Eksperci Ministerstwa Finansów odpowiadają na pytania dot. JPK_VAT
REKLAMA
REKLAMA
Brak ewidencji VAT w formie elektronicznej
Pytanie: W miesiącu wystawiam około 40 faktur sprzedażowych i ok. 10 faktur zakupowych (kosztowych). Mam program do wystawiania faktur ale mój program księgowy nie pozwala mi na wygenerowanie pliku JPK_VAT. Jak mogę w takiej sytuacji dostosować się do nowych wymogów i wysłać JPK_VAT za styczeń?
Odpowiedź MF: Jeżeli podatnik nie dysponuje programem księgowym z możliwością generowania plików w formacie XML, w celu przygotowania własnego pliku JPK_VAT najwygodniej jest pobrać plik JPK_VAT.csv (tekstowy) udostępniony przez Ministerstwo Finansów i wypełnić danymi (faktury zakupowe i sprzedażowe) za styczeń 2018 r. w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym np. Excel. Tak przygotowany plik (ma on już odpowiednią strukturę pliku JPK_VAT) i można go wysłać z bezpłatnej aplikacji Klient JPK 2.0. Ta aplikacja posiada funkcjonalność przekonwertowania pliku csv na XML i wysyłkę pliku XML do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Można też skorzystać z bezpłatnej aplikacji e-mikrofirma, która pozwala na: wystawienie faktur krajowych, zapisanie faktur zakupu, stworzenie ewidencji VAT oraz stworzenie, podpisanie i przesłanie JPK_VAT do MF.
REKLAMA
Podpis elektroniczny
Pytanie: Mam zarówno kwalifikowany podpis elektroniczny, z którego korzystam wysyłając np. deklaracje VAT na Portal Podatkowy MF, jak również Profil Zaufany, którym podpisuję dokumenty wysyłane do ZUS. Którego podpisu mogę użyć wysyłając JPK_VAT za pomocą aplikacji Klient JPK 2.0
Odpowiedź MF: Aplikacja Klient JPK 2.0 pozwala podpisać plik JPK_VAT tak kwalifikowanym podpisem elektronicznym, jak i Profilem Zaufanym. Podatnik ma w tym przypadku pełną swobodę wyboru, z którego podpisu chce skorzystać.
JPK na żądanie od 1 lipca 2018 r.
Pytanie: Czy od 1 lipca 2018 r. będę zobowiązana do przedstawienia na żądanie organu podatkowego ksiąg rachunkowych w formacie JPK?
Odpowiedź MF: Tak, o ile księgi będą prowadzone w formie elektronicznej. Na ten moment nie ma aktualizacji przepisów podatku dochodowego, które nakazują prowadzenie ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej. W przypadku VAT sprawa jest jasna. Zgodnie z art. 109 ustawy o VAT od 1 stycznia 2018 r. każdy czyny podatnik VAT ma obowiązek prowadzenia w formie elektronicznej ewidencji VAT (sprzedaży i zakupów).
Na UPO nie ma wskazania urzędu skarbowego
Pytanie: Wysłałam JPK_VAT. Na Urzędowym Poświadczeniu Odbioru (UPO) nie mam wskazanego mojego urzędu skarbowego. Nie mam pewności, gdzie trafił mój plik JPK_VAT.
Odpowiedź MF: UPO, które otrzymuje podatnik wysyłający JPK_VAT nie zawiera wskazania urzędu skarbowego, bowiem wszyscy podatnicy VAT w Polsce wysyłają JPK_VAT w jedno miejsce: do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Korekta deklaracji (kwota podatku do zwrotu) a JPK_VAT
REKLAMA
Pytanie: Wysłałam deklarację VAT za styczeń 2018 r. ale pomyliłam się i zamiast wskazać kwotę zwrotu na rachunek bankowy zapisałam kwotę „do przeniesienia” na następny miesiąc. Złożyłam korektę deklaracji VAT ale przed tą korektą wysłałam już JPK_VAT. Czy mam w związku z tą korektą deklaracji składać też korektę JPK_VAT?
Odpowiedź MF: Nie ma konieczności korygowania JPK_VAT w takim przypadku, bo plik ten nie zawiera pól dotyczących kwoty zwrotu podatku i kwoty do przeniesienia na kolejny okres rozliczeniowy. Dlatego też nie ma tu potrzeby składania korekty JPK_VAT.
Przeniesienie aplikacji e-mikrofirma na inny komputer
Pytanie: Wysłałem już JPK_VAT. Byłem z laptopem w urzędzie skarbowym i tam mi Panie pomogły zainstalować aplikację e-mikrofirma i wysłać JPK_VAT. Teraz chciałbym przenieść tą aplikację z wysłanym już plikiem na inny komputer. Jak to zrobić?
Odpowiedź MF: Trzeba najpierw na zainstalowanej aplikacji wykonać kopię zapasową wprowadzonych wcześniej danych. Potem należy zainstalować aplikację e-mikrofirma na nowym komputerze, ściągając ją oczywiście ze strony Ministerstwa Finansów http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/jpk/aplikacje-do-pobrania. A w kolejnym kroku przekopiować zachowane pliki do właściwego katalogu w aplikacji.
Polecamy: Biuletyn VAT
Polecamy: VAT 2018. Komentarz
Paragon w grudniu, faktura w styczniu
Pytanie: Wystawiłam paragon w grudniu 2017 r. , paragon został ujęty i rozliczony dla potrzeb VAT w tym samym miesiącu. Podatek został zapłacony. W styczniu 2018 r. klient przyniósł ten paragon i poprosił o wystawienie faktury. Czy mam tą fakturę uwzględnić w JPK_VAT za styczeń? W ubiegłym roku nie byliśmy zobowiązani do składania JPK_VAT.
Odpowiedź MF: Tej faktury (wystawionej na podstawie grudniowego paragonu) nie trzeba uwzględniać w JPK_VAT za styczeń, ponieważ podatek z tytułu tej transakcji został już rozliczony za grudzień. Faktura taka powinna zostać zaliczona do sprzedaży grudniowej, a podatnik nie miał obowiązku złożenia JPK_VAT za grudzień.
Raport z kasy fiskalnej w JPK_VAT
Pytanie: Jak wprowadzić raport z kasy fiskalnej do JPK_VAT? Nie mam danych kontrahentów i NIP-ów. Mam też faktury wystawione na osoby fizyczne. Czy je ujmować w JPK_VAT?
Odpowiedź MF: Raport z kasy fiskalnej wprowadza się zbiorczo w jednej pozycji. Tam gdzie są pola do wpisania nr kontrahenta oraz jego nazwy i adresu należy wpisać „brak” a w polu nr dowodu sprzedaży trzeba wpisać „raport fiskalny” .
Faktur do paragonów wystawionych na osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie wykazujemy w JPK_VAT oddzielnie. Natomiast w przypadku ujęcia takiej faktury w JPK_VAT w polu nr kontrahenta należy wpisać „brak”.
**************************
Gdzie zapytać o JPK_VAT?
Infolinia Krajowej Informacji Skarbowej
801 055 055 (z tel. stacjonarnych)
22 330 03 30 (z tel. komórkowych)
Infolinia KIS 23 i 26 lutego będzie czynna w godzinach od 7 do 20. W godzinach od 18 do 20 eksperci KIS będą udzielać odpowiedzi wyłącznie w zakresie Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT (JPK_VAT) i Profilu Zaufanego (eGO), który umożliwia m.in. bezpłatne uwierzytelnienie i podpisanie JPK_VAT. W sobotę 24 lutego będzie czynna w godzinach od 9 do 15.
Specjaliści od JPK_VAT w urzędach skarbowych
- w sobotę 24 lutego w godzinach od 9 do 13 w każdym urzędzie skarbowym w Polsce dyżury będą pełnić eksperci JPK_VAT. Podatnicy będą mogli też potwierdzić Profil Zaufany (eGO). Więcej informacji na stronach internetowych izb administracji skarbowych.
- w poniedziałek 26 lutego do godziny 22 każdy urząd skarbowy w Polsce zapewni dodatkowe wsparcie telefoniczne przy przesyłaniu JPK_VAT. Numery telefonów będą podane na stronach internetowych urzędów skarbowych.
W sprawach Profilu Zaufanego (eGO) można liczyć również na pomoc ekspertów Ministerstwa Cyfryzacji. Będą oni dostępni przez:
- telefon (42) 253 54 50:
- czwartek-piątek 22-23 lutego w godzinach od 7 do 20,
- sobota 24 lutego w godzinach od 9 do 15,
- poniedziałek 26 lutego w godzinach od 7 do 20,
- e-mail pz-pomoc@coi.gov.pl.
Pytania techniczne związane z JPK_VAT można kierować na adres jpk.helpdesk@mf.gov.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat