REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nałożenie korekty finansowej bez decyzji administracyjnej

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Nałożenie korekty finansowej nie wymaga decyzji administracyjnej /Fot. Fotolia
Nałożenie korekty finansowej nie wymaga decyzji administracyjnej /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustalenie i nałożenie korekty finansowej na beneficjenta regionalnego programu operacyjnego Unii Europejskiej nie wymaga decyzji administracyjnej. Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 27 października 2014 roku w sprawie II GPS 2/14.

Co to jest korekta finansowa?

Korekta finansowa polega na anulowaniu części lub całości wkładu pochodzącego ze środków europejskich, które zostały przeznaczone na realizację określonego projektu w wypadku stwierdzenia nieprawidłowości po stronie beneficjenta, polegających w szczególności na naruszeniu przepisów prawa zamówień publicznych. Zgodnie z art. 2 pkt 7 Rozporządzenia Rady 1083/2006/WE z dnia 11 lipca 2006 roku przez nieprawidłowość należy rozumieć „jakiekolwiek naruszenie przepisu prawa wspólnotowego wynikające z działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego, które powoduje lub mogłoby spowodować szkodę w budżecie ogólnym Unii Europejskiej w drodze finansowania nieuzasadnionego wydatku z budżetu ogólnego.”

Autopromocja

Aby móc nałożyć korektę finansową na beneficjenta programu muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

  • beneficjent dopuścił się naruszenia prawa UE z zakresu udzielania zamówień publicznych lub naruszył prawo krajowe w zakresie, w jakim wdraża ono przepis prawa UE dotyczący udzielania zamówień publicznych;
  • w wyniku ww. naruszenia została lub mogła zostać wyrządzona szkoda finansowa w budżecie ogólnym.

Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w latach 2014-2020 - co się zmieni w porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej

Kto dokonuje korekty finansowej?

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 15 a ustawy z dnia 15 maja 2009 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju do zadań instytucji zarządzającej programem operacyjnym należy ustalanie i nakładanie korekt finansowych, o których mowa w art. 98 rozporządzenia nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999.

Nie ulega wątpliwości, iż użyte w ww. przepisie sformułowanie „nakładanie korekt finansowych” wskazuje na to, iż instytucja zarządzająca w tym zakresie posiada kompetencje o charakterze władczym, przy czym zauważyć należy, iż ustawa nie wskazuje w jakim trybie, a co najważniejsze w jakiej formie należy dokonać nałożenia korekty finansowej. Powyższa luka prawna pozbawia beneficjentów możliwości obrony ich praw i interesów w przypadku niezasadnego nałożenia korekty finansowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Korekta finansowa a decyzja o zwrocie dotacji unijnej

W związku z nałożeniem korekty finansowej może zostać wydana decyzja administracyjna w przedmiocie zwrotu środków finansowych, która może zostać zakwestionowana przez beneficjenta w ramach procedury odwołania, a następnie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Zatem w sytuacji, gdy decyzja o zwrocie środków unijnych została wydana w wyniku nałożenia korekty finansowej, beneficjent zaskarżając taką decyzję może kwestionować również zasadność nałożenia korekty finansowej.

Jak księgować fundusze z Unii Europejskiej


Podsumowanie

W związku z wydaniem uchwały Składu Siedmiu Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 października 2014 roku w sprawie II GPS 2/14 instytucje zarządzające decydując o nałożeniu korekty finansowej na beneficjenta będą mogły odstępować od wydania decyzji w tym przedmiocie. Powyższa uchwała może mieć o tyle doniosłe konsekwencje, iż w następstwie nałożenia korekty finansowej nie wydania decyzji o zwrocie środków unijnych beneficjent zostanie pozbawiony możliwości skutecznego zakwestionowania nałożonej korekty i będzie zmuszony podporządkować się takiej korekcie także w sytuacji, gdy jest ona nieuzasadniona lub nieprawidłowa.

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA