (eGO), który umożliwia m.in. bezpłatne uwierzytelnienie i podpisanie JPK_VAT. W sobotę 24 lutego będzie czynna w godzinach od 9 do 15.

Specjaliści od JPK_VAT w urzędach skarbowych

  • w sobotę 24 lutego w godzinach od 9 do 13 w każdym urzędzie skarbowym w Polsce dyżury będą pełnić eksperci JPK_VAT. Podatnicy będą mogli też potwierdzić Profil Zaufany (eGO). Więcej informacji na stronach internetowych izb administracji skarbowych.
  • w poniedziałek 26 lutego do godziny 22 każdy urząd skarbowy w Polsce zapewni dodatkowe wsparcie telefoniczne przy przesyłaniu JPK_VAT. Numery telefonów będą podane na stronach internetowych urzędów skarbowych.

W sprawach Profilu Zaufanego (eGO) można liczyć również na pomoc ekspertów Ministerstwa Cyfryzacji. Będą oni dostępni przez:

  • telefon (42) 253 54 50:
    • czwartek-piątek 22-23 lutego w godzinach od 7 do 20,
    • sobota 24 lutego w godzinach od 9 do 15,
    • poniedziałek 26 lutego w godzinach od 7 do 20,
  • e-mail pz-pomoc@coi.gov.pl.

Pytania techniczne związane z JPK_VAT można kierować na adres jpk.helpdesk@mf.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA