| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Zamówienia publiczne > Prawo zamówień publicznych - zmiany od 20 lutego 2013 r.

Prawo zamówień publicznych - zmiany od 20 lutego 2013 r.

Z dniem 20 lutego 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Nowe regulacje dają możliwość wyłączenia z przetargów spółek powiązanych kapitałowo. Nowelizacja zakłada również wprowadzenie tzw. dialogu technicznego oraz zmiany w kwestii kar dla wykonawców za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zamówienia.

Dzięki temu ochrona podwykonawców zostanie znacznie rozszerzona w stosunku do przepisów Kodeksu cywilnego. Zaakceptowani podwykonawcy (i kolejni podwykonawcy) będą mogli zwrócić się do zamawiającego o bezpośrednią zapłatę należnego wynagrodzenia w sytuacji, gdy nie otrzymają zapłaty od wykonawcy.

Ważną sprawą uregulowaną w projekcie nowelizacji jest możliwość zastrzeżenia przez zamawiającego osobistej realizacji przez wykonawcę kluczowych części zamówienia na roboty budowlane lub usługi oraz, w ramach zamówienia na dostawy, prac związanych z rozmieszczeniem i instalacją.

Projektowane przepisy wprowadzają obowiązek bieżącego zaliczkowania realizacji umowy o roboty budowlane zawartej na okres dłuższy niż 12 miesięcy. Przy czym udzielanie kolejnych zaliczek przez zamawiającego będzie wymagało przedstawienia dowodów zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom realizującym część zamówienia, za które zaliczka została wcześniej wypłacona.

Zdaniem Anny Piecuch, przyjęte przez rząd propozycje mają swoich zwolenników, ale i przeciwników.

Kiedy zamawiający może unieważnić postępowanie

- Wykonawcy twierdzą, że zamawiający powinien się najpierw z nimi rozliczyć, a oni następnie rozliczą się z podwykonawcami. Jeden czy dwa przypadki nie stanowią o tym, że wszyscy generalni wykonawcy są nieuczciwi - mówi radca prawny.


Nowe propozycje nie do końca korzystne?


Oceniając te przepisy BCC uważa, że przyjęte przez rząd propozycje zmian Prawa zamówień publicznych są korzystne dla wykonawców, bo pozwolą na lepszą ściągalność należności. Organizacja krytykuje natomiast to, że nie ma w nich zmian odnośnie kryteriów wyboru wykonawców w przetargach. W praktyce niemal we wszystkich przypadkach tym kryterium jest najniższa cena. Urzędnicy wciąż unikają stosowania innych kryteriów wyboru ofert, aby uniknąć kłopotów np. z prokuraturą czy CBA. Takie działanie powoduje, w ocenie BCC, problemy przy wielu inwestycjach, ponieważ wykonawcy niską zapłatę, jaką otrzymają za realizowane zamówienie, rekompensują niską jakością zastosowanych materiałów lub brakiem wynagrodzenia dla podwykonawców.


BCC nie podoba się także zróżnicowanie sytuacji podwykonawców w zależności od tego, co stanowi przedmiot zamówienia publicznego, jak też obowiązek osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych części zamówienia. Rządowy projekt narzuca zamawiającym udzielającym zamówień na roboty budowlane szereg obowiązkowych rozwiązań, co narusza jedną z kluczowych zasad obowiązujących w obrocie gospodarczym - zasadę swobody umów, zapisaną w Kodeksie cywilnym - uważa BCC.

 
-->

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Jerzy Fiuk

Doradca ekonomiczny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »