REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyczna wymiana informacji podatkowych między Polską a USA – standard FACTA

Automatyczna wymiana informacji podatkowych między Polską a USA – standard FACTA
Automatyczna wymiana informacji podatkowych między Polską a USA – standard FACTA
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 7 października 2014 r. podpisana została umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA. Znaczenie tej umowy dla polskich podatników i polskiego systemu podatkowego wyjaśnia Ministerstwo Finansów:

Przede wszystkim należy zauważyć, że wymieniona umowa nie wpływa w żaden sposób na opodatkowanie dochodów polskich podatników, uzyskiwanych w kraju jak i za granicą. Treścią umowy jest wyłącznie usprawnienie mechanizmu wymiany informacji podatkowych poprzez automatyczne przekazywanie danych pozyskiwanych od krajowych instytucji finansowych. Jej zawarcie ma zatem istotne znaczenie dla polskich instytucji finansowych.

Autopromocja

Należy jednocześnie podkreślić, że podstawę wymiany informacji między Polską i USA stanowią przepisy wielostronnej Konwencji o współpracy administracyjnej w sprawach podatkowych oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, które już obecnie przewidują możliwość wymiany informacji w trzech trybach: automatycznie, na żądanie lub spontanicznie. Umowa FATCA określa wyłącznie zakres i format informacji, które będą przekazywane przez polskie i amerykańskie władze podatkowe w formie automatycznej.

Nowa Konwencja podatkowa z USA – co się zmienia

W 2011 r. w Stanach Zjednoczonych przyjęto ustawę o ujawnianiu rachunków zagranicznych (Foreign Accounts Tax Compliance Act), której celem było zobligowanie zagranicznych instytucji finansowych do zawierania porozumień bezpośrednio z amerykańską administracją podatkową. Porozumienia te zobowiązywałyby zagraniczne instytucje finansowe do bezpośredniego przekazywania do IRS danych o rachunkach osób, będących rezydentami podatkowymi USA, dla celów weryfikacji prawidłowości ich zobowiązań podatkowych. Takie działanie byłoby niezgodne z prawem polskim.

Przy braku zawarcia umowy polskie instytucje finansowe podlegałyby w USA 30% podatkowi od dochodów uzyskiwanych w tym kraju, co przekładałoby się również na wysokość dochodów klientów banków i innych instytucji finansowych, osiągających dochody ze źródeł amerykańskich. Pobór 30%  sankcyjnego podatku negowałby ekonomiczny sens dokonywania inwestycji za pośrednictwem polskich instytucji finansowych. Zawarcie umowy usunie te zagrożenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biorąc pod uwagę zawartą w umowie zasadę wzajemności w przekazywaniu informacji, Polska będzie również otrzymywała automatycznie informacje o amerykańskich rachunkach polskich rezydentów podatkowych. Pozwoli to polskim organom podatkowym na weryfikację prawidłowości wypełniania przez te osoby obowiązków podatkowych i wysokości płaconych podatków.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że standard wymiany FATCA, wprowadzając szersze rozwiązania, niż obecnie stosowane w ramach międzynarodowej współpracy podatkowej, stał się wzorem prac nad modelem wymiany informacji podatkowych w UE i OECD. Przyjęty w ramach prac OECD wspólny standard raportowania informacji finansowych CRS (Common Reporting Standard) jest aktywnie promowany przez UE, jako jeden ze środków zwalczania oszustw podatkowych i przeciwdziałania uchylaniu się od opodatkowania.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zgodnie z brzmieniem art. 10 omawianej umowy – wejdzie ona w życie w momencie, kiedy Polska notyfikuje pisemnie Stanom Zjednoczonym, że zakończyła swoje procedury wewnętrzne niezbędne do jej wejścia w życie. Ponieważ dla dopełnienia przedmiotowych procedur niezbędne jest ratyfikowanie umowy za zgodą przewidzianą w ustawie, nie jest w chwili obecnej możliwe podanie precyzyjnej daty zakończenia tych procedur. Data wejścia w życie będzie zależała od tempa procedowania Parlamentu oraz terminu ratyfikowania umowy przez Prezydenta.

Umowa z 7 października 2014 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA – wersja polska i angielska.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA