REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o pracę, umowa zlecenia a działalność gospodarcza – różnice

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Umowa o pracę, umowa zlecenia a działalność gospodarcza – różnice
Umowa o pracę, umowa zlecenia a działalność gospodarcza – różnice

REKLAMA

REKLAMA

Większość osób z góry zakłada, że najlepszym rodzajem zdobywania środków finansowych, jest praca w ramach umowy o pracę. Ma ona być rozwiązaniem trwalszym, wygodniejszym i bardziej korzystnym finansowo, niż umowa zlecenia, czy prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Czy faktycznie tak jest? I dlaczego umowa o pracę, coraz mniej różni się od innych form współpracy?

Główne różnice i stan prawny

Największą różnicą pomiędzy umową o pracę, a umową zlecenia jest rodzaj tego stosunku prawnego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Umowa o pracę została zakwalifikowana jako umowa podlegająca Kodeksowi pracy i na tej podstawie charakteryzuje się innymi prawami i obowiązkami stron, niż inne umowy.

Umowa zlecenia jest natomiast tak zwanym stosunkiem cywilnoprawnym, czyli podobnie jak inne umowy (np. umowa sprzedaży, leasingu) podlega przepisom kodeksu cywilnego.

Co ważne, zakwalifikowanie umowy do danej grupy, zależy od faktycznej współpracy pomiędzy stronami, czyli określeniu ich praw i obowiązków. Nieprawidłowym jest więc myślenie, że na rodzaj umowy wpływa samo jej formalne nazwanie umową taką, czy taką. W praktyce oznacza to, że nawet jeżeli dwie strony podpiszą umowę zlecenie, a podczas kontroli wykryte zostanie, że faktyczny stosunek pomiędzy stronami wyczerpuje warunki umowy o pracę, organy mają prawo zakwalifikować umowę jako stosunek pracy podlegający Kodeksowi Pracy. Co więcej - w ramach dochodzenia swoich praw osoba wykonująca zlecenie, jeżeli jest przekonana, iż poza nazwą umowy zatrudniona była jak pracownik, to może swoich praw dochodzić w sądzie.

REKLAMA

Większe różnice wykazuje natomiast tak zwana współpraca B2B (business to business), czyli pomiędzy dwoma przedsiębiorcami. W tym przypadku, jeżeli obydwa podmioty prowadzą działalność gospodarczą, mają możliwość podpisania odpowiedniej umowy współpracy pomiędzy sobą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Umowa o pracę – wady sformalizowanego stosunku pracy

Umowa o pracę charakteryzuje się największym sformalizowaniem. Na pracodawcę zostały nałożone określone obowiązki prawne, między innymi takie jak kwota minimalnego wynagrodzenia (w 2018 roku jest to 2100 zł brutto), uregulowania dotyczące wymiaru pracy, urlopów, w tym zwolnienia chorobowego itp., ochrony kobiet w ciąży, pracowników przed emeryturą itd. Ten rodzaj współpracy ma też określone minimalne okresy wypowiedzenia. Te elementy są wymieniane, jako największe zalety umowy o pracę. Należy jednak pamiętać, że elastyczność została zmniejszona zarówno dla pracodawców, jak i dla pracowników. Umowa o pracę może więc mieć swoje minusy, również dla pracowników – takie jak na przykład: mniejsza wolność w rozwiązaniu umowy, konieczność wykonywania określonych obowiązków pracowniczych itp.

Umowa zlecenia – nowa przewaga elastycznego rodzaju współpracy

Umowa zlecenia, w ramach przeprowadzonych reform mających na celu tak zwaną „likwidację śmieciówek”, została również objęta pewnym rodzajem ochrony ustawodawcy. Można to zauważyć, przede wszystkim we wprowadzeniu minimalnej kwoty wynagrodzenia godzinowego (w 2018 roku na poziomie 13,70 zł brutto), poniżej którego nie można zlecać pracy. Co więcej, w przypadku jeżeli umowa zlecenie jest jedynym rodzajem współpracy (czy pracy), należy pamiętać, że zleceniodawca podobnie jak w przypadku umowy o pracę, będzie odprowadzać odpowiednie składki do ZUS, a nawet przesyłać zleceniobiorcom informację PIT-11. Nie można jednak powiedzieć, że umowa zlecenia nie ma żadnych zalet. Po pierwsze warto zauważyć, że w przypadku np. studentów, dzięki temu rodzajowi umowy, możliwe jest otrzymywanie faktycznie większego wynagrodzenia „na rękę”. Wynika to z faktu, że zleceniodawca jest zwolniony z konieczności płacenia składek. Po drugie, umowa zlecenia charakteryzuje się dużo większą elastycznością w zakresie podjęcia współpracy oraz możliwości jej zakończenia. Z założenia - zleceniobiorca jest również bardziej samodzielny w wykonywaniu swoich zadań.

Własna działalność gospodarcza – elastyczność i finanse

Trzecią opcją współpracy, jest możliwość podjęcia realizacji zadania w ramach własnej działalności gospodarczej. Otworzenie swojej firmy wiąże się jednak z koniecznością dopełnienia określonych formalności, zapoznania się z kwestiami podatkowymi itp. Warto pamiętać, że będąc „na swoim”, mamy większe możliwości działania. Prowadząc nawet jednoosobową działalność gospodarczą możemy obsługiwać więcej niż jednego klienta, nie uzależniając swoich dochodów wyłącznie od jednego pracodawcy – co jest bardzo ważne na obecnie niestabilnym rynku pracy. Co ciekawe, minimalna stawka godzinowa (w 2018 roku 13,70 zł) dotyczy również osób samozatrudnionych, świadczących usługi. Co więcej, prowadząc własną działalność gospodarczą zwalniamy drugi podmiot z konieczności prowadzenia odpowiednich działań i zgłoszeń do organów, w tym ZUS. W związku z tym, niejednokrotnie możliwe jest wynegocjowanie dużo lepszych warunków finansowych niż w przypadku umowy zlecenia. Oczywiście przedsiębiorca będzie musiał sam zapłacić składki ZUS, jednak w przypadku podmiotów rozpoczynających działalność, przez pierwsze 24 miesiące mają one prawo do skorzystania z tak zwanego „małego ZUS’u” – czyli dużo niższych składek (w 2018 roku razem z chorobowym 519,28 zł, zamiast 1228,70 zł).

Przykład praktyczny

Nie można jednoznacznie określić, która z form współpracy jest najbardziej opłacalna dla Stron. Każdy wypadek należy przeanalizować indywidualnie, biorąc pod uwagę po pierwsze rodzaj planowanej współpracy, po drugie jej charakter oraz zakres, a także potrzebne narzędzia i inne dodatkowe uwarunkowania. Co więcej składki oraz podatki zmieniają się w zależności od przekraczania określonych progów, oraz mogą być różne dla różnych rodzajów działalności. Poniżej podano uproszczony przykład porównania tych trzech form zatrudnienia, biorąc pod uwagę założenia najpopularniejszych rozwiązań oraz wysokości zobowiązań podatkowych w Polsce.

Przykład

Pani Marta Kowalska chce rozpocząć współpracę z podmiotem XYZ, strony są elastyczne wobec współpracy. Pani Marta zastanawia się w jaki sposób ułożyć współpracę, aby najwięcej zarobić. Proponowana kwota brutto to 5 000 zł.

Umowa o pracę

Umowa zlecenia
(obliczenia dla osoby bez innego zatrudnienia)

Własna działalność gospodarcza

ZUS: 685,50 zł

Ubezpieczenie zdrowotne: 388,31 zł

Zaliczka na podatek: 376 zł

ZUS: 685, 50 zł

Ubezpieczenie Zdrowotne: 388,31 zł

Zaliczka na podatek: 287 zł

ZUS: 519,28 zł

podatek dochodowy: 18%

VAT: 23 %

Netto: 3550,19 zł

Netto: 3639,19 zł

Zależne od generowanych kosztów działalności własnej, możliwe uznanie w kosztach rzeczy takich jak telefon służbowy, zakup sprzętu, paliwo itp.

Możliwość zwolnienia ze składek dla niektórych grup np. studentów.

ZUS dla nowych przedsiębiorców „mały ZUS”

Podatek oraz VAT – informacje uproszczone

Powyższy przykład jest bardzo mocno uproszczony i zastosowano konieczne skróty jednak już z niego widać, że przy obecnych przepisach chroniących również osoby współpracujące w ramach umowy zlecenia różnica pomiędzy kosztami pracownika, a zleceniobiorcy została praktycznie zlikwidowana. A kosztowo obie współprace kształtują się bardzo podobnie. Te zmiany miały na celu zachęcenie pracodawców oraz pracowników do podpisywania większej liczby umów o pracę. Możliwości zwolnień oraz zmniejszenia zobowiązań dla młodych przedsiębiorców mają natomiast zachęcać do otwierania własnych działalności gospodarczych oraz kreowania dla siebie nowych miejsc pracy w ramach samozatrudnienia.


Podsumowanie i rekomendacje

Jak widać, z bardzo z krótkiego porównania można zauważyć, że ogólne pojęcie, iż umowa o pracę jest najlepszą formą prawną współpracy w Polsce, może okazać się błędne. Bezspornie ma ona swoje zalety, jednak nie każda osoba znajduje się w takiej samej sytuacji zawodowej, czy życiowej. Część podmiotów może bowiem bardziej niż stałość i możliwość korzystania ze zwolnień, czy urlopów, cenić sobie elastyczność i możliwość zmian.

Coraz ciekawszym rozwiązaniem, szczególnie dla osób przedsiębiorczych i odważnych, może być również prowadzenie własnej działalności gospodarczej. W każdym przypadku należy jednak pamiętać, że nie tytuł umowy świadczy o jej rodzaju, ale faktycznie wykonywana współpraca – dlatego podpisywana umowa, powinna być zgodna z prawdą i aktualnymi przepisami.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA