REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy nieodpłatnym przekazaniu towaru

Paweł Dymlang
Prawnik, doradca podatkowy. Trener i wykładowca z prawa podatkowego; specjalizacja: podatek od towarów i usług, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek dochodowy od osób fizycznych. Obecnie prowadzący własną kancelarię doradztwa podatkowego. Doświadczony szkoleniowiec, ma za sobą przeszło 1700 szkoleń otwartych i zamkniętych. Autor licznych publikacji prasowych i książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy przekazując samochód na cele osobiste, można zastosować wartość rynkową, czy nadal stosuje się cenę nabycia?

RADA

Autopromocja

Niektóre organy podatkowe uznają, że w przypadku nieodpłatnego przekazania za podstawę opodatkowania należy przyjąć cenę rynkową. Po 1 stycznia 2008 r. za podstawę opodatkowania przyjmuje się tylko w wyjątkowych przypadkach wartość rynkową. W praktyce jednak jeżeli czynność nieodpłatnego przekazania rodzi konieczność opodatkowania, za podstawę opodatkowania przyjmuje się cenę nabycia netto. Jednak radzimy, aby wystąpić do urzędu skarbowego o interpretację, zanim zostanie zastosowana wartość rynkowa samochodu.

UZASADNIENIE

Jeżeli okoliczności faktyczne i prawne powodują obowiązek opodatkowania nieodpłatnego przekazania towaru, należy prawidłowo określić moment powstania obowiązku podatkowego, wystawić fakturę wewnętrzną, ustalić podstawę opodatkowania i obliczyć wysokość należnego podatku, stosując stawkę właściwą dla danego towaru. Co do zasady to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT. Za odpłatną dostawę towarów należy uznać również nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. W szczególności jest to przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika, jeżeli przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jeżeli podatnik uzna, że przekazane przez niego nieodpłatnie towary należy opodatkować, to za okres rozliczeniowy, w którym doszło do przekazania, powinien wystawić fakturę wewnętrzną. Na tej fakturze za podstawę opodatkowania należy przyjąć cenę nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów (art. 29 ust. 10). Przepis ten w tej postaci obowiązuje od 1 stycznia 2008 r. Zmiana (dodanie zwrotu w nawiasie bez podatku) miała charakter jedynie porządkujący i formalny. Powszechnie, mimo użycia przez ustawodawcę pojęcia „cena nabycia”, dokonując interpretacji ówcześnie obowiązującego przepisu, przez podstawę opodatkowania zarówno podatnicy, jak i organy skarbowe rozumiały oczywiście wartość netto. Podstawa opodatkowania VAT może obejmować podatki, opłaty i cła i inne podobne należności, ale z wyjątkiem podatku od wartości dodanej (art. 11(2)(a) VI Dyrektywy). Nie doszło więc w tym zakresie do żadnej merytorycznej zmiany, mimo zapowiedzi ustawodawcy. Ponadto cena nabycia danego towaru nawet po kilku latach pozostaje taka sama. Dlatego, mimo że wartość rynkowa przekazywanego nieodpłatnie towaru może znacznie odbiegać od ceny nabycia netto, podstawą obliczenia VAT należnego będzie właśnie wartość netto. Dokonując analizy ekonomicznej, nadal częstokroć korzystniejszym rozwiązaniem jest więc sprzedaż takiego towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

Podatnik zakupił w październiku 2004 r. samochód za cenę 40 000 zł + VAT 8800 zł. We wrześniu 2008 r. ma zamiar przekazać go na cele osobiste. Dlatego podstawą opodatkowania będzie kwota 40 000 zł. Od tej kwoty będzie naliczał VAT.

Pamiętać jednak należy, że sprzedaż poniżej wartości rynkowej może być uznana za świadczenie częściowo nieodpłatne, rodzące przychód w wysokości różnicy między wartością tych rzeczy a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Tylko w niektórych przypadkach od 1 stycznia 2008 r. za podstawę opodatkowania ustawodawca przyjął wartość rynkową. Są to te przypadki, w których przedmiotem nieodpłatnego przekazania są produkty spożywcze i napoje, i są spełnione warunki określone w art. 29 ust. 10a ustawy o VAT. Jak widać z powyższej regulacji, nadal za podstawę opodatkowania należy przyjąć wartość netto ceny nabycia, a tylko w bardzo wyjątkowych sytuacjach, przy spełnieniu określonych wymogów dokumentacyjnych i przekazaniu określonych towarów na rzecz określonej kategorii podmiotów, za podstawę opodatkowania przyjmujemy wartość rynkową towaru.

Jednak ostatnio pojawiło się odmienne stanowisko organów podatkowych.

W piśmie z 18 czerwca 2008 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, nr IBPP3/443-352/08/AB (KAN-2937/03/08), czytamy: „Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż w przypadku towarów przekazywanych nieodpłatnie akcjonariuszowi po zakończeniu postępowania likwidacyjnego podstawą opodatkowania jest cena nabycia określona w momencie dostawy tych towarów, tj. w momencie przekazania ruchomości akcjonariuszowi. Oznacza to, że podstawą opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia towarów, lecz skorygowana na dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania akcjonariuszowi przedmiotowych towarów, czyli wartość rynkowa. W związku z powyższym, w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca za podstawę opodatkowania nieodpłatnego przekazania ruchomości, w tym środków trwałych, akcjonariuszowi winien przyjąć zgodnie z art. 29 ust. 10 cyt. ustawy, czyli wartość rynkową towarów z dnia przekazania (...)”.

Jest to jednak pierwsza tak korzystna interpretacja. Przed zastosowaniem się do jej treści proponujemy wystąpić do właściwego dla siebie dyrektora izby skarbowej o interpretację w tej sprawie.

• art. 2 pkt 27a, art. 7 ust. 2, art. 29 ust. 10-10a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 12 ust. 5a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 171, poz. 1208

Paweł Dymlang

doradca podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

REKLAMA