| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy można refakturować częściowe pokrycie przez urząd gminy kosztów zakupu środka trwałego

Czy można refakturować częściowe pokrycie przez urząd gminy kosztów zakupu środka trwałego

Jesteśmy zakładem budżetowym. Czy możemy wystawić urzędowi gminy refakturę na częściowe pokrycie kosztów zakupu środka trwałego? Jesteśmy podatnikiem VAT. Czy wystawioną refakturę należy ująć w ewidencji sprzedaży i należny podatek VAT odprowadzić do urzędu skarbowego? Urząd gminy chce częściowo pokryć koszt zakupu środka trwałego.

RADA
Niestety, wystawienie refaktury na częściowe pokrycie kosztów zakupu środka trwałego nie jest możliwe.
UZASADNIENIE
Przepisy obowiązującej ustawy o VAT nie regulują kwestii refakturowania dostawy towarów lub świadczenia usług jako formy przenoszenia kosztów, tak jak zostało to uregulowane w przepisach VI Dyrektywy. Zarówno pod rządami poprzedniej ustawy, jak i obecnej forma refakturowania funkcjonuje jedynie w stosunku do świadczonych usług na podstawie interpretacji Ministerstwa Finansów i orzeczeń sądów administracyjnych. W tym przypadku konieczne jest, aby usługa miała niezmieniony charakter i aby kwoty zostały przeniesione w niezmienionej wysokości.
WAŻNE
W przypadku towarów mamy do czynienia wyłącznie z ich odsprzedażą, a zatem należy je rozliczyć na zasadach właściwych dla sprzedaży towarów. Uznaje się, że podatnik dokonuje ich zakupu, a następnie odsprzedaży.
Taki sposób przenoszenia kosztów nie jest możliwy, gdyż zakład budżetowy nie odsprzedaje środka trwałego.
W przedstawionej sytuacji, częściowe pokrycie kosztów zakupu środka trwałego przez zakład budżetowy należy rozważyć w zakresie dotacji (subwencji lub dopłaty o podobnym charakterze).
Otrzymane dotacje i subwencje lub inne dopłaty o podobnym charakterze stanowią podstawę opodatkowania VAT, jeżeli są związane z obrotem, czyli jeżeli udzielane są w celu zmniejszenia ceny wykonywanych przez firmę czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, w podatku od towarów i usług będą miały znaczenie tylko takie dotacje i subwencje, które będą wpływały bezpośrednio na obniżenie ceny towarów lub usługi i tylko one będą wpływały na podwyższenie obrotu, czyli podstawy opodatkowania VAT. Obowiązek podatkowy powstaje wówczas z chwilą uznania rachunku bankowego. Otrzymana dotacja opodatkowana jest taką samą stawką VAT, jaką opodatkowane są dotowane towary lub usługi.
Obowiązek podatkowy w VAT od otrzymanej dotacji powstanie tylko wówczas, gdy ma ona charakter przedmiotowy i celowy, czyli wpływa bezpośrednio na cenę towaru lub usługi. Jeżeli natomiast dotacja przyznana zostanie na inny cel, np. zakup środka trwałego i zakup ten nie ma wpływu na cenę towarów lub usług, to nie będzie ona podlegała obowiązkowi jej opodatkowania VAT. Jeżeli zatem otrzymane dofinansowanie do zakupu środka trwałego nie ma związku z obrotem, czyli sprzedażą, tylko z nabyciem, czyli kosztami firmy, to nie wywołuje żadnych skutków w VAT.

• art. 19 ust. 21, art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Gawrońska-Juzefowicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »