REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki wymiar dodatkowego urlopu przysługuje pracownikowi socjalnemu, który rozwiąże umowę o pracę w trakcie roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Łukasik
Ewa Łukasik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza pracownica jako pracownik socjalny 20 lutego 2009 r. nabyła prawo do dodatkowych 10 dni urlopu wypoczynkowego. Taki urlop przysługuje raz na 2 lata. Z końcem kwietnia br. pracownicy zakończy się umowa o pracę. Czy w takim przypadku dodatkowy urlop wypoczynkowy przysługuje jej w pełnym wymiarze, czy proporcjonalnie do okresu zatrudnienia?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Państwa pracownicy przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w pełnym wymiarze, tj. w wysokości 10 dni roboczych.

UZASADNIENIE

Prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego pracownik socjalny nabywa „z dołu”, tzn. po przepracowaniu 2 lat (art. 121 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej). W związku z tym, że taki dodatkowy urlop przysługuje za okres przepracowany, a jego celem jest zapewnienie możliwości zregenerowania sił i odpoczynku po obciążającej psychicznie pracy, do dodatkowych urlopów pracowników socjalnych nie ma zastosowania zasada proporcjonalności urlopu wynikająca z Kodeksu pracy. Jeżeli zatem dojdzie do rozwiązania stosunku pracy w trakcie roku już po nabyciu prawa do takiego dodatkowego urlopu, przysługuje on pracownikowi w pełnym wymiarze, a nie proporcjonalnie do przepracowanego okresu zatrudnienia.

REKLAMA

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku rozwiązania umowy o pracę, dodatkowego urlopu wypoczynkowego udzielanego pracownikom socjalnym nie naliczamy proporcjonalnie do okresu zatrudnienia.

Dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych przysługuje pracownikowi socjalnemu zatrudnionemu w ośrodku pomocy społecznej lub w powiatowym centrum pomocy rodzinie, do którego obowiązków należy praca socjalna oraz przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych. Prawo do pierwszego urlopu dodatkowego powstaje po upływie 5-letniego okresu nieprzerwanego i faktycznego zatrudnienia.

Urlop macierzyński oraz okresy niewykonywania pracy z powodu niezdolności do pracy, opieki nad chorym dzieckiem czy urlopu szkoleniowego nie przerywają okresu zaliczanego do okresu, od którego zależy nabycie prawa do urlopu dodatkowego. Takie stanowisko prezentuje Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Prawo do kolejnych dodatkowych urlopów pracownik socjalny nabywa po przepracowaniu 2 lat od dnia następującego po ostatnim dniu poprzedniego urlopu. Jeśli z różnych przyczyn dodatkowy urlop nie zostanie wykorzystany bezpośrednio po nabyciu do niego prawa, należy uznać, że prawo do kolejnego urlopu powstaje po 2 latach od dnia nabycia prawa do poprzedniego dodatkowego urlopu.

PRZYKŁAD

Pracownica, która jest zatrudniona w ośrodku pomocy społecznej, w styczniu 2007 r. korzystała z dodatkowego urlopu wypoczynkowego. W 2008 r. przez 60 dni przebywała na zwolnieniu lekarskim, a następnie na urlopie macierzyńskim. Bezpośrednio po powrocie do pracy, w lutym 2009 r. złożyła wniosek o kolejny dodatkowy urlop wypoczynkowy. Pracownica jest zatrudniona na czas określony do 30 kwietnia 2009 r. Okres niezdolności do pracy, a także urlopu macierzyńskiego wliczamy do okresu uprawniającego do kolejnego urlopu dodatkowego. Od dnia wykorzystania poprzedniego urlopu upłynął więc wymagany 2-letni okres pracy. W związku z tym pracownica nabyła prawo do kolejnego dodatkowego urlopu w wymiarze 10 dni.

Dodatkowy urlop wypoczynkowy, którego pracownik socjalny nie wykorzystał w roku kalendarzowym, w którym nabył do niego prawo, przechodzi na rok następny.

Należy przyjąć, że pracownik, który nie wykorzystał przysługującego mu dodatkowego urlopu wypoczynkowego z powodu zakończenia stosunku pracy, ma prawo do ekwiwalentu pieniężnego za ten urlop. Rozwiązanie umowy o pracę z pracownikiem następuje bowiem już po nabyciu prawa do tego urlopu wypoczynkowego oraz po przepracowaniu okresu, za jaki urlop ten przysługuje.

W tym zakresie występuje również odmienne stanowisko, zgodnie z którym dodatkowy urlop wypoczynkowy można wykorzystać jedynie w naturze i nie przysługuje za niego ekwiwalent pieniężny. Bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie jednak wypłacenie ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany dodatkowy urlop wypoczynkowy. Wówczas pracodawca nie narazi się na ewentualne roszczenia pracownicze w tym zakresie.

• art. 121 ust. 3 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (DzU z 2008 r. nr 115, poz. 728 ze zm.),

• art. 1551 Kodeksu pracy.

Ewa Łukasik

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA