| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Zaliczki w księgach rachunkowych i podatkowych

Zaliczki w księgach rachunkowych i podatkowych

Każda firma, i mała, i duża, w toku prowadzenia działalności gospodarczej ma do czynienia z zaliczkami. Realizacja zamówień między kontrahentami odbywa się z udziałem tej wygodnej ze względów zarówno finansowych, jak i bezpieczeństwa obrotu gospodarczego formy. Skutki podatkowe zaliczek uległy zmianie na gruncie nowych przepisów o podatku od towarów i usług. Mimo że prawie każda zaliczka powoduje obowiązek wystawienia faktury i rodzi skutki podatkowe, nadal wiele przypadków budzi wątpliwości podatników.

Ewidencjonowanie zaliczek w podatkowej księdze przychodów i rozchodów
Zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) przez pojęcie „przychód” rozumie się przychody w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tego względu w rubrykach 7-9 księgi ewidencjonuje się tylko tego rodzaju przychody. Punkt 18 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów mówi, że w kolumnie 17 wpisuje się uwagi, co do treści zapisów w kolumnach 2-16 oraz że kolumna ta może być także wykorzystywana do wpisywania pobranych zaliczek.
Jednak przypomnijmy, iż jeżeli podatnik VAT otrzymuje zaliczkę powodującą powstanie obowiązku podatkowego, to powinien wystawić fakturę, w której kwotę podatku wylicza według rachunku w „stu” na podstawie wskazanego wcześniej wzoru. Fakturę taką musi zatem ująć także w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Dokumentowanie operacji związanych z zaliczkami
Wypłacone (przekazane) zaliczki z różnych tytułów i na różne cele dokumentowane są różnymi dowodami księgowymi, w zależności od rodzaju zaliczki. W przypadku zaliczek wypłacanych pracownikom i innym osobom na wydatki związane z dokonywaniem różnych zakupów (np. materiałów biurowych, pomocniczych, środków czystości) czy też z wnoszeniem różnych opłat (pocztowych, skarbowych, celnych) dowodami księgowymi są przede wszystkim:
• wniosek o zaliczkę na zakupy, opłaty itp.,
• rozliczenie pobranej zaliczki na zakupy.
W przypadku zaliczek wnoszonych na rzecz kontrahentów, zwłaszcza dostawców towarów, wykonawców wszelkiego rodzaju usług itp., dowodami księgowymi są:
• przelewy środków pieniężnych dokonane z rachunków bankowych jednostek na rzecz dostawców towarów lub wykonawców usług,
• wypłaty z kasy zaliczek dla kontrahentów na przyszłe dostawy i usługi,
• wypłaty zadatków, kaucji na przyszłe dostawy i usługi,
• udzielanie kredytu towarowego, tj. przekazywanie kontrahentom różnych dóbr rzeczowych spłacanych w późniejszych terminach.
Omawiane w tej grupie zaliczek dokumenty oparte są na treści umów zawieranych z kontrahentami na różnorodne transakcje gospodarcze.
Ewidencja księgowa zaliczek
Jeszcze inaczej księguje się zaliczki w księgach rachunkowych na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

ratalnie.com

Ratalnie.com to marka należąca do Lloyd Financial. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na łatwo dostępne pożyczki gotówkowe opierające się na polskim kapitale.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »