REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę na okres próbny może uzasadniać roszczenie o odszkodowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Kalata
Doktor nauk prawnych, radca prawny
HR Lex Sp. z o.o.
Spory z ZUS, outsourcing kadr i płac
Wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę na okres próbny może uzasadniać roszczenie o odszkodowanie
Wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę na okres próbny może uzasadniać roszczenie o odszkodowanie

REKLAMA

REKLAMA

Wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę na okres próbny z zachowaniem terminów wypowiedzenie ustalonych w Kodeksie pracy może w niektórych sytuacjach stanowić nadużycie prawa i uzasadniać roszczenie zwolnionego pracownika o odszkodowanie.

Wypowiedzenie umowy o pracę na okres próbny

Wypowiedzenie umowy o pracę jest zwykłym sposobem rozwiązania stosunku pracy. Zasadniczo więc każda ze stron może korzystać z takiego sposobu zakończenia zatrudnienia. Wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na okres próbny można dokonać w terminach wskazanych w art. 34 Kodeksu pracy; okres wypowiedzenia wynosi od 3 dni do 2 tygodni w zależności od okresu, na jaki umowa została zawarta.  

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Okres wypowiedzenia umowy na okres próbny

Wypowiedzenie umowy o pracę na okres próbny nie wymaga uzasadnienia. Pracodawca może zatem wypowiedzieć pracownikowi umowę nie wskazując przyczyn rozwiązania stosunku pracy. Z uwagi na cel, jaki ten rodzaj umowy realizuje w stosunkach pracy (m.in. ma umożliwić weryfikowanie przydatności pracownika na danym stanowisku), najczęstszą przyczyną wypowiedzenia takiej umowy przed upływem okresu na jaki została zawarta - będzie negatywna ocena kompetencji czy umiejętności zatrudnionego. Pracodawca stwierdziwszy brak przydatności na zajmowanym stanowisku może - nie czekając do upływu okresu, na jaki umowa została zawarta - rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem.  

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodność z prawem wypowiedzenia umowy

Bez względu jednak na powód rozwiązania umowy o pracę na okres próbny – kontroli sądowej z reguły nie podlega zasadność dokonanego wypowiedzenia. Sąd pracy nie będzie zatem badał np. czy dokonana przez pracodawcę ocena umiejętności, kwalifikacji zwolnionego pracownika była właściwa. Ocenie sądu będzie zaś poddana zgodność dokonanego wypowiedzenia z prawem. W tym jednak kontekście samo zachowanie ustalonych w przepisach prawa terminów wypowiedzenia umowy o pracę nie zawsze będzie przesądzało o zgodności wypowiedzenia z przepisami prawa.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

 W firmie produkcyjnej sekretarka Magda O. wypowiedziała umowę o pracę. Jej stosunek pracy miał się rozwiązać 31 marca 2015 r. Od 1 marca firma prowadziła proces rekrutacji na stanowisko sekretarki. Zdecydowano o zatrudnieniu Joanny J. Firma poinformowała kobietę o zamiarze zatrudnienia jej od 1 kwietnia, na podstawie umowy na okres próbny, na 3 miesiące, z wynagrodzeniem 2 500 zł.  Joanna J. zgodziła się na zaproponowane jej warunki.

Równolegle z procesem rekrutacji firma prowadziła rozmowy z Magdą O. (dotychczasową sekretarką). W ich wyniku w ostatnich dniach marca strony uzgodniły, że Magda O. za zgodą pracodawcy wycofa wypowiedzenie i stosunek pracy będzie trwał nadal.

W tej sytuacji firma chciała uchylić się od zatrudnienia Joanny J. 1 kwietnia - zgodnie z pierwotnymi ustaleniami - zawarła z nią jednak umowę o pracę na okres próbny na 3 miesiące, a po podpisaniu umowy, w tym samym dniu, przed dopuszczeniem pracownicy do pracy – rozwiązała z nią umowę o pracę zachowując dwutygodniowy okres wypowiedzenia z jednoczesnym zwolnieniem pracownicy z obowiązku świadczenia pracy.

W przedstawionym stanie faktycznym pracodawca nadużył zarówno prawa do zawierania umów na okres próbny (cel umowy z założenia nie był realizowany skoro pracownicy nawet nie dopuszczono do pracy), jak i prawa do wypowiadania umów o pracę na okres próbny. W świetle art. 8 Kodeksu pracy pracodawca nie może czynić użytku z prawa do zawierania umowy na okres próbny, jak i z prawa do wypowiadania umów o pracę, który byłyby sprzeczny z ich społeczno-gospodarczym przeznaczeniem. Pracodawca, który zawiera umowę, bez umożliwienia pracownikowi świadczenia pracy i wypowiada tę umowę natychmiast po jej zawarciu – by tym samym uniknąć odpowiedzialności za niedotrzymanie przez niego ustaleń w zakresie nawiązania stosunku pracy z wyłonionym w drodze rekrutacji kandydatem - nie korzysta zatem z ochrony prawnej (por. też wyrok Sądu Najwyższego z 16 grudnia 2014 r., I PK 125/14). Pracownik może dochodzić roszczeń z tytułu wadliwego wypowiedzenia umowy o pracę na okres próbny.

Roszczenie zwolnionego pracownika

Naruszenie przepisów prawa o wypowiadaniu umów uzasadnia roszczenie pracownika o  odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres, do upływu którego umowa o pracę miała trwać (art. 50 § 1 Kodeksu pracy). Zwolnionemu nie przysługuje zaś roszczenie o przywrócenie do pracy.

Podstawa prawna: art. 8, art. 34 art. 50 ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy

dr Katarzyna Kalata - ekspert z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, praktyk z 13-letnim doświadczeniem w działach personalnych, wieloletni kierownik działu personalnego, prezes zarządu Helpdesk Kadrowy Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA