| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy zaliczki należy wykazywać w informacji podsumowującej

Czy zaliczki należy wykazywać w informacji podsumowującej

Czy w informacji podsumowującej VAT UE powinnam wykazać otrzymane od kontrahenta z Niemiec zaliczki na przyszłe dostawy? Zaliczki były wykazywane w deklaracjach VAT-7 w poz. 30 - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


RADA
Ponieważ powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy, powinna Pani je wykazać w informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu.

UZASADNIENIE
Podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, muszą składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące. Składa się ją w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tych transakcji. Informacje podsumowujące składa się w tym samym urzędzie skarbowym, w którym podatnik składa deklaracje dla celów rozliczeń VAT.
Z powyższych regulacji wynika, że podatnik VAT UE obowiązany jest do złożenia informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej transakcji wewnątrzwspólnotowej. W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy, tak samo jak w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następujące po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Jeżeli przed tym terminem wystawiono fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Natomiast gdy przed dokonaniem dostawy towarów z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów otrzymano część lub całość należności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Jeżeli więc podatnik wystawił fakturę potwierdzającą otrzymanie zaliczki na poczet przyszłych dostaw od kontrahenta z UE, to jest obowiązany wykazać wartość tej zaliczki w informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu.
Jeżeli transakcja nie dojdzie do skutku i zaliczka zostanie zwrócona, podatnik składa korektę informacji podsumowującej za określony kwartał, w którym wcześniej wykazał kwotę zaliczki jako obrót. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących, należy złożyć niezwłocznie korektę błędnej informacji podsumowującej.
W przypadku gdy po wystawieniu faktury nastąpił zwrot zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu, dokonujący dostawy jest obowiązany do wystawienia faktury korygującej. Generalnie sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Nie dotyczy to jednak:
• eksportu towarów,
• wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Hewalex Leszek Skiba

Firma Hewalex jest polskim producentem kolektorów słonecznych o największym udziale w rynku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »