| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Urząd Skarbowy > Kontrola skarbowa > Jak kontrola skarbowa odkryła ukryte dochody salonu fryzjerskiego

Jak kontrola skarbowa odkryła ukryte dochody salonu fryzjerskiego

W trakcie rutynowej kontroli pracownicy jednego z urzędów kontroli skarbowej zorientowali się, że z serwerów podatnika ktoś zdalnie usiłuje kasować dane związane z prowadzoną działalnością. Szybko zabezpieczono pozostałe dane i odtworzono te już usunięte. Działanie to pozwoliło na ustalenie prawdziwego rozmiaru działalności podatnika, który okazał się znacznie większy, niż ten wynikający ze składanych przez niego deklaracji.

Na podstawie kontrolowanej dokumentacji i oględzin stwierdzono, że od grudnia 2001r. Spółka stosowała specjalistyczne oprogramowanie mogące zawierać informacje pozwalające na ustalenie faktycznych rozmiarów prowadzonej działalności.

Kontrolujący wystąpili zatem do Prokuratora Rejonowego o zgodę na przeszukanie pomieszczeń Spółki i zabezpieczenie danych zgromadzonych na nośnikach magnetycznych. Po uzyskaniu zgody Prokuratora Rejonowego, kontrolujący, w asyście informatyków oraz pracowników oddziału realizacji, dokonali przeszukania pomieszczeń zajmowanych przez Spółkę.

W toku tych czynności stwierdzono próbę zdalnego (spoza siedziby Spółki) usunięcia danych z serwera Spółki. Nie przeszkodziło to jednak kontrolującym w skutecznym pobraniu i zabezpieczeniu danych. Zabezpieczono m.in. bazy danych zawierające informacje o transakcjach, arkusze 2 kalkulacyjne, analizy, pisma do kontrahentów itp. Odzyskano również usunięte dane za okres od 2008 r. do dnia poprzedzającego przeszukanie.

Program, który w chwili rozpoczęcia czynności przez pracowników UKS był aktywny, po krótkim czasie „zniknął” z komputera. Jak stwierdzono później, wszystkie dane z serwera Spółki zostały „zbyt późno” usunięte.

Analiza zabezpieczonych danych pozwoliła na uzyskanie dostępu do baz za lata 2002–2008, zawierających m.in. informacje o świadczonych usługach (np. data wykonania z podaniem dnia, godziny rozpoczęcia i zakończenia usługi, przedmiot i wartość sprzedaży, pracownicy wykonujący usługę, zużycie materiałów).

Na tej podstawie ustalono m.in., że w kontrolowanym okresie salon obsługiwał blisko 20.000 klientów, często wielokrotnie. W formie papierowej zabezpieczono liczne dokumenty rozliczeń z pracownikami, analizy czasu pracy, protokoły reklamacji usług itp.

Zabezpieczono również „zeszyt”, w którym dokonywano zapisów rozliczeń gotówkowych od czerwca 2003 r. do dnia poprzedzającego przeszukanie (przychody gotówkowe z salonu, płatności gotówkowe, wpłaty na konto bankowe (firmowe i prezesa), pożyczki dla pracowników oraz rzeczywiste wypłaty wynagrodzeń).
Fikcyjne koszty uzyskania przychodu

Analiza kosztów działalności wykazała fikcyjność usług świadczonych w latach 2005–2007 na rzecz kontrolowanego łącznie na kwotę ponad 1,3 mln zł.

Przykładowo w 2005 r. stwierdzono usługi nabywane od podmiotu nieistniejącego, w 2006 r. nabywanie i odsprzedawanie fikcyjnych usług szkoleniowych, a w 2007 r. zakup fikcyjnych usług reklamowych.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Zielona Linia

Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »