REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany czekają pracodawców w 2017 r.?

Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Jakie zmiany czekają pracodawców w 2017 r.?
Jakie zmiany czekają pracodawców w 2017 r.?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na rok 2017 planowane są kolejne nowelizacje przepisów z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Czego pracodawcy powinni się obawiać, a co wprowadzi ułatwienia w zakresie prowadzonej przez nich działalności?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowy wykaz prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet

Na dzień 1 maja 2017 r. zapowiadane jest wejście w życie zmian w zakresie zatrudniania kobiet w ciąży oraz karmiących piersią [Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w ciąży lub karmiących piersią z dnia 3 listopada 2016 r. – nr wykazu praz legislacyjnych RM: RC20]. Wprowadzi on dookreślenie wykazu prac uciążliwych, niebezpiecznych lub uciążliwych dla zdrowia kobiet w ciąży oraz karmiących piersią, a także ograniczy wartości liczbowe określające wagę, natężenie różnych czynników oraz czas wykonywania poszczególnych czynności przez te osoby. Szczególnie istotną zmianą będzie możliwość dopuszczenia kobiet w ciąży do prac przy obsłudze monitorów ekranowych na nowych zasadach, zgodnie z którymi prace takie będą mogły być wykonywane nie dłużej niż przez 45 minut w ciągu każdej godziny pracy, przy nie przekraczaniu 8 godzin łącznego czasu pracy w ciągu doby. Nowelizacja ta spowoduje również konieczność przeniesienia postanowień dotyczących zatrudniania kobiet nie będących w ciąży oraz nie karmiących piersią przy pracach uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia do Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych.

Zobacz: Zmiany w prawie pracy w 2017 r.

Elektroniczna teczka pracownicza

Od 1 czerwca 2017 r. prawdopodobnie wejdą w życie również przepisy projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją z dnia 4 listopada 2016 r. [nr wykazu prac legislacyjnych RM: UD155]. Przewiduje on wprowadzenie możliwości dokonywania czynności z zakresu prawa pracy w formie elektronicznej, co było dotychczas możliwe jedynie poprzez analogiczne stosowanie przepisów kodeksu cywilnego. Będzie to dotyczyło praktycznie wszystkich czynności przewidzianych w kodeksie pracy oraz w praktyce, przy czym część z nich do swojej ważności wymagać będzie bezpiecznego podpisu elektronicznego (np. zawarcie umowy o pracę, jej zmiana, oświadczenia o wypowiedzeniu czy rozwiązaniu umowy o pracę, wnioski o udzielenie urlopu). Należy jednak zauważyć, że według najnowszych doniesień prasowych Ministerstwo Rozwoju zamierza wycofać się z propozycji dokonania tej konkretnej zmiany.

REKLAMA

W życie mają jednak wejść zmiany umożliwiające pracodawcy przechowywanie dokumentacji pracowniczej w formie elektronicznej, wskazujące jednocześnie zasady przekształcenia obecnej, papierowej formy w formę e-dokumentacji. Warto zaznaczyć, ze będzie to forma równoważna przechowywaniu dokumentacji papierowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, skróceniu ulegnie również okres przechowywania dokumentacji pracowniczej przez pracodawców, do 10 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ustał stosunek pracy. Będzie to miało jednak zastosowanie wyłącznie do tych pracowników, z którymi stosunek pracy powstał po 31 grudnia 1998 r.

Nowelizacja ta wprowadzi również dodatkowy obowiązek dla pracodawców, którzy po ustaniu stosunku pracy poza świadectwem pracy będą musieli podać również informację o wysokości wynagrodzenia pracownika. Wydłużony zostanie również okres na wystąpienie przez pracownika do sadu pracy z żądaniem sprostowania świadectwa pracy do 14 dni. Natomiast w odniesieniu do informacji o wysokości wynagrodzenia termin na odwołanie się pracownika do pracodawcy w tym zakresie został określony na 14 dni, zaś do sądu pracy na 30 dni.

Polecamy: Kodeks pracy 2017 Praktyczny komentarz z przykładami (książka)

Zatrudnianie pracowników tymczasowych

Na dzień 1 czerwca 2017 r. zapowiadane są również zmiany w zakresie zatrudniania pracowników tymczasowych [Projekt ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych oraz niektórych innych ustaw z dnia 9 grudnia 2016 r. – nr wykazu prac legislacyjnych RM: UD95]. Projekt ten zakłada umożliwienie zatrudniania pracowników tymczasowych również w oparciu o umowy prawa cywilnego oraz ograniczenie możliwości zatrudniania przy pracy tego samego rodzaju, przy której pracodawca w okresie ostatnich 3 miesięcy dokonał zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracowników. Nowelizacja zmieni również zasady wyliczania wynagrodzenia urlopowego oraz ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy pracownika tymczasowego (będzie ono ustalane na podstawie wynagrodzenia pracownika za okres 3 miesięcy poprzedzających miesiąc wykorzystania urlopu).

Ponadto, ograniczony zostanie okres wykonywania pracy tymczasowej do maksymalnie 18 miesięcy w okresie maksymalnie 36 kolejnych miesięcy w ten sposób, że będzie to dotyczyło zarówno korzystania z pracy jednego pracownika tymczasowego przez pracodawcę użytkownika, jak również ograniczenie możliwości zatrudniania takiego pracownika przez długotrwały czas przez tego samego pracodawcę użytkownika (poprzez korzystanie z różnych APT).

Zobacz także: Kadry


Nowelizacja rozszerzy także zakres obowiązków pracodawców użytkowników względem APT oraz dokona zmiany w odniesieniu do zatrudniania pracownic w ciąży, w przypadku których umowa o pracę tymczasową, która uległaby rozwiązaniu po upływie 3 miesiąca ciąży ulegnie przedłużeniu do dnia porodu.

Dodatkowo projekt ten zmodyfikuje postanowienia kodeksu pracy w przedmiocie zatrudniania kobiet po upływie 3 miesiąca ciąży, które przewidywać będą, iż w takiej sytuacji nie będą miały zastosowania limity zatrudniania na podstawie umowy o pracę na czas określony (czyli maksymalnie 33 miesiące, oraz maksymalnie 3 takie umowy). W związku z tym nie dojdzie do przekształcenia takich umów w umowę o pracę na czas nieokreślony.

Zatrudnianie cudzoziemców

Ostatnia ze zmian przewidywanych na dzień 1 czerwca 2017 r. to zmiana w zakresie zatrudniania cudzoziemców [Projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw z dnia 21 października 2016 r. – nr wykazu praz legislacyjnych RM: UC42]. Zakłada ona doprecyzowanie zasad wydawania „zwykłych” zezwoleń na pracę wprowadzając katalog informacji, które będą musiały zostać podane we wniosku o wydanie zezwolenia na pracę oraz nowe przesłanki odmowy wydania takiego zezwolenia.

Szczególne znaczenie będzie miało jednak wprowadzenie dwóch nowych instytucji: zezwolenia na pracę sezonową oraz zezwolenia na pracę długoterminową. Oba te zezwolenia mają być wydawane przez starostę. Pierwsze z nich będzie mogło zostać wydane na czas określony nie dłuższy niż 8 miesięcy w roku kalendarzowym i będzie dotyczyło konkretnego cudzoziemca oraz uprawniało go do wykonywania wszystkich rodzajów prac sezonowych. W związku z wprowadzeniem zezwolenia na pracę sezonową powstanie również nowy typ zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na pracę sezonową.

Natomiast zezwolenie na pracę krótkoterminową dotyczyło będzie przypadków, gdy nie będzie podstaw do wydania zezwolenia na pracę sezonową, zaś praca nie będzie wykonywana przez okres dłuższy niż 6 miesięcy w ciągu roku kalendarzowego. Jego zakres podmiotowy zostanie jednak zawężony do państw, które obecnie objęte są systemem oświadczeń, a mianowicie: Ukrainy, Rosji, Białorusi, Mołdawii, Armenii i Gruzji. Pracodawcy ubiegający się o wydanie zezwolenia na pracę krótkoterminową będą zobowiązani do zapewnienia w umowie z cudzoziemcem wynagrodzenia, które nie będzie niższe niż wynagrodzenie pracownika wykonującego w tym samym wymiarze pracę porównywalnego rodzaju lub na porównywalnym stanowisku.

Nowelizacja zniesie natomiast oświadczenia o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcowi. W związku z tym oświadczenia, które przewidywać będą, iż praca ma zostać rozpoczęta po dniu 30 czerwca 2017 r. nie będą podlegały już rejestracji i stosowane będę nowe przepisy w tym zakresie.

Zmiany w prawie pracy w 2017 roku – cz. II

Źródło: Kancelaria Nowicki i Ziemczyk

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA