REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktur od kontrahentów nie trzeba przechowywać w formie papierowej

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Faktur od kontrahentów nie trzeba przechowywać w formie papierowej
Faktur od kontrahentów nie trzeba przechowywać w formie papierowej

REKLAMA

REKLAMA

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 27 lutego 2015 r. (IBPP3/443-1389/14/EJ) dotyczyła przechowywania faktur dokumentujących nabycie towarów i usług (zakupów). Faktury z tytułu nabywanych przez Wnioskodawcę (Spółkę) towarów i usług były wystawiane przez dostawców zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Spółka zwróciła się z pytaniem, czy możliwe jest przechowywanie ww. faktur wyłącznie w formie elektronicznej (bez przechowywania ich wersji papierowych). Organ podatkowy odpowiedział twierdząco na to pytanie.

Regulacje prawne dotyczące przechowywania faktur

Zgodnie z art. 112a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy o VAT), podatnicy przechowują otrzymane faktury w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Z przepisem tym koresponduje art. 106m ust. 1 ustawy o VAT, stanowiący, że podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Z powyższych regulacji wynikają 3 cechy, które powinien gwarantować przyjęty przez podatnika sposób przechowywania faktur (w tym otrzymywanych przez niego faktur zakupowych):

  1. autentyczność pochodzenia faktury, rozumiana jako pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury (art. 106m ust. 2),
  2. integralność treści, oznaczającą to, że na fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać (art. 106m ust. 3),
  3. czytelność faktury.

Ponadto, jak stanowi art. 106m ust. 4 ustawy o VAT, autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

W przedstawionych regulacjach zawarto wymogi jakie mają spełniać przechowywane faktury. Nie określono natomiast formy w jakiej to przechowywanie powinno się odbywać. Świadczy to o pozostawieniu podatnikowi znacznej swobody w tym zakresie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwość przechowywania faktur w formie elektronicznej

W analizowanej sytuacji organ podatkowy zgodził się na przechowywanie przez Spółkę faktur w formie elektronicznej. Przyjęty przez Spółkę sposób przechowywania faktur zakupowych potwierdzał autentyczność faktury, ponieważ pozwalał na jednoznaczne zidentyfikowanie sprzedawcy. Ponadto, faktury w formie elektronicznej odpowiadały w pełni oryginałom wystawianym w formie papierowej. Faktury elektronicznej były dokładnym, pozbawianym wszelkich modyfikacji, skanem papierowych oryginałów. Czytelność faktur elektronicznych zapewniała zaś wysoka jakość skanu, co wiązało się z zastosowaniem odpowiedniego sprzętu technicznego. Ponadto faktury były przechowywane przez Spółkę w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach podkreślił, że przepisy ustawy o VAT nie zawierają wymogu przechowywania faktur w formie papierowej. Przechowywanie faktur w formie elektronicznej powinno jednakże spełniać ogólne warunki, co jak wskazano miało miejsce w analizowanej przez organ podatkowy sytuacji.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Nie trzeba przechowywać papierowych oryginałów faktur

Dopuszczenie możliwości elektronicznego gromadzenia faktur, ma odniesienie także w sytuacji gdy zostały one wystawione w formie papierowej. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zgodził się w związku z tym, na niszczenie przez Spółkę formy papierowej faktur, pod warunkiem jednakże że tworzona będzie jednocześnie forma elektroniczna. Uwalniało to Spółkę w sposób całkowity od konieczności gromadzenia faktur papierowych.

Podsumowanie

W przedstawionej  interpretacji organ podatkowy wskazał na znaczną swobodę podatnika odnośnie formy w jakiej ma się odbywać przechowywanie otrzymywanych przez  niego faktur. W każdym przypadku, nie zależy od przyjętej formy przechowywania (papierowej lub elektronicznej) muszą zostać spełnione wymogi zawarte w ustawie o VAT.

Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA