| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak zaewidencjonować podatek od nieruchomości doliczony w wyniku kontroli

Jak zaewidencjonować podatek od nieruchomości doliczony w wyniku kontroli

Jak zaksięgować podatek od nieruchomości za lata 2003- -2005 doliczony w wyniku kontroli przeprowadzonej w bieżącym roku? Czy konieczne jest poprawianie bilansu za te lata?

Przepisy ustawy o rachunkowości wskazują, że jeśli po sporządzeniu sprawozdania finansowego, ale jeszcze przed jego zatwierdzeniem, znane są informacje na temat zdarzeń, które mają istotny wpływ na sporządzone sprawozdanie finansowe lub powodują, że założenie kontynuacji działalności nie jest uzasadnione – sprawozdanie to powinno zostać odpowiednio zmienione. Należy wówczas ująć te zdarzenia w księgach rachunkowych roku obrotowego, za który sporządzane jest sprawozdanie. Dodatkowo jednostka ma również obowiązek poinformowania o tym fakcie biegłego rewidenta, który to sprawozdanie badał lub bada.
Próg istotności jest pojęciem względnym, zależnym od specyfiki i rozmiarów działalności przedsiębiorstwa. Próg ten można określić kwotowo lub procentowo od sumy przychodów lub sumy bilansowej. Kwestię tę powinien ustalić kierownik jednostki. Dokonanie stosownych zmian w księgach rachunkowych w drodze odpowiednich zapisów księgowych jest możliwe, gdy księgi te nie zostały jeszcze zamknięte.
UWAGA!
Zamknięcie ksiąg rachunkowych, które uniemożliwia dokonanie w nich jakichkolwiek zapisów, powinno nastąpić w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego.
Jeśli więc sprawozdanie jednostki nie zostało jeszcze zatwierdzone, a kwoty zaległego podatku od nieruchomości za 2005 r. są istotne, jednostka powinna dokonać stosownych zapisów w księgach rachunkowych 2005 r. Sposób ujęcia tej operacji będzie taki sam jak w przypadku naliczania terminowego zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości. Natomiast kwot zaległego podatku za lata wcześniejsze nie należy ujmować w księgach 2005 r., gdyż dotyczą one lat poprzednich. Za te lata sprawozdania finansowe zostały już zatwierdzone, a błąd został ujawniony w 2006 r.
Jeśli sprawozdanie finansowe jednostki nie zostało jeszcze zatwierdzone, a kwoty wykazanej zaległości (zarówno za 2005 r., jak i za lata poprzednie) nie są istotne, to należy ująć je w księgach rachunkowych roku, w którym zostały ujawnione, a więc w 2006 r. W informacji dodatkowej jednostka powinna wówczas zamieścić odpowiednie wyjaśnienia.
Jeśli sprawozdanie finansowe za rok poprzedni zostało już zatwierdzone, w księgach rachunkowych roku bieżącego należy ująć kwoty zaległego podatku od nieruchomości za poprzednie lata. Wynika to z faktu, że zatwierdzone sprawozdanie finansowe nie podlega zmianie. Nie można również dokonywać jakichkolwiek korekt w księgach rachunkowych stanowiących podstawę jego sporządzenia.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kinga Węgiel

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »