| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Rozliczenia VAT > VAT marża w turystyce 2013

VAT marża w turystyce 2013

Podatnik VAT świadczący usługi turystyczne podczas wyliczania podatku VAT, który musi zapłacić z tytułu wykonanej usługi turystycznej, uwzględnia jedynie „marżę” określoną według zasad wskazanych w art. 119 ustawy o VAT. Jednocześnie nie ma prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT, naliczonego przy zakupie towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty.

Usługi turystyczne zaliczają się do kategorii usług, dla których zastosowanie ma szczególna procedura rozliczania podatku VAT. Uregulowania w tej kwestii zawiera ustawa o podatku od towarów i usług.

Wspomniane przepisy stosuje się w przypadku podatników oferujących usługi turystyki, działających na rzecz klienta we własnym imieniu i na własny rachunek, gdy przy dostawie tych usług przedsiębiorca sam nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Przedsiębiorca świadczący usługi turystyczne może wykorzystywać towary i usługi nabywane od podmiotów trzecich, jak również tzw. „usługi własne”.

Usługi świadczone samodzielnie powinny być:

  • wyłączone z opodatkowania według szczególnej procedury „VAT marża”,
  • odrębnie ewidencjonowane,
  • opodatkowane zgodnie z zasadami ogólnymi.

W takiej sytuacji można również zastosować ogólne zasady odliczania podatku VAT.

Nowe deklaracje VAT od kwietnia 2013: VAT-7, VAT-7K, VAT-7D, VAT-8 i VAT-9M

Czy trzeba wymieniać kasy fiskalne od 1 października 2013 r. ?

Biuro podróży podczas wyliczania podatku VAT, który musi zapłacić z tytułu wykonanej usługi turystycznej, uwzględnia jedynie „marżę” określoną według zasad wskazanych w art.119 ustawy o VAT.

Jednocześnie biuro podróży nie ma prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT, naliczonego przy zakupie towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty.

Przy obliczaniu marży koszty te powinny być uwzględniane w kwotach brutto płaconych dostawcom tych towarów i usług. Należy jednak mieć na uwadze, iż biuro podróży ma prawo do odliczenia VAT związanego z kosztami innymi niż nabywane dla bezpośredniej korzyści turysty (np. wynajem powierzchni biurowej, opłaty telefoniczne, środki trwałe i inne).

Wystawiając fakturę sprzedaży biuro turystyczne nie wykazuje na niej kwoty podatku VAT.

Od 1 kwietnia 2013 r. obowiązują zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług w zakresie definicji marży w usługach turystycznych.

W art. 119 ust. 2 ustawy o VAT ustawodawca doprecyzował określenie marży poprzez zastąpienie wyrażenia „cena nabycia” zwrotem „faktyczne koszty poniesione przez podatnika”.

Zgodnie z nową definicją - marżą w usługach turystycznych jest różnica między kwotą, którą ma zapłacić nabywca usługi a faktycznymi kosztami poniesionymi przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Mechanizm obliczania marży dla celów stosowania procedury szczególnej nie uwzględnia zatem wszystkich kosztów ponoszonych przez biuro podróży, takich jak: wynajem biura, koszty usług telekomunikacyjnych, koszty reklamy, itp. (innymi słowy - odpowiednia część tych kosztów nie pomniejsza kwoty marży, od której liczony jest należny podatek VAT).

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

noRisk

noRisk to firma, która świadczy usługi prawne w zakresie wsparcia przy uzyskiwaniu odszkodowania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »