REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzierżawa gruntu rolnego pod instalację wiatrową a VAT

Ewa Pasieczna
Biegły rewident
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inwestowanie w odnawialne źródła energii opiera się obecnie w Polsce głównie na elektrowniach wiatrowych. Budowa parku wiatrowego wymaga jednak dysponowania obszarem o określonej wielkości i parametrach. Tereny, które spełniają te wymogi techniczne najczęściej znajdują się w posiadaniu rolników indywidualnych. Artykuł porusza problem dzierżawy ziemi rolnej pod instalację wiatrową od strony podatku VAT.

Dzierżawa gruntu stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i co do zasady podlega opodatkowaniu podstawową stawką VAT, czyli 22% (obecnie przejściowo 23%). Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Autopromocja

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwolniono od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze.

Tak więc o zwolnieniu dzierżawy gruntu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług decyduje przeznaczenie gruntu na cele rolnicze. Ponieważ przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „cele rolnicze”, organy podatkowe sięgają do pojęcia działalności rolniczej, zawartej w ustawie o VAT. Uznają na tej podstawie, że gruntem przeznaczonym na cele rolnicze jest grunt, który może i jest wykorzystywany przez dzierżawcę do działalności rolniczej. W efekcie gruntem przeznaczonym na cele rolnicze będzie grunt przeznaczony przez dzierżawcę do działalności rolniczej, zdefiniowanej w ustawie o VAT.

Świadczenia uzyskane w związku z dzierżawą gruntu pod instalacje wiatrowe nie mogą być natomiast zaliczone do działalności rolniczej, której definicję ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT.

Wynika z niej bowiem, że za działalność rolniczą rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do działalności tej nie zalicza się żadnych innych działalności, które nie zostały wymienione w tym przepisie, a zatem również wynagrodzenia związanego z dzierżawą gruntu pod instalacje wiatrowe, nawet jeśli dzierżawa ta dotyczy gruntów rolnych. W efekcie dzierżawa gruntu pod instalację wiatrową nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ grunty takie nie są przeznaczone na cele rolnicze.

Opodatkowanie dzierżawy u rolnika ryczałtowego oraz u rolnika, będącego czynnym podatnikiem VAT będzie wyglądało podobnie.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisach ustawy o VAT. Prowadzenie przez rolnika innego rodzaju działalności, niż określona w ustawie o VAT nie uprawnia do zwolnienia przedmiotowego i co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności. Zatem rolnik ryczałtowy, który dzierżawi grunt na cele inne niż rolnicze nie świadczy usług rolniczych i w związku z tym, jako rolnik, nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Świadczenie usług rolniczych - podatkowe problemy praktyczne

Wynagrodzenie za ustanowienie służebności przesyłu a podatek dochodowy PIT

 

Jednak rolnicy ryczałtowi świadczący usługi dzierżawy na cele inne niż rolnicze, mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku, jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej netto nie przekroczy łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do kwoty tej nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez rolnika działalności rolniczej.

Od tego typu działalności (dzierżawy na cele nierolnicze) rolnik podlegać będzie oczywiście opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, który może opłacać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub zasad ogólnych (według skali podatkowej lub podatku liniowego).

Opodatkowanie dzierżawy gruntu rolnego pod instalację wiatrową przez rolnika-czynnego podatnika VAT będzie uzależnione od sposobu wypełnienia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Jeżeli rolnik zrezygnował ze zwolnienia jednocześnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 i art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (czyli w odniesieniu do działalności rolniczej i pozarolniczej) to dzierżawa taka będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT bez względu na wielkość osiągniętego obrotu. Rolnik będzie musiał wystawiać faktury sprzedaży ze stawką podstawową.

Jeżeli natomiast rolnik zrezygnował tylko ze zwolnienia przewidzianego z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, to w odniesieniu do dzierżawy może korzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku, jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej netto nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Co do opodatkowania podatkiem dochodowym, to zasady są takie same jak dla rolnika ryczałtowego.

Ta swoista dwoistość rolnika wynika stąd, że jest to nieliczny przypadek możliwości łączenia przez jedną osobę pozarolniczej działalności gospodarczej z działalnością rolniczą, co prowadzi do wyjątkowej sytuacji na gruncie podatku od towarów i usług. Wyjątkowość ta wynika z tego, że jeden podmiot może łączyć dwa statusy - podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) w zakresie działalności rolniczej i jednocześnie podatnika VAT czynnego w zakresie pozarolniczej działalności.

Możliwa jest także odwrotna konfiguracja, czyli opodatkowanie podatkiem VAT działalności rolniczej i korzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w odniesieniu do pozarolniczej działalności gospodarczej. Cały problem polega na prawidłowym podziale, który przejaw działalności rolnika stanowi działalność rolniczą, a który powinien zostać zakwalifikowany jako działalność pozarolnicza.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA