| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Zatrudnianie i zwalnianie > Jakie warunki zatrudnienia obowiązują w przypadku pracowników delegowanych

Jakie warunki zatrudnienia obowiązują w przypadku pracowników delegowanych

Warunki dotyczące zatrudnienia pracowników delegowanych na terytorium naszego kraju, jak również zasady współpracy z organami innych państw członkowskich, zadania i uprawnienia PIP związane z delegowaniem pracowników w ramach świadczenia usług określa ustawa o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług.

Chodzi o ustawę z 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 868), która weszła w życie 18 czerwca br.

Warunki zatrudnienia pracowników delegowanych na terytorium Polski

W myśl przepisów ustawy, pracodawca delegujący pracownika na terytorium Polski musi zapewnić takiemu pracownikowi warunki zatrudnienia nie mniej korzystne niż wynikające z Kodeksu pracy oraz innych przepisów regulujących prawa i obowiązki pracowników.

Chodzi tu między innymi o: normy i wymiar czasu pracy oraz okresów odpoczynku dobowego i tygodniowego, wymiar urlopu wypoczynkowego, jak również minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie odrębnych przepisów.

Odpowiedzialność solidarna wykonawcy powierzającego wykonanie prac

Wykonawca powierzający wykonanie prac pracodawcy delegującemu pracownika na terytorium Polski ponosi wobec pracownika delegowanego na terytorium Polski odpowiedzialność solidarną z tym pracodawcą za jego zobowiązania powstałe w trakcie wykonywania tych prac z tytułu zaległego wynagrodzenia.

Ustawa daje Państwowej Inspekcji Pracy prawo występowania do pracodawcy delegującego pracownika z terytorium RP oraz przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej z żądaniem udzielenia informacji dotyczących ich działalności. Pracodawcy mają obowiązek udzielenia informacji w terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania żądania Państwowej Inspekcji Pracy.

Państwowa Inspekcja Pracy kontroluje prawidłowość delegowania pracowników na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdy zaistnieją wątpliwości, czy dany pracownik może zostać uznany za pracownika delegowanego na terytorium Polski.

Państwowa Inspekcja Pracy ma prawo także nakładać grzywny i kary administracyjne.

Polecamy: Kodeks pracy z komentarzem (PDF)

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Miśkiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »