REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksperci Ministerstwa Finansów odpowiadają na pytania dot. JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Eksperci Ministerstwa Finansów odpowiadają na pytania dot. JPK_VAT
Eksperci Ministerstwa Finansów odpowiadają na pytania dot. JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

26 lutego 2018 r. mija termin złożenia przez mikroprzedsiębiorców ich pierwszego JPK_VAT (za styczeń 2018 r.). W całym kraju Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa realizują wiele form wsparcia dla podatników w wypełnieniu tego obowiązku, m.in. konsultacje telefoniczne. Także i w redakcji portalu infor.pl 21 lutego odbył się dyżur telefoniczny ekspertów Ministerstwa Finansów. Na pytania podatników odpowiadali starsi specjaliści z Departamentu Poboru Podatków MF Grzegorz Piszczek i Robert Sowa. Przedstawiamy wybrane pytania i odpowiedzi z tego dyżuru.

Brak ewidencji VAT w formie elektronicznej

Pytanie: W miesiącu wystawiam około 40 faktur sprzedażowych i ok. 10 faktur zakupowych (kosztowych). Mam program do wystawiania faktur ale mój program księgowy nie pozwala mi na wygenerowanie pliku JPK_VAT.  Jak mogę w takiej sytuacji dostosować się do nowych wymogów i wysłać JPK_VAT za styczeń?

Odpowiedź MF: Jeżeli podatnik nie dysponuje programem księgowym z możliwością generowania plików w formacie XML, w celu przygotowania własnego pliku JPK_VAT najwygodniej jest pobrać plik  JPK_VAT.csv (tekstowy) udostępniony przez Ministerstwo Finansów i wypełnić danymi (faktury zakupowe i sprzedażowe) za styczeń 2018 r. w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym np. Excel. Tak przygotowany plik (ma on już odpowiednią strukturę pliku JPK_VAT) i można go wysłać z bezpłatnej aplikacji Klient JPK 2.0. Ta aplikacja posiada funkcjonalność przekonwertowania pliku csv na XML i wysyłkę pliku XML do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Można też skorzystać z bezpłatnej aplikacji e-mikrofirma, która pozwala na: wystawienie faktur krajowych, zapisanie faktur zakupu, stworzenie ewidencji VAT oraz stworzenie, podpisanie i przesłanie JPK_VAT do MF.

REKLAMA

Podpis elektroniczny

REKLAMA

Pytanie:  Mam zarówno kwalifikowany podpis elektroniczny, z którego korzystam wysyłając np. deklaracje VAT na Portal Podatkowy MF, jak również Profil Zaufany, którym podpisuję dokumenty wysyłane do ZUS. Którego podpisu mogę użyć wysyłając JPK_VAT za pomocą aplikacji Klient JPK 2.0

Odpowiedź MF: Aplikacja Klient JPK 2.0 pozwala podpisać plik JPK_VAT tak kwalifikowanym podpisem elektronicznym, jak i Profilem Zaufanym. Podatnik ma w tym przypadku pełną swobodę wyboru, z którego podpisu chce skorzystać.

JPK na żądanie od 1 lipca 2018 r.

Pytanie: Czy od 1 lipca 2018 r. będę zobowiązana do przedstawienia na żądanie organu podatkowego ksiąg rachunkowych w formacie JPK?

Odpowiedź MF:  Tak, o ile księgi będą prowadzone w formie elektronicznej.  Na ten moment nie ma aktualizacji przepisów podatku dochodowego, które nakazują prowadzenie ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej. W przypadku VAT sprawa jest jasna. Zgodnie z art. 109 ustawy o VAT od 1 stycznia 2018 r. każdy czyny podatnik VAT ma obowiązek prowadzenia w formie elektronicznej ewidencji VAT (sprzedaży i zakupów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na UPO nie ma wskazania urzędu skarbowego

Pytanie: Wysłałam JPK_VAT. Na Urzędowym Poświadczeniu Odbioru (UPO) nie mam wskazanego mojego urzędu skarbowego. Nie mam pewności, gdzie trafił mój plik JPK_VAT.

Odpowiedź MF: UPO, które otrzymuje podatnik wysyłający JPK_VAT nie zawiera wskazania urzędu skarbowego, bowiem wszyscy podatnicy VAT w Polsce wysyłają JPK_VAT w jedno miejsce: do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Korekta deklaracji (kwota podatku do zwrotu) a JPK_VAT

REKLAMA

Pytanie: Wysłałam deklarację VAT za styczeń 2018 r. ale pomyliłam się i zamiast wskazać kwotę zwrotu na rachunek bankowy zapisałam kwotę „do przeniesienia” na następny miesiąc. Złożyłam korektę deklaracji VAT ale przed tą korektą wysłałam już JPK_VAT. Czy mam w związku z tą korektą deklaracji składać też korektę JPK_VAT?

Odpowiedź MF:  Nie ma konieczności korygowania JPK_VAT w takim przypadku, bo plik ten nie zawiera pól dotyczących kwoty zwrotu podatku i kwoty do przeniesienia na kolejny okres rozliczeniowy. Dlatego też nie ma tu potrzeby składania korekty JPK_VAT.

Przeniesienie aplikacji e-mikrofirma na inny komputer

Pytanie: Wysłałem już JPK_VAT. Byłem z laptopem w urzędzie skarbowym i tam mi Panie pomogły zainstalować aplikację e-mikrofirma i wysłać JPK_VAT. Teraz chciałbym przenieść tą aplikację z wysłanym już plikiem na inny komputer. Jak to zrobić?

Odpowiedź MF: Trzeba najpierw na zainstalowanej aplikacji wykonać kopię zapasową wprowadzonych wcześniej danych. Potem należy zainstalować aplikację e-mikrofirma na nowym komputerze, ściągając ją oczywiście ze strony Ministerstwa Finansów http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/jpk/aplikacje-do-pobrania. A w kolejnym kroku przekopiować zachowane pliki do właściwego katalogu w aplikacji. 

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Paragon w grudniu, faktura w styczniu

Pytanie: Wystawiłam paragon w grudniu 2017 r. , paragon został ujęty i rozliczony dla potrzeb VAT w tym samym miesiącu. Podatek został zapłacony. W styczniu 2018 r.  klient przyniósł ten paragon i poprosił o wystawienie faktury. Czy mam tą fakturę uwzględnić w JPK_VAT za styczeń? W ubiegłym roku nie byliśmy zobowiązani do składania JPK_VAT.

Odpowiedź MF:  Tej faktury (wystawionej na podstawie grudniowego paragonu) nie trzeba uwzględniać w JPK_VAT za styczeń, ponieważ podatek z tytułu tej transakcji został już rozliczony za grudzień. Faktura taka powinna zostać zaliczona do sprzedaży grudniowej, a podatnik nie miał obowiązku złożenia JPK_VAT za grudzień.

Raport z kasy fiskalnej w JPK_VAT

Pytanie: Jak wprowadzić raport z kasy fiskalnej do JPK_VAT? Nie mam danych kontrahentów i NIP-ów. Mam też faktury wystawione na osoby fizyczne. Czy je ujmować w JPK_VAT?

Odpowiedź MF: Raport z kasy fiskalnej wprowadza się zbiorczo w jednej pozycji. Tam gdzie są pola do wpisania nr kontrahenta oraz jego nazwy i adresu należy wpisać „brak” a w polu nr dowodu sprzedaży trzeba wpisać „raport fiskalny” .

Faktur do paragonów wystawionych na osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie wykazujemy w JPK_VAT oddzielnie. Natomiast w przypadku ujęcia takiej faktury w JPK_VAT w polu nr kontrahenta należy wpisać „brak”.

**************************

Gdzie zapytać o JPK_VAT?

Infolinia Krajowej Informacji Skarbowej

801 055 055 (z tel. stacjonarnych)

22 330 03 30 (z tel. komórkowych)

Infolinia KIS 23 i 26 lutego będzie czynna w godzinach od 7 do 20. W godzinach od 18 do 20 eksperci KIS będą udzielać odpowiedzi wyłącznie w zakresie Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT (JPK_VAT) i Profilu Zaufanego (eGO), który umożliwia m.in. bezpłatne uwierzytelnienie i podpisanie JPK_VAT. W sobotę 24 lutego będzie czynna w godzinach od 9 do 15.

Specjaliści od JPK_VAT w urzędach skarbowych

  • w sobotę 24 lutego w godzinach od 9 do 13 w każdym urzędzie skarbowym w Polsce dyżury będą pełnić eksperci JPK_VAT. Podatnicy będą mogli też potwierdzić Profil Zaufany (eGO). Więcej informacji na stronach internetowych izb administracji skarbowych.
  • w poniedziałek 26 lutego do godziny 22 każdy urząd skarbowy w Polsce zapewni dodatkowe wsparcie telefoniczne przy przesyłaniu JPK_VAT. Numery telefonów będą podane na stronach internetowych urzędów skarbowych.

W sprawach Profilu Zaufanego (eGO) można liczyć również na pomoc ekspertów Ministerstwa Cyfryzacji. Będą oni dostępni przez:

  • telefon (42) 253 54 50:
    • czwartek-piątek 22-23 lutego w godzinach od 7 do 20,
    • sobota 24 lutego w godzinach od 9 do 15,
    • poniedziałek 26 lutego w godzinach od 7 do 20,
  • e-mail pz-pomoc@coi.gov.pl.

Pytania techniczne związane z JPK_VAT można kierować na adres jpk.helpdesk@mf.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA