REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą w CEIDG?

Karolina Wszeborowska
Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą w CEIDG?
Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą w CEIDG?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obecne sposoby rejestrowania działalności przez osoby fizyczne mają na celu ułatwienie jednostce rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej, dzięki przyjęciu zasady, tzw. jednego okienka. Rejestracja następuje poprzez złożenie wniosku do CEIDG.

Autopromocja

Czym jest CEIDG?

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej jest centralnym ogólnopolskim rejestrem, gdzie dokonują wpisu przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi oraz wspólnicy spółki cywilnej. Zadaniem CEIDG jest:

- ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi;

- udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie;

- umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów w CEIDG oraz wprowadzającego je organu.

Jak dokonać wpisu do CEIDG?

Zarejestrowanie własnej działalności zostało uproszczone i obecnie przyjęło formę zasady, tzw. jednego okienka. Oznacza to, że wraz ze złożeniem wniosku o wpis do CEIDG, składamy jednocześnie wniosek o nadanie numeru NIP, REGON i zgłoszenie jako płatnika w ZUS.

Wpisu dokonuje się na podstawie wniosku złożonego na formularzu CEIDG-1. Taki wniosek jest wolny od opłat.

Wniosek można złożyć:

- w formie elektronicznej,

- osobiście w wybranym urzędzie gminy,

- w formie listu poleconego skierowanego do wybranego urzędu gminy.

Forma elektroniczna

Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć online, wypełniając formularz umieszczony na stronie internetowej CEIDG, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego ds. gospodarki lub na elektronicznej platformie usług administracji publicznej.

Należy pamiętać, że taki wniosek powinien być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, profilem zaufanym ePUAP albo w inny sposób akceptowany przez system CEIDG (np. bankowością internetową).

Polecamy książkę: Jednolity Plik Kontrolny

Sposób tradycyjny

Składając wniosek o wpis osobiście w wybranym urzędzie gminy lub miasta, otrzymamy  do wypełnienia formularz. Można go ewentualnie pobrać wcześniej ze strony CEIDG. Co ważne, należy go własnoręcznie podpisać. Organ gminy przekształci następnie ten wniosek w formę dokumentu elektronicznego i prześle go do CEIDG nie później, niż następnego dnia roboczego od otrzymania wniosku.

Poza tym można złożyć wniosek, wysyłając wypełniony formularz listem poleconym do wybranego urzędu gminy lub miasta. W takim jednak przypadku, poza własnoręcznym podpisem, konieczne jest poświadczenie tej własnoręczności przez notariusza.

Zobacz także: Moja firma


Inne formy

Możliwe jest także, by złożyć wniosek, mieszając powyższe formy. Polega to na wypełnieniu wniosku online i podpisaniu go osobiście w urzędzie. Gdy wypełnimy wniosek na stronie internetowej CEIDG, wyświetli się kod, z którym należy udać się do urzędu. Wniosek zostanie wydrukowany i przedłożony nam do podpisania.

Istnieje także opcja zarejestrowania działalności gospodarczej telefonicznie. Wniosek wypełniany jest wraz z konsultantem, zaś po rozmowie otrzymuje się kod. Udajemy się z nim do urzędu, gdzie po wydrukowaniu wniosku, należy go podpisać.

Kiedy można podjąć działalność?

Stosownie do przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może podjąć działalność w dniu złożenia wniosku o wpis lub może określić we wniosku inny późniejszy termin, z czego wynika, że nie można rozpocząć działalności przed złożeniem tego wniosku.

Aktualizacja danych

W przypadku zmiany danych lub trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej, przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu lub o jego wykreślenie z CEIDG w terminie 7 dni od zaistnienia tych sytuacji, powstałych po dniu dokonania wpisu do CEIDG. Podobnie jak w przypadku rejestrowania działalności, wniosek można złożyć elektronicznie, osobiście lub w formie listu poleconego. Niespełnienie tego obowiązku wiąże się z odpowiedzialnością za szkodę osoby zobowiązanej, powstałą w wyniku niezgłoszenia tych informacji, chyba że szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą osoba wpisana do CEIDG nie ponosi odpowiedzialności

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA