| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Urząd Skarbowy > Postępowanie podatkowe > Czy podatnik ponosi odpowiedzialność za zaniedbania swoich pracowników?

Czy podatnik ponosi odpowiedzialność za zaniedbania swoich pracowników?

Za zaniedbanie pracownika firmy, który zataił fakt korespondencji z instytucjami państwowymi, a przez to uniemożliwił wniesienie odwołania od otrzymanej od nich decyzji, odpowiedzialność ponosi podatnik.

W opisanej sytuacji, w skutek zaniedbania pracownika, firma nie wniosła odwołania od otrzymanej decyzji, ponieważ upłynął termin na dokonanie tej czynności.

Zgodnie z art. 162 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U.05.8.60 ze zmianami), zwana dalej ordynacją, aby przywrócić termin ustalony do wniesienia odwołania, należy wykazać, że firma nie ponosi winy za nieskorzystanie z tego prawa w przewidzianym terminie.

Udowodnienie braku winy

Udowodnienie tej kwestii jest trudne, ponieważ brak winy można przyjąć tylko wtedy, gdy podatnik nie był w stanie pokonać przeszkody w zachowaniu terminu, nawet jeśli podjął  największy wysiłek, możliwy do podjęcia w danych okolicznościach.

Należy udowodnić brak winy zarówno umyślnej, jak i nieumyślnej, czyli niedbalstwa.

Wina umyślna występuje wówczas, gdy dana osoba ma bezpośredni (czyli chce) lub ewentualny (ma świadomość i godzi się) zamiar zachowania się  w określony sposób.

Wina nieumyślna (niedbalstwo) występuje, gdy sprawca nie przewidywał możliwości wyrządzenia szkody, chociaż mógł i powinien był to przewidzieć, np. brak staranności strony w zapoznaniu się z treścią pouczeń zawartych w doręczonych decyzjach

Polecamy: Odpowiedzialność osób trzecich za zobowiązania podatkowe

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2000 roku (III SA 1716/99),brak winy wystąpi w sytuacji, gdy dopełnienie obowiązku stało się niemożliwe z powodu przeszkody nie do przezwyciężenia np. siły wyższej (powódź, odcięcie od świata na skutek ataku ostrej zimy), niektórych zdarzeń losowych (przerwy w komunikacji, poważny wypadek samochodowy).

Niedokonanie czynności w terminie z powodu niedbalstwa - co do zasady - uniemożliwia przywrócenie terminu.

Oceniając, czy można zarzucić danej osobie winę, należy także wziąć pod uwagę reguły starannego działania. Są one różne w zależności od okoliczności oraz osoby, która ma je realizować. Jeśli wymaga się od niej profesjonalnego działania (np. ze względu na wykonywany zawód - radca prawny), reguły te są adekwatne do oczekiwań wobec tej osoby, jej wykształcenia, doświadczenia itp. 

Wskazując, czy zawinienie strony nastąpiło, trzeba wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności faktyczne i ocenić według obiektywnych, a nie subiektywnych, mierników staranności.

Polecamy: Za co odpowiada przedsiębiorca zatrudniający pracowników?

Odpowiedzialność za zaniedbania pracowników

Firma ponosi odpowiedzialność za dobór swoich pracowników, a przez to można jej zarzucić winę w ich wyborze. Na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia prawidłowej organizacji pracy i utworzenie takiego zespołu osób, który zapewni prawidłowe funkcjonowanie całości.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Buchta

Specjalista ds. leasingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »