REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – jak się zabezpieczyć przed jej zastosowaniem

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – jak się zabezpieczyć przed jej zastosowaniem
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – jak się zabezpieczyć przed jej zastosowaniem

REKLAMA

REKLAMA

15 lipca 2016 roku weszła w życie nowelizacja Ordynacji podatkowej, wprowadzająca w Polsce klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania. Nowe przepisy budzą szczególny niepokój przedsiębiorców, którzy w swojej działalności stosowali metody optymalizacji podatkowej, oraz tych, którzy takie kroki dopiero planują.

Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

Autopromocja

Głównym założeniem klauzuli jest minimalizowanie strat budżetowych, wynikających z optymalizacji podatkowej, stosowanej przez pewną część przedsiębiorców. W tym celu, prawodawca dał urzędom skarbowym nowe możliwości kontroli podmiotów gospodarczych oraz możliwości ingerowania w ich działania w sposób niekorzystny dla przedsiębiorcy. Na czym one polegają?

Otóż, jeżeli organ kontroli skarbowej uzna, iż kontrolowany podmiot stosował działania „sztuczne”, oraz „nie mające uzasadnienia gospodarczego”, a których celem było jedynie osiągnięcie korzyści podatkowej, a następnie zapłacił niższy podatek niż gdyby nie stosował wymienionych metod, będzie mógł wymóc zapłatę wyższej stawki podatku.

Do działań „sztucznych” i„nie mających uzasadnienia gospodarczego” prawodawca zalicza:

nieuzasadnione dzielenie operacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

angażowanie podmiotów pośredniczących pomimo braku uzasadnienia ekonomicznego lub gospodarczego

uzyskanie stanu identycznego lub zbliżonego do stanu istniejącego przed dokonaniem czynności    

występowanie elementów wzajemnie się znoszących lub kompensujących

występowanie ryzyka ekonomicznego lub gospodarczego przewyższającego spodziewane korzyści inne niż podatkowe w takim stopniu, że należy uznać, że działający rozsądnie podmiot nie wybrałby tego sposobu działania

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Przedsiębiorca, któremu urząd skarbowy udowodni stosowanie którejkolwiek z powyższych metod, będzie zobowiązany do zapłaty podatku w wysokości obliczonej przez sam urząd.

Ale uwaga! Urząd będzie mógł skorzystać ze swoich nowych uprawnień tylko wtedy, jeżeli zysk osiągnięty przy zastosowaniu metod optymalizacyjnych przekroczył 100 000 złotych w ciągu roku podatkowego.

Jak widać, może być interpretowana jako:

kontrowersyjna, ponieważ ingeruje w wolność gospodarczą,

nielogiczna, ponieważ zakazuje stosować metody legalne, godząc w jedną z fundamentalnych zasad prawa: „co nie jest zakazane jest dozwolone”, a przecież metody optymalizacji podatkowej nie zostały zdelegalizowane,

sprzeczna z zakazem retroaktywności, ponieważ działa w stosunku do czynności podejmowanych jeszcze przed początkiem jej obowiązywania (jeśli korzyści z nich wynikające powstały po 15 lipca 2016), a przede wszystkim,

szkodliwa dla podatnika, który będzie musiał po prostu płacić więcej.

       

 A skoro coś szkodzi, to trzeba się przed tym bronić.

Jak zatem zabezpieczyć się przed nieprzyjemnościami jakie ufundował prawodawca?

Krok pierwszy. Dokładne zaplanowanie powoływanej struktury w taki sposób aby jej działanie spełniało wszelkie kryteria ujęte w rzeczonej klauzuli.


Krok drugi. Przygotowanie dokumentacji uzasadniającej przepływy pieniężne, tak a by w przypadku kontroli móc szybko dostarczyć je do odpowiedniego urzędu. Warto zatroszczyć się o stosowne dokumenty już w trakcie powołania struktury, gdyż w trakcie kontroli może nie być czasu na jej odpowiednie sporządzenie.

Dokumenty uzasadniają każdą przeprowadzona operację o charakterze strukturalnym lub finansowym (np. dokumentacja dot. cen transferowych).

Krok trzeci. Zabezpieczenia się przed niekorzystnymi rezultatami ewentualnej kontroli, dzięki uzyskaniu tzw. „Opinii zabezpieczającej” wydawanej przez Ministra Finansów, a która potwierdza, że podejmowane przez przedsiębiorcę działania nie naruszają postanowień klauzuli.

Każdy przedsiębiorca korzystający z optymalizacji podatkowej powinien zweryfikować własną strukturę pod katem powyższych trzech kroków, aby zabezpieczyć się przez ewentualnymi konsekwencjami kontroli skarbowej.

Autor: Bolko Fuchs, Dowson Holdings Ltd.

www.dowson-holdings.com

Autopromocja
Dowson Holdings Limited
Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

REKLAMA