REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT - kiedy proporcja sprzedaży wynosi 100%

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Odliczanie VAT - kiedy proporcja sprzedaży wynosi 100%
Odliczanie VAT - kiedy proporcja sprzedaży wynosi 100%

REKLAMA

REKLAMA

Odliczanie VAT powinno następować według tzw. proporcji sprzedaży. W trakcie roku podatkowego podatnik stosuje proporcję wstępną, wynikającą z poprzedniego roku. Po zakończeniu roku dokonuje się korekty według faktycznej proporcji sprzedaży z danego roku. W przypadku, gdy proporcja przekroczy 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, jest mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%.

Odliczanie VAT wg proporcji

W świetle art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), podatnik jest zobowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (odliczenia VAT).

Autopromocja

Chodzi tu zasadniczo o podatników, którzy oprócz wykonywania czynności opodatkowanych według odpowiedniej stawki VAT (które z zasady dają prawo do odliczenia podatku naliczonego), dokonują także sprzedaży zwolnionej z VAT (z tytułu, której prawo do odliczenia nie przysługuje).

Podatnicy ci powinni, z zasady, dokonywać wyodrębnienia spośród nabywanych przez siebie towarów i usług, tych które służą do wykonywania działalności dających prawo do odliczenia od tych, które służą do czynności nie dających tego prawa (zasadniczo- czynności zwolnionych).

Jeżeli wyodrębnienie to nie jest możliwe, wtedy odliczanie VAT powinno następować według tzw. proporcji sprzedaży (art. 90 ust. 2 i nast. ustawy o VAT). W trakcie roku podatkowego podatnik stosuje proporcję wstępną, wynikającą z poprzedniego roku. Po zakończeniu roku dokonuje się korekty według faktycznej proporcji sprzedaży z danego roku.

Należy przy tym podkreślić, że obliczanie proporcji sprzedaży odnosi się do czynności, które są objęte regulacjami VAT, czyli zasadniczo do dostawy towarów i świadczenia usług wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Regulacje te nie dotyczą zaś czynności w ogóle nie mieszczących się w zakresie opodatkowania VAT (przede wszystkim chodzi tu o działalność organów władzy publicznej). W takim przypadku, przy odliczaniu podatku naliczonego, konieczne byłoby dodatkowo stosowanie tzw. prewspółczynnika odliczenia. Kwestia ta nie jest jednakże przedmiotem niniejszego artykułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obliczanie proporcji

W celu ustalenia proporcji należy porównać dwie wartości:

  1. roczny obrót  z tytułu czynności w związku, z którymi podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego – czyli z tytułu czynności opodatkowanych;
  2. całkowity obrót obejmujący zarówno czynności z tytułu, których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z tytułu, których podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia (są to czynności zwolnione z podatku).

Polecamy: Biuletyn VAT

Zaokrąglanie

Proporcję zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Na potrzeby odliczania podatku naliczonego znaczenie ma więc proporcja po zaokrągleniu (w górę) do liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy o VAT).

Przykład 1

Spółka A świadczy usługi budowlane (opodatkowane VAT). Jednocześnie Spółka udziela innym podmiotom w sposób częstotliwy pożyczek (działalność ta nie ma charakteru pomocniczego), co stanowi usługę zwolnioną z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT. Spółka dokonała w 2014 r. sprzedaży usług budowlanych na kwotę 328.000 zł netto. Obrót z tytułu świadczonych usług pożyczek w 2014 r. wyniósł zaś 12.000 zł. Obliczamy proporcję za 2014 r.: 328.000 zł/(328.000 zł+12.000 zł)≈96,47%. Proporcję zaokrąglamy do 97%. W konsekwencji w trakcie 2015 r. Spółka A odliczała podatek naliczony według proporcji wynoszącej 97%.

Przykład 2

Spółka B świadczy usługi transportowe (które z zasady są opodatkowane VAT). W niewielkim zakresie Spółka wykonuje usługi transportu sanitarnego zwolnione na mocy art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT. Spółka świadczyła w 2014 r. usługi transportu opodatkowane VAT na kwotę 633.000 zł netto. Dodatkowo Spółka w tym okresie świadczyła usługi transportu sanitarnego na kwotę 5.700 zł. Obliczamy proporcję za 2014 r.: 633.000/(633.000 zł + 5.700 zł)≈99,1%. Proporcję zaokrąglamy do 100%. Spółka odliczała w trakcie 2015 r. całość podatku naliczonego.

Kiedy proporcja może wynieść 100%?

W przypadku, gdy proporcja przekroczy 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, jest mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100% (art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT).

Powyższy przepis daje prawo do przyjęcia, że proporcja sprzedaży wynosi 100% (a więc daje możliwość odliczenia całości podatku naliczonego). Wymaga to jednakże spełnienia dwóch warunków:

  1. obliczona proporcja musi przekraczać 98%, podkreślić przy tym należy, że chodzi tutaj o wartość po zaokrągleniu w górę do pełnej liczby całkowitej;
  2. podatek naliczony, który nie podlegałby odliczeniu z powodu zastosowania proporcji wyniósłby mniej niż 500 zł.

Przykład 3

Po zakończeniu 2015 r. okazało się, że Spółka A z przykładu 1 dokonała w tamtym okresie sprzedaży opodatkowanej (świadczenia usług budowlanych) na kwotę 350.000 zł oraz sprzedaży zwolnionej (udzielania pożyczek) na kwotę 6.400 zł.

a) W trakcie roku Spółka A stosowała proporcję sprzedaży do nabyć towarów i usług, z których podatek naliczony wyniósł w sumie 60.000 zł (Spółka A odliczyła w trakcie roku w sumie 97% tej kwoty). Spółka A dokonując korekty za 2015 r.: Oblicza proporcję sprzedaży za 2015 r.: 350.000 zł/(350.000 zł+ 6.400 zł)≈ 98,2% - co po zaokrągleniu daje 99 %. Podatek nieodliczany według tej proporcji wynosi: 1% z 60.000 zł, czyli 600 zł. Spółka A nie może przyjąć, że proporcja sprzedaży za 2015 r. wyniosła 100%. do rocznej korekty należy zastosować proporcję w wysokości 99%.

b) Zakładamy, że w powyższej sytuacji łączna kwota podatku naliczonego wyniosła 45.000 zł. Podatek nieodliczony wynikający z zastosowania proporcji w wysokości 99% wyniósłby 450 z., czyli mniej niż 500 zł. Przy dokonaniu korekty za 2015 r. Spółka mogłaby więc wtedy przyjąć proporcję w wysokości 100%.


Kiedy kwota podatku naliczonego nie ma znaczenia?

Można postawić wniosek, że art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, znajdzie zastosowanie tylko wtedy, gdy obliczona proporcja sprzedaży (przed zaokrągleniem) przekracza 98%, a nie przekracza 99%. W sytuacji bowiem, gdy obliczana proporcja jest wyższa (choćby minimalnie) od 99%, to po zaokrągleniu w górę proporcja zawsze wyniesie 100%. Bez znaczenia będzie natomiast wysokość podatku naliczonego.

Zdaniem autora, wniosek ten, mimo mogących się pojawić wątpliwości, wynika wprost z całokształtu regulacji dotyczących obliczania proporcji sprzedaży. Ponadto stanowisko to znajduje jednoznaczne potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, min. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27.6.2014 r., znak IPPP1/443-429/14-4/AW; oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 22.7.2011 r., znak ILPP/443-669/11-2/NS.

Przykład 4:

Spółka B z przykładu 3 sprzedała w 2015 r. usługi budowlane opodatkowane VAT na kwotę 600.000 zł netto. Ponadto Spółka B świadczyła usługi transportu sanitarnego (zwolnione z VAT) na kwotę 5.050 zł. Łączna kwota podatku naliczonego za 2015 r. wyniosła 115.000 zł (Spółka B odliczyła cały podatek naliczony ponieważ proporcja sprzedaży za 2014 r. wyniosła 100%). Proporcja sprzedaży za 2015 r. wyniosła więc: 600.000 zł/(600.000 zł+5.050zł)≈99,17%, co po zaokrągleniu daje 100%. Bez znaczenia pozostaje tu znaczna kwota podatku naliczonego z tytułu nabytych przez Spółkę towarów i usług. W rezultacie Spółka nie będzie korygowała podatku naliczonego za 2015 r.

Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

REKLAMA