REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy spółka jawna nie może prowadzić pkpir

Kiedy spółka jawna nie może prowadzić pkpir
Kiedy spółka jawna nie może prowadzić pkpir
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli wspólnikami spółki jawnej są zarówno osoba fizyczna jak i spółka komandytowa, to spółka w takim składzie osobowym wspólników nie spełnia definicji spółki jawnej osób fizycznych, wskazanej w treści art. 24a ust. 1 ustawy o PIT. A zatem taka spółka jawna nie może prowadzić podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Od momentu dokonania zmian w składzie spółki i przystąpienia nowego wspólnika, tj. spółki komandytowej, spółka jawna była zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Autopromocja

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 20 marca 2015 r., sygn. ILPB1/415-1413/14-5/AA.

We wniosku o interpretację przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest współwłaścicielem spółki jawnej, która istnieje od 2006 r. Początkowo spółka składała się z dwóch wspólników, osób fizycznych, przy podziale 50/50%. Ustalono wtedy z Urzędem Skarbowym, że spółka będzie się rozliczać na zasadach ogólnych czyli KPiR. I na tej podstawie Wnioskodawca płacił podatek dochodowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pewnych zmianach firma nadal jest spółką jawną („A” SP. JAWNA) w skład której wchodzi osoba fizyczna B. 50% i 50% spółka komandytowa („C” spółka z o.o. spółka komandytowa) i nadal spółka ta rozlicza się na zasadach ogólnych, czyli KPiR.

Czyli Wnioskodawca odprowadza podatek dochodowy uwzględniając 50% dochód z ww. spółki, która oblicza go na podstawie KPiR.

W związku z planowaną rozbudową i modernizacją firmy Wnioskodawca zgłosił się do banku o przyznanie kredytu, ponieważ chce zrealizować dotację z UE na ten cel w ramach programu 5.11. Po złożeniu wszystkich wniosków i stosownych dokumentów bank zarzucił błąd w formie rozliczania sugerując, że 50 procentowy dochód powinien być naliczony z pełnej księgowości. Wnioskodawca poprosił bank o przedstawienie paragrafu z którego wynika stanowisko banku, niestety bank takiego paragrafu nie podał i zażądał zaświadczenia, bądź potwierdzenia z jednostki skarbowej o poprawności takiej formy rozliczania.

KPiR 2015 - limit obrotów

Na wezwanie do uzupełnienia wniosku o wskazanie, czy w świetle ustawy o rachunkowości - której przepisy nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej - spółka jawna, której Wnioskodawca jest wspólnikiem jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, Wnioskodawca odpowiedział, że spółka jawna, której Zainteresowany jest wspólnikiem nie jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, ponieważ nie wynika to jasno z ustawy.

Spółka jawna istnieje od 2006 roku. Z urzędem skarbowym ustalono, że spółka będzie rozliczać się na zasadach ogólnych, czyli KPiR.

Natomiast przepisy nic nie mówią o spółkach jawnych osoby fizycznej i spółki komandytowej, która nie ma osobowości prawnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedstawioną sytuacją KPiR jest prawidłową formą rozliczania ww. firmy, która generuje dochód, z którego Wnioskodawca się rozlicza?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest On współwłaścicielem spółki jawnej która istnieje od 2006 r. Początkowo spółka składała się z dwóch wspólników, osób fizycznych, przy podziale 50/50%.

Ustalono wtedy z Urzędem Skarbowym, że wspólnicy będą się rozliczać na zasadach ogólnych czyli KPiR.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Po pewnych zmianach firma nadal jest spółką jawną („A” SP. JAWNA) w skład której wchodzi osoba fizyczna B. 50% i 50% spółka komandytowa („C” spółka z o.o. spółka komandytowa).

W związku ze zmianą Wnioskodawca udał się w tej sprawie do Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze z zapytaniem, czy coś się zmienia odnośnie sposobu rozliczania. Panie w biurze obsługi zapewniły Wnioskodawcę, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o rachunkowości, do prowadzenia ksiąg rachunkowych zostały zobowiązane także osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne, partnerskie i spółdzielnie socjalne, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wynosiły co najmniej równowartość 1,2 mln euro (limit ten w złotych polskich na rok 2012 wynosi 5.293.440). Skoro spółka Wnioskodawcy nie osiąga takich przychodów, to nie jest On zobligowany do prowadzenia ksiąg handlowych.

Ponadto w skład spółki jawnej wchodzi osoba fizyczna i Sp. komandytowa, która nie ma osobowości prawnej, w związku z tym nic się nie zmienia, a spółka funkcjonuje zgodnie z literą prawa. Wnioskodawca poprosił o potwierdzenie tejże poprawności rozliczania na piśmie i wtedy dowiedział się, że nikt w US w Jeleniej Górze nie może takiego potwierdzenia dać. Poinformowano, że nikt w US nie jest uprawniony do wystawienia takowego zaświadczenia z prośbą o pisemne potwierdzenie poprawności formy takiego rozliczania się.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Poznański organ skarbowy wyjaśnił, że stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Dokumentacja na potrzeby pkpir

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z przepisem art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej „księgą”, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

W myśl art. 24a ust. 4 ww. ustawy, obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że wspólnikami spółki jawnej jest Wnioskodawca jako osoba fizyczna oraz spółka komandytowa. Spółka jawna rozlicza się na zasadach ogólnych i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Jednocześnie jak wskazano we wniosku spółka jawna, której Zainteresowany jest wspólnikiem nie jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, ponieważ nie wynika to jasno z ustawy o rachunkowości.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie, wątpliwość Wnioskodawcy budzi możliwość prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w sytuacji, kiedy wspólnikami spółki jawnej jednocześnie jest osoba fizyczna i spółka komandytowa.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r., poz. 330, z późn. zm.), przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej „ustawą”, stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

  1. spółek handlowych (osobowych i kapitałowych, w tym również w organizacji) oraz spółek cywilnych, z zastrzeżeniem pkt 2, a także innych osób prawnych, z wyjątkiem Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego;
  2. osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.

Zatem, spółka jawna musi prowadzić księgi rachunkowe, gdy jej przychód netto osiągnięty w poprzednim roku podatkowym ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych wyniósł równowartość 1.200.000 euro w przeliczeniu na złote polskie, a jej wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne. Spółka jawna jest zobowiązana prowadzić księgi rachunkowe jeśli jej wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, bez względu na wartość osiągniętego przychodu.

Mając na uwadze powyższe uwarunkowania prawne należy stwierdzić, że w art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wymienia osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą jako podmioty obowiązane do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów albo ksiąg rachunkowych, w zależności od wysokości osiągniętych przychodów.

W konsekwencji, z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie wspólnikami spółki są zarówno osoba fizyczna jak i spółka komandytowa, to spółka jawna o takim składzie osobowym wspólników nie spełnia definicji spółki jawnej osób fizycznych, wskazanej w treści art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem taka spółka jawna nie może prowadzić podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Od momentu dokonania zmian w składzie spółki i przystąpienia nowego wspólnika, tj. spółki komandytowej, spółka jawna była zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

REKLAMA