REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składki od umów zleceń - projekt zmian

REKLAMA

Z projektu zmian w oskładkowaniu umów zleceń, nad którym trwają prace w Sejmie, wynika, że nowe regulacje dotyczyć będą przede wszystkim osób wykonujących pracę na podstawie kilku umów cywilnoprawnych oraz prowadzących pozarolniczą działalność w zbiegu ze zleceniem. Partnerzy społeczni w opinii do projektu przedstawiają swoje obawy, a opinia publiczna odbiera projekt jako fiskalny kuraż dla budżetu.

Rządowy projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych 25 marca 2014 roku został skierowany do I czytania w komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Dotyczy on zmiany oskładkowania umów zlecenia, która zdaniem ministra pracy i polityki społecznej Władysława Kosiniaka- Kamysza może zapewnić dodatkowe wpływy budżetowe rzędu 650 milionów złotych rocznie.

REKLAMA

REKLAMA


Zdaniem partnerów społecznych


Według danych Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie umów zleceń zatrudnionych jest już 815 tysięcy Polaków. Nowelizowana ustawa dotyczy jednak tych, którzy pracują na podstawie więcej niż jednej takiej umowy (jest ich około 98 tys.) oraz 28 tys. osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, którzy jednocześnie wykonują zobowiązania z umów cywilnoprawnych. NSZZ „Solidarność” w opinii do projektu postulowała dodatkowo rozszerzenie nowelizacji o umowy o dzieło oraz radykalne ograniczenie samozatrudnienia. OPZZ domagał się natomiast odprowadzania składek na ubezpieczenie wypadkowe dla studentów wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych z budżetu państwa. W opozycji do postulatów związkowych znaleźli się partnerzy społeczni reprezentujący pracodawców (Pracodawcy RP i Lewiatan). Sprzeciwili się zwiększaniu kosztów pracy, zabiegając jednocześnie o likwidację przywilejów emerytalnych.

Umowa zlecenia ze współmałżonkiem - składki ZUS


Ochrona zleceniobiorców


W uzasadnieniu do rządowego projektu można przeczytać, że głównym motywem wprowadzenia zmian jest dbałość o dobro słabszej strony stosunku cywilnoprawnego jakim jest zleceniobiorca. Praktyka pokazuje bowiem, że aby uniknąć odprowadzania wysokich składek na ubezpieczenie społeczne, poprzez zawarcie kilku umów doprowadza się do zbiegu, którego istota polega na odprowadzeniu składki od pierwszej w czasie umowy opiewającej na niską wartość, by następnie od pozostałych umów odprowadzić jedynie składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Składki na ubezpieczenie społeczne od umów zleceń

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Kilka umów zleceń


Proponowane zmiany mają na celu doprowadzenie do nadania zleceniu charakteru tytułu bezwzględnego. Podstawa wymiaru składki ma być sumowana do co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę. Składka miałaby więc być odprowadzana obligatoryjnie od wszystkich umów zleceń znajdujących się ze sobą w zbiegu. Wynika to poniekąd z obawy o ewentualnie niskie świadczenie z ubezpieczenia wypadkowego (wypadek przy pracy, wypadek zrównany z wypadkiem przy pracy, choroba zawodowa), które opłacane jest w całości przez pracodawcę, co w aktualnym stanie prawnym implikuje bardzo niskie świadczenie.

Przedsiębiorcy naruszają umowy cywilnoprawne

 


Działalność gospodarcza w zbiegu ze zleceniem


Dodatkowo rząd chce znowelizować przepisy dotyczące zbiegu umów zleceń z prowadzeniem działalności gospodarczej. Uderzą one w osoby, których podstawa wymiaru do odprowadzenia składek jest niższa od minimalnego wynagrodzenia. Planowane zmiany mają poszerzyć grupę podmiotów zobowiązanych do odprowadzenia składki z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej o wspólników spółek jawnych, komandytowych, partnerskich, jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, twórców, artystów, wolne zawody i osoby prowadzące niepubliczne placówki edukacyjne. Podstawa wymiaru składki ma być odprowadzana od minimalnego wynagrodzenia nawet w sytuacji dwuletniej preferencji w prowadzeniu działalności od jej rozpoczęcia.

Umowy o dzieło i umowy zlecenia - czym się różnią?


Rolnicy i członkowie rad nadzorczych


Projekt zmiany ustawy ma być także częściowo przychylny dla rolników. Łącząc działalność rolniczą z umową zlecenia będą oni mogli pozostać w KRUS pod warunkiem, że zlecenie nie będzie wyższe niż połowa minimalnego wynagrodzenia za pracę. W roku 2014 jest to 840 złotych. Oprócz umów zleceń, rząd chce również oskładkować członków rad nadzorczych, którzy dotychczas zobowiązani byli jedynie do odprowadzenia składki na ubezpieczenie zdrowotne.


Problemy praktyczne


W uzasadnieniu projektu nowelizacji dostrzeżono także problemy praktyczne, z którymi borykają się uczestnicy obrotu w związku z aktualnym stanem prawnym. Przedsiębiorcy częstokroć popełniają błędy przy sumowaniu podstaw wymiaru składki. Składając korektę do ZUS, są oni zobowiązani następnie do opłacenia zaległych składek i odsetek. Bywa też, że zleceniobiorcy w oświadczeniach nie informują, czy jest to ich pierwsza, czy kolejna umowa. Lewiatan chce, aby za składane oświadczenie odpowiadał zleceniodawca. O sytuację wynikającą ze stanu aktualnego martwi się także OPZZ stwierdzając, że firmy celowo nie będą zgłaszać pracowników do zakładu. Problematyczna jest także kwestia studentów, którzy tracą swój status zwalniający płatnika od odprowadzania za nich składek w okresie pomiędzy ukończeniem studiów I stopnia i rozpoczęciem studiów magisterskich.

Umowa o pracę a umowa zlecenie - co można zyskać?

Obawy związane z proponowaną nowelizacją wiążę się z faktem, że koszty odprowadzenia składek mogą zmniejszyć zapotrzebowanie na krótkookresowych zleceniobiorców wykorzystywanych w chwilach niedoboru pracy w przedsiębiorstwach. Może to się wiązać z wydłużeniem czasu pracy osobom już zatrudnionym. Pełne oskładkowanie zleceń zrówna ich znaczenie w systemie ubezpieczeń społecznych jednak nijak wpłynie na przywileje pracownicze wynikające z kodeksu pracy, czy możliwość przystąpienia do związku zawodowego. Powstaje zatem pytanie, czy proponowana regulacja nie ma jedynie na celu polepszenia fiskalnych potrzeb budżetu państwa.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA