| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zwolnienia > Czy usługi w zakresie telemedycyny podlegają zwolnieniu z VAT

Czy usługi w zakresie telemedycyny podlegają zwolnieniu z VAT

Czy świadczone przez zarejestrowany podmiot leczniczy usługi telemedycyny w zakresie e-rehabilitacji, e-szkoły rodzenia, e-pielęgniarki, e-położnej, e-lekarza, e-psychologa, e-logopedy, e-psychiatry, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT?

Aby skorzystać ze świadczonych usług telemedycyny użytkownik powinien:

  1. dokonać opłaty za rozmowę z konsultantem przelewem według cennika usług, na rachunek bankowy Wnioskodawcy
  2. uzgodnić z konsultantem termin konsultacji, termin konsultacji uzgadniany będzie z uwzględnieniem potrzeb użytkownika i możliwości konsultanta. W celu uzgodnienia terminu konsultacji użytkownik przesyła drogą elektroniczną prośbę o ustalenie terminu konsultacji na adres Wnioskodawcy
  3. po zaksięgowaniu wpłaty i uzgodnieniu terminu konsultacji, na podany przez użytkownika adres mailowy zostaje przesłany link dostępowy do strony internetowej zapewniającej komunikację z konsultantem
  4. w uzgodnionym terminie konsultacji Użytkownik powinien otworzyć link dostępowy, następnie wybrać kursorem zakładkę „przejdź do zajęć” znajdującą się na stronie głównej portalu
  5. następnie użytkownik powinien zalogować się wpisując otrzymany, indywidualny login oraz hasło.

Pacjent musi zarejestrować się na stronie internetowej Wnioskodawcy przez wprowadzenie indywidualnego loginu oraz hasła. Korzystanie z usług Wnioskodawcy objęte jest regulaminem, który pacjent akceptuje w sposób dorozumiany zawierając umowę (tj. korzystając z e-usług).

Usługi związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym zwolnione z VAT

Wnioskodawca odpowiada za rzetelność wiedzy przekazanej przez prowadzącego konsultację.

Przekazywane informacje – zgodnie z dostępnym regulaminem mają charakter edukacji zdrowotnej. Prowadzący nie udziela wskazówek postępowania w danym przypadku pacjenta, a przekazuje pacjentowi wiedzę medyczną, o charakterze edukacyjnym. Prowadzący nie udziela indywidualnych porad mających na celu leczenie pacjenta, ponieważ nie ma możliwości przeprowadzenia stosownych badań. E-usługi nie mają na celu leczenia pacjenta a udzielanie mu informacji o charakterze edukacyjnym, na tematy nurtujące pacjenta. Przykładem może być informacja lekarza o zastosowania danego lekarstwa, sposobie podawania, przeciwwskazaniach, albo informacja o sposobach profilaktyki zapobiegającej powstawaniu chorób - lekarz udziela takiej informacji w oparciu o swoją wiedzę medyczną, nie o wskazówki pacjenta. Informacje te mają charakter ogólny, nie indywidualny.

Co do e-rehabilitacji, poza działaniami w zakresie edukacji zdrowotnej, opisanymi powyżej usługi te służą też przywracaniu i poprawie zdrowia, poprzez ćwiczenia. Podobnie w przypadku e-szkoły rodzenia, poza działaniami w zakresie edukacji zdrowotnej opisanymi powyżej, usługi te służą również wykonywaniu ćwiczeń związanych ciążą i pielęgnacją dziecka.

W odpowiedzi na pytanie nr 7 zawarte w wezwaniu do uzupełnienia braków formalnych wniosku tj: „Czy po przeprowadzonej videokonferencji za pośrednictwem elektronicznych środków komunikacji na odległość klient będzie badany pod kątem efektów jakie wywoła u niego zastosowanie się do wskazówek/porad udzielonych podczas videoknferencji...” Wnioskodawca wskazał, że „Nie. W założeniu Wnioskodawcy takie badania nie będą potrzebne do świadczenia e-usług z uwagi na ich charakter. Pacjenci mogą natomiast – o ile będą mieli taka wolę, skorzystać z wizyty osobistej u lekarzy (czy innych specjalistów) jacy dostępni będą u Wnioskodawcy”.

W odpowiedzi na pytanie nr 8 zawarte w wezwaniu do uzupełnienia braków formalnych wniosku tj. „Czy w ramach terapii za pośrednictwem elektronicznych środków komunikacji na odległość zainteresowany będzie miał prawo do bezpośredniego kontaktu z prowadzącym videokosultację... Czy na takie konsultacje przewidziany będzie określony limit np. godzinowy... Jak będzie kształtować się proporcja czasowa pomiędzy korzystaniem zainteresowanego z videokonsultacji za pośrednictwem elektronicznych środków komunikacji na odległość, a bezpośrednim kontaktem z prowadzącym terapię...” Wnioskodawca udzielił następującej odpowiedzi: „Pacjent będzie mógł spotkać się bezpośrednio z prowadzącym konsultację lub innym właściwym specjalistą jakim dysponować będzie Wnioskodawca na ogólnych zasadach (tj. takich na jakich przyjmowani są wszyscy pacjenci, również ci nie korzystający z e-usług). Nie ma przeznaczonego limitu czasowego na bezpośrednie spotkania, stąd również nie można odpowiedzieć na pytanie o proporcje czasowe video konsultacji i wizyt bezpośrednich. Spotkania bezpośrednie nie będą jednak elementem e-usług.”

Prowadzący video konsultację ponoszą w przypadku każdej z ww. usług telemedycyny odpowiedzialność za skutki zdrowotne jakie wywołane zostaną u osoby korzystającej z videokonsultacji (pacjenta) po zastosowaniu wskazówek przekazanych przez osobę prowadzącą videokonsultacje.

W odpowiedzi na pytanie nr 10 zawarte w wezwaniu do uzupełnienia braków formalnych wniosku tj. „Czy z ww. usług (proszę podać dla każdego podpunktu osobno)

  1. e-rehabilitacji,
  2. e-szkoły rodzenia,
  3. e-pielęgniarki,
  4. e-położnej,
  5. e-lekarza,
  6. e-psychologa,
  7. e-logopedy,
  8. e-psychiatry

korzystają pacjenci wcześniej zdiagnozowani w trakcie osobistego kontaktu, odpowiednio z fizjoterapeutą/rehabilitantem, osobą świadcząca usługi szkoły rodzenia, pielęgniarką, położną, lekarzem, psychologiem, logopedą, psychiatrą... Czy też usługi telemedycyny są świadczone od początku wyłącznie za pośrednictwem elektronicznych środków komunikacji i na żadnym etapie terapii/konsultacji nie dochodzi do osobistego kontaktu świadczeniodawcy z pacjentem... W jaki sposób, w którym momencie specjalista diagnozuje schorzenie pacjenta...” Wnioskodawca wskazał, że:
„Odpowiedź na to pytanie wymaga uwzględnienia, że e-usługi mają charakter edukacji zdrowotnej (poza e-rehabiiitacją i e-szkołą rodzenia, które poza charakterem edukacji zdrowotnej mają też charakter ćwiczeń). Ze wszystkich ww. usług korzystają pacjenci wcześniej nie zdiagnozowani - do udziełania e-usługi nie ma to znaczenia. Usługi są świadczone wyłącznie za pośrednictwem elektronicznych środków komunikacji na odległość i nie dochodzi na żadnym etapie do osobistego kontaktu z pacjentem. Oczywiście jest możliwe, że z e-usług skorzystają pacjenci, którzy wcześniej korzystali (albo później skorzystają) z bezpośrednich wizyt u Wnioskodawcy, jednak dla świadczenia e-usług (tj. dla kompletności usługi) nie ma to znaczenia.”

W przypadku e-rehabilitacji i e-szkoły rodzenia videokonferencje będą prowadzone zarówno indywidualnie jaki i grupowo. W pozostałych przypadkach videokonferencje będą prowadzone wyłącznie indywidualnie (tj. w jednym czasie, z jednym pacjentem).
W odpowiedzi na pytanie nr 12 zawarte w wezwaniu do uzupełnienia braków formalnych wniosku tj. „Czy w czasie videokonsultacji, pomiędzy pacjentem, a osobą świadczącą usługę (prowadząca videokonsultację) możliwa jest bezpośrednia interakcja - np. rozmowa...” Wnioskodawca odpowiedział, że: „Tak”.

W odpowiedzi na pytanie nr 13 zawarte w wezwaniu do uzupełnienia braków formalnych wniosku tj. „Czy „osoba świadcząca usługi szkoły rodzenia”, która będzie uczestniczyć przez telekonferencję w czynnościach wykonywanych przez podopiecznego wykonuje zawód medyczny w ramach zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 217 ze zm.)...” Wnioskodawca odpowiedział, że: „Tak”.

W przypadku e-pielęgniarki, e-położnej, e-lekarza, e-psychologa, e-logopedy, e-psychiatry po połączeniu z konsultantem pacjent zadawać będzie pytania poprzez system video (przekazujący obraz i dźwięk), konsultant będzie na te pytania odpowiadać, do upływu czasu przeznaczonego na rozmowę.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Dybka

Aplikant adwokacki, specjalista w dziedzinie prawa nieruchomości, prawa budowlanego oraz podatkowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »