REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renowacja zabytkowego budynku i inwestycja w obcy środek trwały

REKLAMA

Jako wspólnicy spółki jawnej nabyliśmy zabytkowy budynek z częścią gruntu. Obecnie pragniemy dokonać inwestycji polegającej na zmianie kubatury i odnowieniu tego obiektu. Czy to prawda, że z uwagi na wyjątkowy charakter przedsięwzięcia (renowacja zabytku) będziemy mogli poniesione nakłady zaksięgować w koszty? Jeżeli zainwestujemy w obcy środek trwały, a po wypowiedzeniu umowy osoba będąca właścicielem nie zechce nam zwrócić kosztów inwestycji, co stanie się z kwotą nieumorzoną?
Zakres i formy ochrony zabytków oraz opieki nad nimi, a także zasady finansowania prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytkach określa ustawa z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162, poz. 1568 z późn.zm.).
Zmiana kubatury istniejącego budynku stanowi modernizację (ulepszenie) środka trwałego. Takie prace są możliwe wyłącznie po uzyskaniu zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków. Przepisy podatkowe nie wprowadzają jednak szczególnych zasad rozliczania inwestycji w przypadku obiektów zabytkowych. Jeżeli budynek nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, istnieje możliwość – po zakończeniu prac budowlanych – zastosowania amortyzacji według indywidualnych stawek amortyzacyjnych na zasadach ogólnych. Reguła ta obejmuje budynki ulepszone – jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 30 proc. wartości początkowej (stawka amortyzacyjna wynosi wówczas 10 proc.). Ponadto zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych obiekty budowlane wpisane do rejestru zabytków i objęte indywidualną ochroną konserwatorską zaliczone są do rodzaju 109 i w związku z tym objęte są roczną stawką amortyzacyjną w wysokości 10 proc. Podatnik prowadząc prace budowlane powinien w taki sposób ustalić katalog tych prac, aby istniała możliwość zaliczenia przynajmniej części wydatków bezpośrednio do kosztów podatkowych, jako wydatków na remont budynku. Wszelkie wydatki, które nie podwyższają wartości użytkowej budynku, np. na malowanie bądź wymianę stolarki okiennej, mogą zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.
Natomiast inwestycja w obcy środek trwały (zwykle jest to ulepszenie polegające na przebudowie, rozbudowie, adaptacji lub modernizacji) stanowi odrębną kategorię środków trwałych podlegających amortyzacji podatkowej. Podstawowym warunkiem takiej inwestycji jest zgoda właściciela środka trwałego.
Inwestycja w obcym środku trwałym amortyzowana jest według stawek indywidualnych – przy uwzględnieniu minimalnego okresu amortyzacji. Dokonując odpisów zaliczanych do kosztów podatkowych trzeba jednak pamiętać o treści art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o p.d.o.f., zgodnie z którym do kosztów podatkowych nie zalicza się odpisów z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jeżeli zatem właściciel środka trwałego zwróci podatnikowi wydatki poniesione na jego ulepszenie – w tej części nie wolno zaliczać do kosztów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od inwestycji.
W przypadku inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat, co oznacza, że roczna stawka wynosi w takim przypadku 10 proc. Jeżeli umowa trwa co najmniej 10 lat, inwestycja zostaje w całości zamortyzowana. Jeżeli natomiast umowa zostanie rozwiązana przed upływem 10 lat, odpisów można dokonywać nie dłużej niż do końca umowy. Co do pozostałej, nieumorzonej wartości możliwe są następujące rozwiązania.
Zwrot poniesionych nakładów dokonany przez właściciela obiektu (co powinno wynikać z zawartej z nim umowy) w razie uznania go – za równoznaczny ze sprzedażą nakładów – daje możliwość zaliczenia wydatku na wytworzenie środka trwałego, pomniejszonego o dokonane odpisy, do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. Niezwrócenie poniesionych nakładów oznacza natomiast brak możliwości zaliczenia niezamortyzowanej części jednorazowo do kosztów.
Zgodnie zaś ze stanowiskiem MF zawartym w piśmie z 3 stycznia 2002 r., nr PB5/IMD/MC-068--323/2001: W przypadku używania przez podatnika inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach w okresie krótszym niż 10 lat, nie dojdzie (...) do zaliczenia pełnej wartości wytworzonej inwestycji do kosztów uzyskania przychodów. Po wygaśnięciu umowy podatnik nie ma możliwości dalszego dokonywania odpisów amortyzacyjnych, ponieważ nie użytkuje ww. inwestycji do celów własnej działalności gospodarczej. Poniesione koszty może mu zrekompensować jedynie właściciel nieruchomości, dokonujący zwrotu niezamortyzowanej kwoty. Kwota zwrotu nie stanowi przychodu w części nieprzekraczającej wartości niezamortyzowanej części inwestycji.
Wbrew powyższym twierdzeniem w doktrynie pojawiają się jednak różne poglądy wskazujące na możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych nieumorzonej kwoty nakładów inwestycyjnych – na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o p.d.o.f. Zgodnie z treścią tego przepisu do kosztów nie wolno zaliczyć strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, a zatem w przypadku rozwiązania umowy przed zakończeniem amortyzacji, niezamortyzowana wartość środka trwałego – jako strata – może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Z uwagi jednak na przytoczone powyżej stanowisko resortu, celowe jest poznanie stanowiska właściwego organu podatkowego – poprzez zadanie mu pytania na piśmie w trybie art. 14a ordynacji podatkowej.
Stella Brzeszczyńska
Podstawa prawna:
art. 22a, art. 22j. art. 23 ust. 1 pkt 5 i 45 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
art. 14a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn.zm.).


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA