REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem miejsc parkingowych a zwolnienie z kas rejestrujących

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Wynajem miejsc parkingowych a zwolnienie z kas rejestrujących
Wynajem miejsc parkingowych a zwolnienie z kas rejestrujących

REKLAMA

REKLAMA

Wiele firm posiadających własne miejsca parkingowe wynajmuje je na rzecz pracowników innych firm (np. jedna z firm posiada więcej miejsc postojowych niż pracowników lub znajduje się w dogodniejszej lokalizacji). Pracownicy ci (dalej jako najemcy) uiszczają opłaty za nie w kasie w siedzibie firmy wynajmującej lub też za pośrednictwem poczty czy banku. Powstają często wątpliwości czy usługa udostępniania miejsca parkingowego powinna być przez wynajmującego ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej.

Rozpatrzmy zatem na następującą sytuację:

Autopromocja

Spółka A wynajmuje miejsca parkingowe na rzecz pracowników (najemców) Spółki B. Każde z tych miejsc postojowych jest dokładnie oznaczone i przyporządkowane do konkretnego najemcy (nie może z niego korzystać żadna inna osoba). Część z najemców korzystających z miejsc postojowych opłaca w całości czynsz za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek Spółki A). Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła. Część najemców wpłaca natomiast kwoty należne za najem miejsc postojowych gotówką w kasie w siedzibie Spółki A. Spółka A każdorazowo dokumentuje świadczenie ww. usług fakturą.

W związku z tym, że każde z miejsc postojowych jest dokładnie oznaczone i przyporządkowane do konkretnego najemcy, istnieją przesłanki do uznania, że Spółka A świadczy usługi związane z wynajmem nieruchomości. W pozycji 26 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 20.12.2017 r. w sprawie  zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej jako rozporządzenie w sprawie zwolnień z kas), jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wymienione zostały wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności płatność dotyczyła.

Nawiązując do powyższego, zdaniem Autora istnieją podstawy do uznania, że Spółka A będzie zwolniona z obowiązku ewidencjonowania usług polegających na wynajmie miejsc parkingowych za pomocą kas rejestrujących, zarówno względem:

  • usług opłacanych w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (gdy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła) lub
  • usług, gdzie płatność nastąpiła gotówką w kasie Spółki A.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Nie zawsze jednak miejsca postojowe są wyraźnie oznaczone i przypisane do konkretnego użytkownika. Wówczas mamy do czynienia nie z usługą najmu, a usługą parkingową/udostępnienia miejsca. W takiej sytuacji warto zwracać uwagę na kwotę obrotu realizowanego na rzecz najemców (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). Na podstawie rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas, zwalnia się bowiem:

  • podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym świadczenie usług na rzecz ww. podmiotów, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
  • podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2017 r. świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

W celu zobrazowania tej sytuacji posłużmy się poniższym przykładem:

Spółka X ma zamiar rozpocząć działalność w zakresie usług parkingowych na rzecz pracowników (najemców) Spółki Z. Udostępniane będzie 150 miejsc parkingowych, a korzystający płacić będą Spółce X wynagrodzenie w wysokości 100 zł miesięcznie za każde z miejsc. Korzystanie z miejsc parkingowych realizowane będzie w ten sposób, że Spółka X zapewni miejsca parkingowe (możliwość zaparkowania pojazdu na terenie parkingu) jednakże bez wskazania konkretnego miejsca. Oznacza to, że korzystający będzie miał gwarancję zaparkowania pojazdu na terenie parkingu), lecz bez wskazania konkretnego miejsca (będzie miał gwarancję zaparkowania samochodu jednak nie będzie pewne na jakim polu stanie; miejsce każdego dnia może być inne). Korzystający wpłacać będą kwoty należne za usługę gotówką w kasie znajdującej się w siedzibie Spółki X. Spółka X ma wątpliwości czy będzie mogła pobierać od ww. osób kwoty należne za usługę bez konieczności ewidencjonowania ich za pomocą kasy rejestrującej.

W powyższej sytuacji nie sposób zakwalifikować świadczenia usług wynajmu miejsc postojowych (które nie są przypisane do najemcy) jako usługi związanej z wynajmem nieruchomości. Ponadto korzystający wpłacają kwoty za najem miejsc postojowych w gotówce. Niemniej przewidywany przez Spółkę X obrót z tytułu świadczenia ww. usług nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł. W związku z tym Spółka X będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług za pomocą kasy rejestrującej i w konsekwencji nie wydawać najemcom paragonów.

Wstąpić może również sytuacja, w której to obrót z tytułu świadczenia usług najmu przekroczy limit zwolnienia z kas.

Spółka C udostępniała w 2017 r. miejsca parkingowe na rzecz pracowników Spółki D. Udostępniane było 150 miejsc parkingowych, a korzystający płacili Spółce C wynagrodzenie w wysokości 200 zł miesięcznie za każde z miejsc. Korzystający wpłacali kwoty należne za najem miejsc postojowych gotówką w kasie znajdującej się w siedzibie Spółki C. Spółka C ma zamiar kontynuować tą działalność w 2018 r. (na tych samych zasadach).

W powyższej sytuacji również nie sposób zakwalifikować świadczenia usług wynajmu miejsc postojowych (które nie są przypisane do najemcy) jako usługi związanej z wynajmem nieruchomości. Najemcy wpłacają kwoty za najem miejsc postojowych w gotówce. Dodatkowo obrót zrealizowany na rzecz najemców przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwotę 20 000 zł. Świadczenie ww. usług nie będzie zatem korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej i w konsekwencji Spółka C winna wydawać najemcom paragony.

Wskazać jednak należy, że jeżeli (w ostatnim przykładzie) najemcy dokonywaliby w całości zapłaty za usługę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikałoby, jakiej konkretnie czynności płatność dotyczyła, to w takim przypadku zastosowanie znajdzie zwolnienie z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług związanych z wynajmem miejsc postojowych (które nie są przypisane do najemcy).

Marcelina Fabia, konsultant podatkowy w ECDP Sp. z o .o .

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA