Kategorie

Jakie zmiany czekają pracodawców w 2017 r.?

Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Jakie zmiany czekają pracodawców w 2017 r.?
Jakie zmiany czekają pracodawców w 2017 r.?
fot. Fotolia
Na rok 2017 planowane są kolejne nowelizacje przepisów z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Czego pracodawcy powinni się obawiać, a co wprowadzi ułatwienia w zakresie prowadzonej przez nich działalności?

Nowy wykaz prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet

Na dzień 1 maja 2017 r. zapowiadane jest wejście w życie zmian w zakresie zatrudniania kobiet w ciąży oraz karmiących piersią [Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w ciąży lub karmiących piersią z dnia 3 listopada 2016 r. – nr wykazu praz legislacyjnych RM: RC20]. Wprowadzi on dookreślenie wykazu prac uciążliwych, niebezpiecznych lub uciążliwych dla zdrowia kobiet w ciąży oraz karmiących piersią, a także ograniczy wartości liczbowe określające wagę, natężenie różnych czynników oraz czas wykonywania poszczególnych czynności przez te osoby. Szczególnie istotną zmianą będzie możliwość dopuszczenia kobiet w ciąży do prac przy obsłudze monitorów ekranowych na nowych zasadach, zgodnie z którymi prace takie będą mogły być wykonywane nie dłużej niż przez 45 minut w ciągu każdej godziny pracy, przy nie przekraczaniu 8 godzin łącznego czasu pracy w ciągu doby. Nowelizacja ta spowoduje również konieczność przeniesienia postanowień dotyczących zatrudniania kobiet nie będących w ciąży oraz nie karmiących piersią przy pracach uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia do Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych.

Zobacz: Zmiany w prawie pracy w 2017 r.

Elektroniczna teczka pracownicza

Reklama

Od 1 czerwca 2017 r. prawdopodobnie wejdą w życie również przepisy projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją z dnia 4 listopada 2016 r. [nr wykazu prac legislacyjnych RM: UD155]. Przewiduje on wprowadzenie możliwości dokonywania czynności z zakresu prawa pracy w formie elektronicznej, co było dotychczas możliwe jedynie poprzez analogiczne stosowanie przepisów kodeksu cywilnego. Będzie to dotyczyło praktycznie wszystkich czynności przewidzianych w kodeksie pracy oraz w praktyce, przy czym część z nich do swojej ważności wymagać będzie bezpiecznego podpisu elektronicznego (np. zawarcie umowy o pracę, jej zmiana, oświadczenia o wypowiedzeniu czy rozwiązaniu umowy o pracę, wnioski o udzielenie urlopu). Należy jednak zauważyć, że według najnowszych doniesień prasowych Ministerstwo Rozwoju zamierza wycofać się z propozycji dokonania tej konkretnej zmiany.

W życie mają jednak wejść zmiany umożliwiające pracodawcy przechowywanie dokumentacji pracowniczej w formie elektronicznej, wskazujące jednocześnie zasady przekształcenia obecnej, papierowej formy w formę e-dokumentacji. Warto zaznaczyć, ze będzie to forma równoważna przechowywaniu dokumentacji papierowej.

Ponadto, skróceniu ulegnie również okres przechowywania dokumentacji pracowniczej przez pracodawców, do 10 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ustał stosunek pracy. Będzie to miało jednak zastosowanie wyłącznie do tych pracowników, z którymi stosunek pracy powstał po 31 grudnia 1998 r.

Nowelizacja ta wprowadzi również dodatkowy obowiązek dla pracodawców, którzy po ustaniu stosunku pracy poza świadectwem pracy będą musieli podać również informację o wysokości wynagrodzenia pracownika. Wydłużony zostanie również okres na wystąpienie przez pracownika do sadu pracy z żądaniem sprostowania świadectwa pracy do 14 dni. Natomiast w odniesieniu do informacji o wysokości wynagrodzenia termin na odwołanie się pracownika do pracodawcy w tym zakresie został określony na 14 dni, zaś do sądu pracy na 30 dni.

Polecamy: Kodeks pracy 2017 Praktyczny komentarz z przykładami (książka)

Zatrudnianie pracowników tymczasowych

Reklama

Na dzień 1 czerwca 2017 r. zapowiadane są również zmiany w zakresie zatrudniania pracowników tymczasowych [Projekt ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych oraz niektórych innych ustaw z dnia 9 grudnia 2016 r. – nr wykazu prac legislacyjnych RM: UD95]. Projekt ten zakłada umożliwienie zatrudniania pracowników tymczasowych również w oparciu o umowy prawa cywilnego oraz ograniczenie możliwości zatrudniania przy pracy tego samego rodzaju, przy której pracodawca w okresie ostatnich 3 miesięcy dokonał zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracowników. Nowelizacja zmieni również zasady wyliczania wynagrodzenia urlopowego oraz ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy pracownika tymczasowego (będzie ono ustalane na podstawie wynagrodzenia pracownika za okres 3 miesięcy poprzedzających miesiąc wykorzystania urlopu).

Ponadto, ograniczony zostanie okres wykonywania pracy tymczasowej do maksymalnie 18 miesięcy w okresie maksymalnie 36 kolejnych miesięcy w ten sposób, że będzie to dotyczyło zarówno korzystania z pracy jednego pracownika tymczasowego przez pracodawcę użytkownika, jak również ograniczenie możliwości zatrudniania takiego pracownika przez długotrwały czas przez tego samego pracodawcę użytkownika (poprzez korzystanie z różnych APT).

Zobacz także: Kadry


Nowelizacja rozszerzy także zakres obowiązków pracodawców użytkowników względem APT oraz dokona zmiany w odniesieniu do zatrudniania pracownic w ciąży, w przypadku których umowa o pracę tymczasową, która uległaby rozwiązaniu po upływie 3 miesiąca ciąży ulegnie przedłużeniu do dnia porodu.

Dodatkowo projekt ten zmodyfikuje postanowienia kodeksu pracy w przedmiocie zatrudniania kobiet po upływie 3 miesiąca ciąży, które przewidywać będą, iż w takiej sytuacji nie będą miały zastosowania limity zatrudniania na podstawie umowy o pracę na czas określony (czyli maksymalnie 33 miesiące, oraz maksymalnie 3 takie umowy). W związku z tym nie dojdzie do przekształcenia takich umów w umowę o pracę na czas nieokreślony.

Zatrudnianie cudzoziemców

Ostatnia ze zmian przewidywanych na dzień 1 czerwca 2017 r. to zmiana w zakresie zatrudniania cudzoziemców [Projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw z dnia 21 października 2016 r. – nr wykazu praz legislacyjnych RM: UC42]. Zakłada ona doprecyzowanie zasad wydawania „zwykłych” zezwoleń na pracę wprowadzając katalog informacji, które będą musiały zostać podane we wniosku o wydanie zezwolenia na pracę oraz nowe przesłanki odmowy wydania takiego zezwolenia.

Szczególne znaczenie będzie miało jednak wprowadzenie dwóch nowych instytucji: zezwolenia na pracę sezonową oraz zezwolenia na pracę długoterminową. Oba te zezwolenia mają być wydawane przez starostę. Pierwsze z nich będzie mogło zostać wydane na czas określony nie dłuższy niż 8 miesięcy w roku kalendarzowym i będzie dotyczyło konkretnego cudzoziemca oraz uprawniało go do wykonywania wszystkich rodzajów prac sezonowych. W związku z wprowadzeniem zezwolenia na pracę sezonową powstanie również nowy typ zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na pracę sezonową.

Natomiast zezwolenie na pracę krótkoterminową dotyczyło będzie przypadków, gdy nie będzie podstaw do wydania zezwolenia na pracę sezonową, zaś praca nie będzie wykonywana przez okres dłuższy niż 6 miesięcy w ciągu roku kalendarzowego. Jego zakres podmiotowy zostanie jednak zawężony do państw, które obecnie objęte są systemem oświadczeń, a mianowicie: Ukrainy, Rosji, Białorusi, Mołdawii, Armenii i Gruzji. Pracodawcy ubiegający się o wydanie zezwolenia na pracę krótkoterminową będą zobowiązani do zapewnienia w umowie z cudzoziemcem wynagrodzenia, które nie będzie niższe niż wynagrodzenie pracownika wykonującego w tym samym wymiarze pracę porównywalnego rodzaju lub na porównywalnym stanowisku.

Nowelizacja zniesie natomiast oświadczenia o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcowi. W związku z tym oświadczenia, które przewidywać będą, iż praca ma zostać rozpoczęta po dniu 30 czerwca 2017 r. nie będą podlegały już rejestracji i stosowane będę nowe przepisy w tym zakresie.

Zmiany w prawie pracy w 2017 roku – cz. II

Źródło: Kancelaria Nowicki i Ziemczyk

Poszerzaj swoją wiedzę, korzystając z naszego programu
INFORLEX Książki dla Firm
INFORLEX Książki dla Firm
Tylko teraz
598,00 zł
798,00
Przejdź do sklepu
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    25 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Rejestracja w punkcie kompleksowej obsługi (OSS)

    Rejestracja w punkcie kompleksowej obsługi (OSS). Ministerstwo Finansów przypomina o możliwości rejestracji w punkcie kompleksowej obsługi (OSS). Jak to zrobić?

    Umorzenie subwencji PFR - ujęcie w księgach rachunkowych

    Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że umorzenie subwencji finansowej (z Tarczy Finansowej PFR), które nastąpiło w 2021 roku powinno zostać ujęte w księgach rachunkowych roku, w którym nastąpiło to umorzenie. Zaniechanie poboru podatku ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych przez beneficjentów wsparcia począwszy od 1 czerwca 2021 r. do 31 grudnia 2022 r.

    Ceny benzyny w 2021 roku będą nadal rosły. Kiedy 6 zł za litr?

    Ceny benzyny. Zdaniem analityków e-petrol, sytuacja cenowa na rynku paliw w Polsce cały czas nie daje kierowcom podstaw do optymizmu. Według nich, spadek cen paliw w rafineriach w tym tygodniu nie zwiastuje dalszych obniżek i jednocześnie jest zbyt mały, by pokazał się w cenach paliw na stacjach.

    Nadgodziny kierowców - jak obliczyć prawidłowo?

    Nadgodziny kierowców - jak obliczyć? Państwowa Inspekcja Pracy wyjątkowo polubiła się z branżą transportową i tematem nadgodzin. Dlaczego? Dlatego, że praca „za kółkiem” i nadgodziny są tak samo nierozłączne jak bajkowy Bolek i Lolek czy też filmowy Flip i Flap. Dlatego nie ma się co dziwić inspektorom, którzy pierwsze co biorą pod lupę, w przypadku firmy transportowej, to rozliczenia godzinowe.

    Dochody z pracy za granicą – gdzie trzeba płacić podatek dochodowy (PIT)?

    Dochody z pracy za granicą a podatek. Miejsce zamieszkania osoby fizycznej wpływa na ustalenie czy podlega ona nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Trzeba podkreślić, że jeśli podatnik będzie miał stałe miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce.

    Płaca minimalna w 2022 roku wyniesie 3 tys. zł

    Płaca minimalna w 2022 roku. Od 1 stycznia 2022 r. minimalne wynagrodzenie za pracę (tzw. najniższa krajowa) ma wynosić 3 tys. zł, a minimalna stawka godzinowa ma być na poziomie 19,60 zł - zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów.

    VAT e-commerce - rewolucja w handlu elektronicznym

    VAT e-commerce. Na pewno każdemu z nas zdarza się zamówić coś przez Internet. Z punktu widzenia konsumenta nie jest to nic trudnego – dodajemy produkt do koszyka, płacimy za niego i po jakimś czasie zamówienie dostarcza kurier we wskazane miejsce. Sprawa wygląda jednak zgoła inaczej z punktu widzenia przedsiębiorcy zajmującego się e-handlem. Zwłaszcza z podatkowego punktu widzenia rozliczenie tego rodzaju sprzedaży może być dość problematyczne. Dodatkowo do końca czerwca unijni sprzedawcy internetowi mogli być w nieco gorszej sytuacji niż ich konkurencja z USA czy Chin, która nie zawsze dbała o odprowadzenie podatku VAT. Między innymi z tych powodów 1 lipca 2021 r. w całej Unii Europejskiej weszły w życie przepisy podatkowe wprowadzające szereg zmian dotyczących handlu elektronicznego i importu tzw. małych przesyłek do Unii Europejskiej.

    Paczki spoza UE - zasady i koszty obsługi zgłoszeń celno-podatkowych od 1 lipca 2021 r.

    Paczki spoza UE - cło i podatki. Od 1 lipca 2021 r. na terenie całej Unii Europejskiej (także w Polsce) weszły w życie nowe przepisy (tzw. pakiet VAT e-commerce) dotyczące składania zgłoszeń celnych oraz poboru podatku VAT przez operatorów pocztowych. Od tego dnia każdy odbiorca towarów pochodzących spoza Unii Europejskiej (np. z Chin) jest zobowiązany do zapłaty należności celno-podatkowych. Obsługą tego procesu, z pewnymi wyjątkami, zajmuje się Poczta Polska, która przejęła obsługę celną przesyłek spoza UE, stając się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych działającym na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli tzw. przedstawicielem pośrednim. Oznacza to, że pocztowcy mogą dokonać zgłoszenia celnego za klienta sprowadzającego towary ze sklepów internetowych np. w Azji.

    Rejestracja w e-TOLL - konieczna przed 30 września

    Rejestracja w e-TOLL. Do 30 września 2021 r. obowiązuje okres przejściowy, w którym funkcjonują dwa systemy – e-TOLL i viaTOLL. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zachęcają przewoźników do szybkiej zmiany viaTOLL na e-TOLL i nie zostawiania tego na ostatni moment. Oprócz ulgi na zakup urządzeń OBU/ZSL, MF i KAS przygotowały pakiet kolejnych ułatwień dla przewoźników.

    Telewizor w kosztach podatkowych firmy

    Telewizor w kosztach firmy. Wydatek na zakup telewizora (używanego jako duży ekran komputerowy do wideokonferencji i sądowych rozpraw on-line) może zaliczyć do kosztów podatkowych przedsiębiorca (prawnik), który częściowo świadczy swoje usługi zdalnie ze swojego mieszkania. Jeżeli cena zakupu nie przekracza 10 tys. zł, to wydatek ten jest kosztem uzyskania przychodów w miesiącu oddania telewizora do używania. Natomiast nie może być kosztem telewizor, jeżeli nie będzie wykorzystywany dla celów prowadzonej działalności gospodarczej i służyć będzie celom osobistym podatnika.

    Kiedy przedsiębiorca nie musi tworzyć PPK?

    Kiedy przedsiębiorca nie musi tworzyć PPK? Z dniem 1 stycznia 2021 r. przepisy Ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych – dalej ustawa o PPK, objęły ostatnią grupę pracodawców. Tym samym wszystkie podmioty, które zatrudniają choćby jedną osobę są zobowiązane wdrożyć PPK w swoim zakładzie pracy. Warto przy tym pamiętać, że definicja osoby zatrudnionej na gruncie wspomnianej ustawy obejmuje nie tylko pracowników (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę), ale m.in. także osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia (lub innej o świadczenie usług), jeżeli z tego tytułu podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym. Niski próg ilościowy – wystarczy zatrudnianie jednej osoby – w połączeniu z szeroką definicją osoby zatrudnionej, ma urzeczywistniać jedną z nadrzędnych cech programu, tj. powszechność PPK. Powstaje pytanie, czy nie ma wyjątków od tak ustanowionej zasady?

    System podatkowy w Wielkiej Brytanii - rodzaje podatków, stawki, główne zasady

    System podatkowy w Wielkiej Brytanii. Wielka Brytania znana jest w świecie jako jurysdykcja przyjazna dla biznesu. Czy na ten wizerunek wpływa tamtejszy system podatkowy? Poniżej prezentujemy najważniejsze informacje dotyczące podatków w Zjednoczonym Królestwie, które pozwolą rozstrzygnąć, czy to właśnie one są najważniejszym czynnikiem przyciągającym tam przedsiębiorców z wielu krajów, w tym z Polski.

    Czy odprawy z tytułu zwolnień grupowych są opodatkowane PIT?

    Odprawy z tytułu zwolnień grupowych a PIT. Zwolnienie z pracy jest trudnym momentem dla pracownika. Emocjonalnie może nie mieć tutaj znaczenia, czy następuje ono z przyczyn prawa pracy, cywilnych, czy innych. W zakresie konsekwencji podatkowych, może to mieć jednak znaczenie zasadnicze. Podstawa wypłaty odprawy oraz jej ocena i charakter odszkodowawczy lub zadośćuczynienia, mogą bowiem wpływać wprost na obowiązki podatkowe, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

    Rezygnacja ze zwolnienia z VAT przy sprzedaży nieruchomości w akcie notarialnym

    Podatnik korzystający ze zwolnienia z VAT przy dostawie nieruchomości, która jest sprzedawana 2 lata po pierwszym zasiedleniu, może zastosować zwolnienie lub z niego zrezygnować. Obecnie zawiadomienie o rezygnacji ze zwolnienia należy złożyć do urzędu przed dokonaniem dostawy. Od 1 października 2021 r. w ramach pakietu SLIM VAT 2 zostanie wprowadzona zmiana, która umożliwi rezygnację ze zwolnienia poprzez oświadczenie w akcie notarialnym. Jest to reakcja na dość wyraźny sygnał płynący z orzecznictwa sądów administracyjnych, które już obecnie uznają takie oświadczenia za skuteczne.

    Faktura korygująca "in minus" dokumentująca zwrot towarów - rozliczenie VAT kupującego

    Jak rozliczyć fakturę korygującą "in minus", jeśli uzgodnienia i zwrot towaru nastąpiły w maju 2021 r. (reklamacja), natomiast w czerwcu 2021 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą (faktura wystawiona 2 czerwca 2021 r.)? Kontrahent wyjaśnił, iż nie ma możliwości poprawienia tego błędu. Czy fakturę korygującą należy ująć w rozliczeniu VAT za czerwiec 2021 r.?

    Nowe, kwartalne deklaracje akcyzowe - kto będzie je składał za III kwartał 2021 roku?

    Kwartalne deklaracje akcyzowe. Od rozliczenia za III kwartał 2021 r. podatnicy dokonujący obrotu niektórymi wyrobami zwolnionymi z akcyzy lub opodatkowanymi stawką zerową albo zużywający te wyroby będą składać w formie elektronicznej nowe deklaracje kwartalne AKC-KZ. Natomiast wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów opodatkowanych stawką zerową trzeba wykazać w deklaracji AKC-UAKZ. Są to nowe obowiązki.

    JPK_VAT, GTU, oznaczenia transakcji - co się zmieniło od 1 lipca 2021 r.

    JPK_VAT, GTU, oznaczenia transakcji. Od 1 lipca 2021 r. zmieniły się zasady prowadzenia ewidencji VAT, oznaczania sprzedaży kodami GTU oraz stosowania oznaczeń niektórych transakcji. Oznacza to, że już w rozliczeniu za lipiec 2021 r. podatnik musi przygotować plik JPK_VAT zgodnie z nowymi zasadami.

    VAT od usług finansowych - planowane zmiany od 2022 roku

    VAT od usług finansowych. Na stronie Ministerstwa Finansów opublikowano skierowany do prekonsultacji projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (w tym ustawy o VAT), stanowiący część podatkowego pakietu Polskiego Ładu.

    Korekta VAT w ramach ulgi na złe długi po wyroku TSUE – jak to zrobić?

    Korekta VAT w ramach ulgi na złe długi. Nieuregulowanie przez kontrahenta należności wynikającej z faktury w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności uprawnia wierzyciela do skorygowania podstawy opodatkowania oraz kwoty VAT należnego. Dłużnik jest wówczas obowiązany do odpowiedniej korekty podatku naliczonego odliczonego na podstawie nieopłaconej faktury. Wyrok TSUE zakwestionował polskie przepisy, co oznacza, że nie musimy stosować warunków ustawowych. Od 1 października 2021 r. w ramach pakietu SLIM VAT 2 zostaną wprowadzone zmiany w tym zakresie.

    Usługi budowlane a kasa fiskalna

    Usługi budowlane a kasa fiskalna. Prowadzę firmę budowlaną. Świadczę usługi dla osób prywatnych i firm. Czy muszę stosować kasę fiskalną, jeżeli całą sprzedaż dokumentuję fakturami?

    Jak znaleźć rachunek bankowy? Centralna informacja o rachunkach

    Jak uzyskać informację o rachunkach bankowych (także o rachunkach w SKOK-ach) osób zmarłych (np. spadkodawców), „zapomnianych” rachunkach osób fizycznych oraz rachunkach osób wskazanych przez sąd, komornika, policję lub inne uprawnione organy? Można w tym celu skorzystać z Centralnej informacji o rachunkach. Jak to zrobić?

    Paragony fiskalne - dlaczego warto je brać?

    Paragony fiskalne. Pod hasłem „Weź paragon” rusza coroczna, ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna Ministerstwa Finansów. Akcja ma uświadomić Polakom znaczenie brania i wydawania paragonu fiskalnego. Kampania będzie prowadzona do końca sierpnia 2021 roku. Ministerstwo Finansów tłumaczy m.in. jak wygląda prawidłowy paragon i jak rozpoznać błędny.

    Czy warto inwestować w obligacje w 2021 roku?

    Opłacalność obligacji w 2021 roku. Boom na obligacje niezmiennie przybiera na sile - wynika z danych Ministerstwa Finansów. Popyt jest dziś o połowę wyższy niż przed rokiem, a już rok temu Polacy wydali na detaliczne papiery najwięcej w historii. Popularność obligacji wynika stąd, że dają 2-3 razy więcej odsetek niż depozyt.

    Przeniesienie własności mieszkania spółdzielczego w zamian za dożywotnią opiekę i pomoc finansową a PCC

    Umowa dożywocia dot. mieszkania spółdzielczego a PCC. Czy umowa podobna do umowy dożywocia, polegająca na przeniesieniu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na inną osobę, w zamian za zobowiązanie się do dożywotniej opieki i pomocy finansowej, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

    Legalny hazard w internecie. Lista legalnych bukmacherów i stron z grami hazardowymi

    Legalny hazard w internecie. Ministerstwo Finansów przypomina, że udział w zagranicznej grze hazardowej (art. 107 § 2 kodeksu karnego skarbowego) lub w grze hazardowej urządzanej lub prowadzonej wbrew przepisom ustawy o grach hazardowych lub warunkom koncesji lub zezwolenia (art. 109 kodeksu karnego skarbowego), podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych - czyli kara grzywny może wynieść od 933,33 złotych do 4.479.984,00 złotych, zgodnie z art. 23 § 1 i 3 kodeksu karnego skarbowego. Przedstawiamy wykaz legalnych domen internetowych z grami hazardowymi.