REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód w firmie - czy warto inwestować w dodatkowe polisy?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samochód w przedsiębiorstwie stanowi narzędzie pracy i ułatwia w wykonywanie codziennych obowiązków pracowników. Dlatego oprócz obowiązkowego OC, przedsiębiorcy mogą także zdecydować się na wykup AC. Jednak czy warto inwestować w dodatkowe polisy?


OC, czyli o czym powinien wiedzieć każdy kierowca


O tym, że każdy samochód powinien mieć wykupione ważne ubezpieczenie OC wiedzą chyba wszyscy. OC samochodu to nic innego jak ubezpieczenie majątkowe na podstawie którego zakład ubezpieczeń przejmuje  na siebie ekonomiczne skutki wyrządzonych osobom trzecim szkód. Zawierając umowę ubezpieczenia  OC,  odpowiedzialność taką przejmuje ubezpieczyciel. Najważniejszą kwestią, o której najczęściej zapominają kierowcy jest fakt, że OC nie pokrywa szkód, które ponosi jej właściciel. W tym przypadku konieczne jest posiadanie ubezpieczenie AC (auto-casco).

Autopromocja

Istotne jest również to, że OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym. Każdy kto posiada pojazd podlegający rejestracji musi taką polisę wykupić. Ubezpieczenie działa przez 12 miesięcy 24 h/dobę, bez względu na to kto prowadzi samochód lub gdzie znajduje się auto np. na parkingu czy w garażu. Umowę zawierana jest na okres 12 miesięcy z wybranym towarzystwem ubezpieczeniowym, chyba że pojazd zarejestrowany jest na czas krótszy niż rok (możliwe jest wówczas zawarcie umowy krótkoterminowej). Brak wypowiedzenia umowy skutkuje automatycznym przedłużeniem jej na następny rok. Decydując się na opłacenie ubezpieczenia OC w ratach należy pamiętać, że przed upływem jednego roku od jego zawarcia nie można skutecznie wypowiedzieć umowy.


AC - przed czym cię uchroni?


Choć wykupienie dla samochodu wykorzystywanego w działalności gospodarczej ubezpieczenia AC nie jest obowiązkowe, coraz więcej właścicieli aut firmowych decyduje się na taka opcję. Na wstępie warto zaznaczyć, iż nabycie AC daje możliwość innego rozliczenia wydatków na samochód. Przedsiębiorca, który zdecyduje się wykupić ubezpieczenie AC dla samochodu używanego w ramach działalności gospodarczej, może zaliczyć do kosztów wydatki na jego remonty powypadkowe. Bez znaczenia pozostaje przyczyna wypadku oraz kto był jego sprawcą. Do kosztów zaliczyć można również bieżące naprawy i pozostałe koszty powypadkowe.

Zwrot akcyzy od samochodu osobowego

Odliczenie VAT od zakupu paliwa do samochodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy do odwiedzenia forum Prawo gospodarcze

Warto zaznaczyć, że ubezpieczenie AC swoim zakresem chroni majątek ubezpieczonego od skutków takich zdarzeń jak uszkodzenie, zniszczenie czy kradzież pojazdu. Co ważne, zdarzenie to musi zajść w takich okolicznościach, w których musiałby on (gdyby nie posiadał polisy AC) na własny koszt naprawiać pojazd. W zależności od wariantu ubezpieczenie AC może obejmować:

- zderzenie się pojazdów,

- zderzenie się pojazdów z osobami, zwierzętami lub przedmiotami,

 

- uszkodzenie pojazdu przez osoby trzecie,

- zdarzenia losowe (np. pożar, wybuch, zatopienie),

- kradzież pojazdu lub jego uposażenia,

- zniszczeń powstałych na skutek wandalizmu.


Wypadek autem firmowy co dalej?


Uszkodzenie firmowego auta to jeden z najczęstszych przypadków zniszczenia mienia pracodawcy. Czy w przypadku spowodowania wypadku lub też kolizji przez pracownika właściciel floty może pokryć wszystkie koszty z AC? Wiele firm posiada ubezpieczenie AC, które pokrywa koszty związane z naprawieniem szkód spowodowanych w wypadkach samochodowych czy np. związanych z kradzieżą samochodu służbowego z winy pracownika. Jednak w pewnych sytuacjach ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania. Zazwyczaj dzieje się tak  w  przypadku,  gdy  kierowca  spowodował  wypadek  będąc  pod  wpływem  alkoholu  lub  na  skutek nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego.

Kiedy sprzedaż samochodu z leasingu zwolniona jest z VAT

Menedżer płaci PIT od udostępnionego mu samochodu i telefonu

- W takiej sytuacji można dodatkowo zabezpieczyć się, korzystając z monitoringu pojazdów, który umożliwia śledzenie auta w czasie rzeczywistym oraz przeglądanie historii tras na mapie za pomocą zwykłej przeglądarki internetowej. Oprócz samej historii zyskujemy również informację o prędkości z jaką poruszał samochód - mówi Małgorzata Słodownik manager działu handlowego Flotis.pl. Aby uniknąć nieprzyjemnej sytuacji warto wcześniej ustalić i omówić zasady używania auta. Dobrym rozwiązaniem jest także ustalenie zasad postępowania w razie  wypadku i przekazanie pracownikowi informacji o konsekwencjach. W autach służbowych natomiast warto umieścić instrukcje co robić i do kogo w firmie zadzwonić w pierwszej kolejności, gdy zdarzy się wypadek. Dzięki temu pracownicy będą wiedzieli jak się zachować mimo silnego stresu.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA