REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy deweloper rozlicza koszty inwestycji przeznaczonej do sprzedaży?

Mateusz Latkowski
Doradca podatkowy
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Kiedy deweloper rozlicza koszty inwestycji przeznaczonej do sprzedaży?
Kiedy deweloper rozlicza koszty inwestycji przeznaczonej do sprzedaży?

REKLAMA

REKLAMA

Realizacja projektu deweloperskiego wiąże się z koniecznością ponoszenia znacznych wydatków, które dopiero w przyszłości zostają skompensowane przychodami osiąganymi ze sprzedaży bądź eksploatacji inwestycji.

Wydatkami takimi mogą być w szczególności:

Autopromocja

- koszty nabycia praw do terenu pod realizację inwestycji,

- koszty prac budowlanych,

- wydatki na usługi od podmiotów zewnętrznych (techniczne, prawne, marketingowe, usługi pośredników itp.),

- koszty odsetek od kredytów zaciągniętych na realizację inwestycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku przedsiębiorców realizujących inwestycje przeznaczone do eksploatacji przez nich samych (np. budynki biurowe, magazynowe – z powierzchnią przeznaczoną na wynajem), wydatki poniesione w początkowej fazie realizacji inwestycji zazwyczaj powiększą jej wartość początkową.

Jednak sytuacja przedsiębiorców realizujących projekty przeznaczone na sprzedaż jest inna – nie wytwarzają oni środka trwałego podlegającego amortyzacji, ale raczej środki obrotowe, przeznaczone do sprzedaży od razu po zakończeniu inwestycji.

Koszty bezpośrednie i pośrednie

Wskazać należy, że zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), jak i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) różnicuje koszty uzyskania przychodów na dwie kategorie – koszty bezpośrednio związane z przychodami oraz koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami.

Zaliczenie danego wydatku do jednego z tych dwóch rodzajów kosztów warunkuje moment ich potrącenia dla celów podatkowych.

Dla podmiotów takich jak deweloperzy moment zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów ma niebagatelne znaczenie. W tego typu działalności bowiem przychód pojawia się  często dopiero w końcowej fazie inwestycji. Zatem zbyt wcześnie rozpoznane koszty podatkowe mogą pozostać nieodzyskane ze względu na przepisy podatkowe dotyczące rozliczania strat.

Pomimo braku ustawowej definicji przyjmuje się, że kosztami bezpośrednio związanymi z przychodami są te koszty, które bezpośrednio można powiązać z osiąganymi przychodami.

W przypadku natomiast kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami (kosztów „pośrednich”) związek z przychodami, choć oczywiście występuje, jest mniej uchwytny. Nie ma ponadto możliwości powiązania danego wydatku z konkretnym osiągniętym przychodem.

Polecamy: serwis Koszty

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Z reguły wydatki ponoszone przez deweloperów w początkowej fazie inwestycji (przy projektach przeznaczonych na sprzedaż) będą stanowić koszty bezpośrednie, rozliczane – co do zasady – w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody.

Wynika to z faktu, że koszty takie, jak przykładowo wymienione na wstępie, zazwyczaj będzie można w łatwy sposób przyporządkować do przychodów osiągniętych ze sprzedaży inwestycji. Najlepiej jest to widoczne w przypadku spółek celowych, powoływanych przez deweloperów do realizacji i sprzedaży konkretnej inwestycji.

Oczywiście należy pamiętać, że powyższe uwagi nie wynikają z normatywnego ujęcia wydatków ponoszonych przez deweloperów (taki katalog kosztów nie istnieje), ale raczej z praktyki funkcjonowania przedsiębiorców realizujących inwestycje nieruchomościowe.

Powyższa zasada jest często konfrontowana z różnymi stanami faktycznymi. Mogą zdarzyć się także sytuacje, kiedy kwalifikacja danego kosztu nie będzie tak prosta.

Może tak być w przypadku np. wydatków na spłatę odsetek od kredytu, który jedynie w części jest przeznaczony (lub faktycznie wydatkowany) na realizację inwestycji, w części natomiast przeznaczony na ogólny zarząd dewelopera.

W takiej sytuacji jedynie część wydatków na spłatę odsetek będzie można powiązać z konkretnymi przychodami, pozostała część stanowić będzie natomiast koszty „pośrednie”.

Niejednolite interpretacje

Przedstawione wyżej uwagi znajdują potwierdzenie w orzeczeniach sądów administracyjnych (przykładowo: wyroki WSA w Warszawie z 10 grudnia 2010 r., sygn. III SA/Wa 2626/10, 1 grudnia 2010 r., sygn. III SA/Wa 2528/10, wyrok WSA w Szczecinie z 12 listopada 2008 r., sygn. I SA/Sz 333/08).

Jednak praktyka organów podatkowych w tym zakresie pozostaje niejednolita.

Wskazać można m.in. na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 30 listopada 2009 r. (nr ITPB3/423-466e/09/MK), interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 maja 2011 r. (nr ILPB3/423-91/11-4/KS – w odniesieniu do wydatków na reklamę), w których niektóre z wydatków opisanych powyżej zakwalifikowane zostały jako koszty „pośrednie”.

Natomiast stanowisko zgodne z opisanym przeze mnie prezentuje m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 czerwca 2011 r. (nr IPPB5/423-467/11-2/RS), oraz w interpretacjach z 5 maja 2011 r. (nr IPPB5/423-349/11-3/RS i IPPB5/423-349/11-2/RS).

Rozbieżność oceny organów podatkowych skutkuje, niestety, zwiększonym ryzykiem podatkowym dla deweloperów i koniecznością liczenia się z potencjalnym sporem z nimi w tym zakre

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Urlop na żądanie. Jak zgłosić? Kiedy przysługuje?

Co trzeba wiedzieć o urlopie na żądanie? Kiedy przysługuje? Jak skutecznie zgłosić taki urlop? Czy pracodawca może odmówić takiego urlopu? Jakie są wytyczne Państwowej Inspekcji Pracy? A co wynika z orzecznictwa Sądu Najwyższego?

Podatek (opłata) od posiadania psa 2024/2025. Kto zapłaci 173,57 zł? Do kiedy? Czy trzeba płacić podatek lub opłatę od posiadania innych zwierząt (np. kota)?

Potocznie zwany „podatek od psów”, to tak naprawdę opłata lokalna czyli opłata pobierana przez niektóre gminy. A opłata tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2024 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy?

Ile razy można dać darowiznę dziecku bez podatku w 2024 r.?

Darowiznę pieniężną dziecku można dać bez podatku wielokrotnie, bo nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie kwoty wolne od podatku obowiązują w 2024 roku.

Likwidujesz działalność gospodarczą? Zgłoś zaprzestanie działalności i sporządź remanent likwidacyjny. Wystrzegaj się popełnienia tych błędów.

Likwidujesz działalność gospodarczą? Wystrzegaj się popełnienia błędów. Decyzja o zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej wiąże się z szeregiem obowiązków prawnych i podatkowych. Jednym z aspektów, który często umyka uwadze podatników w trakcie likwidacji firmy, są obowiązki związane z VAT.

Najem miejsca postojowego. Można z tego tytułu odliczyć VAT. Ale czy wiesz, jak to zrobić, by nie narazić się na sankcje?

Odliczanie VAT związanego z używaniem samochodów osobowych podlega szczególnym regulacjom. Dotyczą one również odliczania VAT z tytułu najmu miejsca postojowego. Sprawdź, jak to zrobić, by nie narazić się na sankcje.

Duplikat faktury. Masz prawo odliczyć z niego VAT. Ale czy wiesz, jakich błędów należy unikać?

Podatnik mający duplikat faktury ma takie same prawa do odliczenia podatku jak w przypadku posiadania pierwotnej faktury. Musi jednak wiedzieć, w jakich przypadkach rozliczyć go na bieżąco, a w jakich poprzez korektę deklaracji.

Sprzedaż za symboliczną złotówkę. To nie jest zakazane. Jednak przygotuj sobie dobre argumenty, by uniknąć zarzutu obejścia prawa.

Podstawą opodatkowania jest to, co stanowi zapłatę otrzymaną z tytułu sprzedaży, włącznie z różnymi formami obniżek cen czy rabatów. Jednak obniżka ceny bez obiektywnego celu gospodarczego to dla organów skarbowych próba obejścia prawa.

Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

REKLAMA