| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak rozliczać fundusze unijne - interpretacje podatkowe

Jak rozliczać fundusze unijne - interpretacje podatkowe

Każdy podatnik otrzymujący dotacje musi się liczyć z kontrolą ich prawidłowego rozliczenia. Gdy fiskus znajdzie nieprawidłowości, w tym dotyczące bezpodstawnego przyznania pomocy, może się okazać, że otrzymane pieniądze trzeba będzie zwrócić. Dotacje unijne na gruncie przepisów podatkowych mogą przybrać postać dotacji pochodzących z budżetu państwa (budżetów gmin) lub z instytucji unijnych. Jedne będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych, inne będą zwolnione z podatku. Aby prawidłowo rozliczać otrzymane środki, prezentujemy wybrane interpretacje organów podatkowych wraz z opiniami specjalistów.

JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĘŁA IZBA

Fundacja jest czynnym podatnikiem VAT. Swoje cele statutowe realizuje m.in. poprzez prowadzenie działalności wydawniczej, w ramach której wydawany jest miesięcznik. Przy sprzedaży tego miesięcznika stosuje się 0-proc. stawkę VAT. 28 czerwca 2006 r. fundacja podpisała ze stowarzyszeniem samorządów umowę o dofinansowanie mikroprojektu w ramach Programu INTERREG III A/TACIS CBC 2004-2006 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dotacja w ramach tej umowy jest przyznana na druk pisma oraz zakup sprzętu. Czy podatnik ma prawo odliczyć VAT naliczony zawarty w sfinansowanych dotacją wydatkach na nabycie towarów i usług?

ODPOWIEDŹ URZĘDU

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatek naliczony.

W omawianym przypadku fundacja prowadzi działalność wydawniczą, w ramach której dokonuje dostaw czasopisma specjalistycznego, opodatkowanych według stawki 0 proc. Fundacja uzyskała dotację na druk kwartalnego załącznika do tego czasopisma specjalistycznego oraz na zakup sprzętu niezbędnego do jego wydawania.

Należy więc uznać, że wydatki poniesione z otrzymanej dotacji służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (według stawki 0 proc.). W konsekwencji fundacji przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w wydatkach na nabycie towarów i usług związanych z wydawaniem załącznika do czasopisma specjalistycznego.

Postanowienie naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 1 marca 2007 r., nr RO-XV/443/VAT-17/24/JS/07


OPINIA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
PAULINA TOPOLSKA, konsultant podatkowy, Ernst & Young

Podatnik ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków sfinansowanych z dotacji, pod warunkiem że wydatki te służą jego działalności opodatkowanej. W wydanej interpretacji naczelnik urzędu skarbowego stanął na stanowisku, że fundacji takie prawo przysługuje. W uzasadnieniu urząd powołał się na art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Urząd słusznie zauważył, że wykazanie związku pomiędzy poniesieniem wydatków a działalnością opodatkowaną fundacji jest jedynym warunkiem istnienia prawa do odliczenia VAT naliczonego od tych wydatków. Skoro poniesienie wydatków na wydanie kwartalnika wykazuje związek z działalnością opodatkowaną fundacji a konkretnie sprzedażą czasopism specjalistycznych opodatkowaną stawką VAT 0 proc., fundacja postąpi prawidłowo odliczając VAT naliczony od wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dr Katarzyna Pawłowska

Doradca Podatkowy (nr wpisu 11638)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »