REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składki od umów zleceń - projekt zmian

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z projektu zmian w oskładkowaniu umów zleceń, nad którym trwają prace w Sejmie, wynika, że nowe regulacje dotyczyć będą przede wszystkim osób wykonujących pracę na podstawie kilku umów cywilnoprawnych oraz prowadzących pozarolniczą działalność w zbiegu ze zleceniem. Partnerzy społeczni w opinii do projektu przedstawiają swoje obawy, a opinia publiczna odbiera projekt jako fiskalny kuraż dla budżetu.

Rządowy projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych 25 marca 2014 roku został skierowany do I czytania w komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Dotyczy on zmiany oskładkowania umów zlecenia, która zdaniem ministra pracy i polityki społecznej Władysława Kosiniaka- Kamysza może zapewnić dodatkowe wpływy budżetowe rzędu 650 milionów złotych rocznie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Zdaniem partnerów społecznych


Według danych Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie umów zleceń zatrudnionych jest już 815 tysięcy Polaków. Nowelizowana ustawa dotyczy jednak tych, którzy pracują na podstawie więcej niż jednej takiej umowy (jest ich około 98 tys.) oraz 28 tys. osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, którzy jednocześnie wykonują zobowiązania z umów cywilnoprawnych. NSZZ „Solidarność” w opinii do projektu postulowała dodatkowo rozszerzenie nowelizacji o umowy o dzieło oraz radykalne ograniczenie samozatrudnienia. OPZZ domagał się natomiast odprowadzania składek na ubezpieczenie wypadkowe dla studentów wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych z budżetu państwa. W opozycji do postulatów związkowych znaleźli się partnerzy społeczni reprezentujący pracodawców (Pracodawcy RP i Lewiatan). Sprzeciwili się zwiększaniu kosztów pracy, zabiegając jednocześnie o likwidację przywilejów emerytalnych.

Umowa zlecenia ze współmałżonkiem - składki ZUS


Ochrona zleceniobiorców


W uzasadnieniu do rządowego projektu można przeczytać, że głównym motywem wprowadzenia zmian jest dbałość o dobro słabszej strony stosunku cywilnoprawnego jakim jest zleceniobiorca. Praktyka pokazuje bowiem, że aby uniknąć odprowadzania wysokich składek na ubezpieczenie społeczne, poprzez zawarcie kilku umów doprowadza się do zbiegu, którego istota polega na odprowadzeniu składki od pierwszej w czasie umowy opiewającej na niską wartość, by następnie od pozostałych umów odprowadzić jedynie składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Składki na ubezpieczenie społeczne od umów zleceń

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Kilka umów zleceń


Proponowane zmiany mają na celu doprowadzenie do nadania zleceniu charakteru tytułu bezwzględnego. Podstawa wymiaru składki ma być sumowana do co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę. Składka miałaby więc być odprowadzana obligatoryjnie od wszystkich umów zleceń znajdujących się ze sobą w zbiegu. Wynika to poniekąd z obawy o ewentualnie niskie świadczenie z ubezpieczenia wypadkowego (wypadek przy pracy, wypadek zrównany z wypadkiem przy pracy, choroba zawodowa), które opłacane jest w całości przez pracodawcę, co w aktualnym stanie prawnym implikuje bardzo niskie świadczenie.

Przedsiębiorcy naruszają umowy cywilnoprawne

 


Działalność gospodarcza w zbiegu ze zleceniem


Dodatkowo rząd chce znowelizować przepisy dotyczące zbiegu umów zleceń z prowadzeniem działalności gospodarczej. Uderzą one w osoby, których podstawa wymiaru do odprowadzenia składek jest niższa od minimalnego wynagrodzenia. Planowane zmiany mają poszerzyć grupę podmiotów zobowiązanych do odprowadzenia składki z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej o wspólników spółek jawnych, komandytowych, partnerskich, jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, twórców, artystów, wolne zawody i osoby prowadzące niepubliczne placówki edukacyjne. Podstawa wymiaru składki ma być odprowadzana od minimalnego wynagrodzenia nawet w sytuacji dwuletniej preferencji w prowadzeniu działalności od jej rozpoczęcia.

Umowy o dzieło i umowy zlecenia - czym się różnią?


Rolnicy i członkowie rad nadzorczych


Projekt zmiany ustawy ma być także częściowo przychylny dla rolników. Łącząc działalność rolniczą z umową zlecenia będą oni mogli pozostać w KRUS pod warunkiem, że zlecenie nie będzie wyższe niż połowa minimalnego wynagrodzenia za pracę. W roku 2014 jest to 840 złotych. Oprócz umów zleceń, rząd chce również oskładkować członków rad nadzorczych, którzy dotychczas zobowiązani byli jedynie do odprowadzenia składki na ubezpieczenie zdrowotne.


Problemy praktyczne


W uzasadnieniu projektu nowelizacji dostrzeżono także problemy praktyczne, z którymi borykają się uczestnicy obrotu w związku z aktualnym stanem prawnym. Przedsiębiorcy częstokroć popełniają błędy przy sumowaniu podstaw wymiaru składki. Składając korektę do ZUS, są oni zobowiązani następnie do opłacenia zaległych składek i odsetek. Bywa też, że zleceniobiorcy w oświadczeniach nie informują, czy jest to ich pierwsza, czy kolejna umowa. Lewiatan chce, aby za składane oświadczenie odpowiadał zleceniodawca. O sytuację wynikającą ze stanu aktualnego martwi się także OPZZ stwierdzając, że firmy celowo nie będą zgłaszać pracowników do zakładu. Problematyczna jest także kwestia studentów, którzy tracą swój status zwalniający płatnika od odprowadzania za nich składek w okresie pomiędzy ukończeniem studiów I stopnia i rozpoczęciem studiów magisterskich.

Umowa o pracę a umowa zlecenie - co można zyskać?

Obawy związane z proponowaną nowelizacją wiążę się z faktem, że koszty odprowadzenia składek mogą zmniejszyć zapotrzebowanie na krótkookresowych zleceniobiorców wykorzystywanych w chwilach niedoboru pracy w przedsiębiorstwach. Może to się wiązać z wydłużeniem czasu pracy osobom już zatrudnionym. Pełne oskładkowanie zleceń zrówna ich znaczenie w systemie ubezpieczeń społecznych jednak nijak wpłynie na przywileje pracownicze wynikające z kodeksu pracy, czy możliwość przystąpienia do związku zawodowego. Powstaje zatem pytanie, czy proponowana regulacja nie ma jedynie na celu polepszenia fiskalnych potrzeb budżetu państwa.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA