| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Eksperci Ministerstwa Finansów odpowiadają na pytania dot. JPK_VAT

Eksperci Ministerstwa Finansów odpowiadają na pytania dot. JPK_VAT

26 lutego 2018 r. mija termin złożenia przez mikroprzedsiębiorców ich pierwszego JPK_VAT (za styczeń 2018 r.). W całym kraju Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa realizują wiele form wsparcia dla podatników w wypełnieniu tego obowiązku, m.in. konsultacje telefoniczne. Także i w redakcji portalu infor.pl 21 lutego odbył się dyżur telefoniczny ekspertów Ministerstwa Finansów. Na pytania podatników odpowiadali starsi specjaliści z Departamentu Poboru Podatków MF Grzegorz Piszczek i Robert Sowa. Przedstawiamy wybrane pytania i odpowiedzi z tego dyżuru.

Brak ewidencji VAT w formie elektronicznej

Pytanie: W miesiącu wystawiam około 40 faktur sprzedażowych i ok. 10 faktur zakupowych (kosztowych). Mam program do wystawiania faktur ale mój program księgowy nie pozwala mi na wygenerowanie pliku JPK_VAT.  Jak mogę w takiej sytuacji dostosować się do nowych wymogów i wysłać JPK_VAT za styczeń?

Odpowiedź MF: Jeżeli podatnik nie dysponuje programem księgowym z możliwością generowania plików w formacie XML, w celu przygotowania własnego pliku JPK_VAT najwygodniej jest pobrać plik  JPK_VAT.csv (tekstowy) udostępniony przez Ministerstwo Finansów i wypełnić danymi (faktury zakupowe i sprzedażowe) za styczeń 2018 r. w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym np. Excel. Tak przygotowany plik (ma on już odpowiednią strukturę pliku JPK_VAT) i można go wysłać z bezpłatnej aplikacji Klient JPK 2.0. Ta aplikacja posiada funkcjonalność przekonwertowania pliku csv na XML i wysyłkę pliku XML do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Można też skorzystać z bezpłatnej aplikacji e-mikrofirma, która pozwala na: wystawienie faktur krajowych, zapisanie faktur zakupu, stworzenie ewidencji VAT oraz stworzenie, podpisanie i przesłanie JPK_VAT do MF.

Podpis elektroniczny

Pytanie:  Mam zarówno kwalifikowany podpis elektroniczny, z którego korzystam wysyłając np. deklaracje VAT na Portal Podatkowy MF, jak również Profil Zaufany, którym podpisuję dokumenty wysyłane do ZUS. Którego podpisu mogę użyć wysyłając JPK_VAT za pomocą aplikacji Klient JPK 2.0

Odpowiedź MF: Aplikacja Klient JPK 2.0 pozwala podpisać plik JPK_VAT tak kwalifikowanym podpisem elektronicznym, jak i Profilem Zaufanym. Podatnik ma w tym przypadku pełną swobodę wyboru, z którego podpisu chce skorzystać.

JPK na żądanie od 1 lipca 2018 r.

Pytanie: Czy od 1 lipca 2018 r. będę zobowiązana do przedstawienia na żądanie organu podatkowego ksiąg rachunkowych w formacie JPK?

Odpowiedź MF:  Tak, o ile księgi będą prowadzone w formie elektronicznej.  Na ten moment nie ma aktualizacji przepisów podatku dochodowego, które nakazują prowadzenie ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej. W przypadku VAT sprawa jest jasna. Zgodnie z art. 109 ustawy o VAT od 1 stycznia 2018 r. każdy czyny podatnik VAT ma obowiązek prowadzenia w formie elektronicznej ewidencji VAT (sprzedaży i zakupów).

Na UPO nie ma wskazania urzędu skarbowego

Pytanie: Wysłałam JPK_VAT. Na Urzędowym Poświadczeniu Odbioru (UPO) nie mam wskazanego mojego urzędu skarbowego. Nie mam pewności, gdzie trafił mój plik JPK_VAT.

Odpowiedź MF: UPO, które otrzymuje podatnik wysyłający JPK_VAT nie zawiera wskazania urzędu skarbowego, bowiem wszyscy podatnicy VAT w Polsce wysyłają JPK_VAT w jedno miejsce: do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Korekta deklaracji (kwota podatku do zwrotu) a JPK_VAT

Pytanie: Wysłałam deklarację VAT za styczeń 2018 r. ale pomyliłam się i zamiast wskazać kwotę zwrotu na rachunek bankowy zapisałam kwotę „do przeniesienia” na następny miesiąc. Złożyłam korektę deklaracji VAT ale przed tą korektą wysłałam już JPK_VAT. Czy mam w związku z tą korektą deklaracji składać też korektę JPK_VAT?

Odpowiedź MF:  Nie ma konieczności korygowania JPK_VAT w takim przypadku, bo plik ten nie zawiera pól dotyczących kwoty zwrotu podatku i kwoty do przeniesienia na kolejny okres rozliczeniowy. Dlatego też nie ma tu potrzeby składania korekty JPK_VAT.

Przeniesienie aplikacji e-mikrofirma na inny komputer

Pytanie: Wysłałem już JPK_VAT. Byłem z laptopem w urzędzie skarbowym i tam mi Panie pomogły zainstalować aplikację e-mikrofirma i wysłać JPK_VAT. Teraz chciałbym przenieść tą aplikację z wysłanym już plikiem na inny komputer. Jak to zrobić?

Odpowiedź MF: Trzeba najpierw na zainstalowanej aplikacji wykonać kopię zapasową wprowadzonych wcześniej danych. Potem należy zainstalować aplikację e-mikrofirma na nowym komputerze, ściągając ją oczywiście ze strony Ministerstwa Finansów http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/jpk/aplikacje-do-pobrania. A w kolejnym kroku przekopiować zachowane pliki do właściwego katalogu w aplikacji. 

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Paragon w grudniu, faktura w styczniu

Pytanie: Wystawiłam paragon w grudniu 2017 r. , paragon został ujęty i rozliczony dla potrzeb VAT w tym samym miesiącu. Podatek został zapłacony. W styczniu 2018 r.  klient przyniósł ten paragon i poprosił o wystawienie faktury. Czy mam tą fakturę uwzględnić w JPK_VAT za styczeń? W ubiegłym roku nie byliśmy zobowiązani do składania JPK_VAT.

Odpowiedź MF:  Tej faktury (wystawionej na podstawie grudniowego paragonu) nie trzeba uwzględniać w JPK_VAT za styczeń, ponieważ podatek z tytułu tej transakcji został już rozliczony za grudzień. Faktura taka powinna zostać zaliczona do sprzedaży grudniowej, a podatnik nie miał obowiązku złożenia JPK_VAT za grudzień.

Raport z kasy fiskalnej w JPK_VAT

Pytanie: Jak wprowadzić raport z kasy fiskalnej do JPK_VAT? Nie mam danych kontrahentów i NIP-ów. Mam też faktury wystawione na osoby fizyczne. Czy je ujmować w JPK_VAT?

Odpowiedź MF: Raport z kasy fiskalnej wprowadza się zbiorczo w jednej pozycji. Tam gdzie są pola do wpisania nr kontrahenta oraz jego nazwy i adresu należy wpisać „brak” a w polu nr dowodu sprzedaży trzeba wpisać „raport fiskalny” .

Faktur do paragonów wystawionych na osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie wykazujemy w JPK_VAT oddzielnie. Natomiast w przypadku ujęcia takiej faktury w JPK_VAT w polu nr kontrahenta należy wpisać „brak”.

**************************

Gdzie zapytać o JPK_VAT?

Infolinia Krajowej Informacji Skarbowej

801 055 055 (z tel. stacjonarnych)

22 330 03 30 (z tel. komórkowych)

Infolinia KIS 23 i 26 lutego będzie czynna w godzinach od 7 do 20. W godzinach od 18 do 20 eksperci KIS będą udzielać odpowiedzi wyłącznie w zakresie Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT (JPK_VAT) i Profilu Zaufanego (eGO), który umożliwia m.in. bezpłatne uwierzytelnienie i podpisanie JPK_VAT. W sobotę 24 lutego będzie czynna w godzinach od 9 do 15.

Specjaliści od JPK_VAT w urzędach skarbowych

  • w sobotę 24 lutego w godzinach od 9 do 13 w każdym urzędzie skarbowym w Polsce dyżury będą pełnić eksperci JPK_VAT. Podatnicy będą mogli też potwierdzić Profil Zaufany (eGO). Więcej informacji na stronach internetowych izb administracji skarbowych.
  • w poniedziałek 26 lutego do godziny 22 każdy urząd skarbowy w Polsce zapewni dodatkowe wsparcie telefoniczne przy przesyłaniu JPK_VAT. Numery telefonów będą podane na stronach internetowych urzędów skarbowych.

W sprawach Profilu Zaufanego (eGO) można liczyć również na pomoc ekspertów Ministerstwa Cyfryzacji. Będą oni dostępni przez:

  • telefon (42) 253 54 50:
    • czwartek-piątek 22-23 lutego w godzinach od 7 do 20,
    • sobota 24 lutego w godzinach od 9 do 15,
    • poniedziałek 26 lutego w godzinach od 7 do 20,
  • e-mail pz-pomoc@coi.gov.pl.

Pytania techniczne związane z JPK_VAT można kierować na adres jpk.helpdesk@mf.gov.pl

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Czopik

Rajdowy Mistrz Polski, właściciel Szkoły Bezpiecznej Jazdy SBJ

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »