REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księdze reklamę w książce telefonicznej

REKLAMA

Zapłaciłem 300 zł za reklamę w książce telefonicznej. Czy ten wydatek mam doliczyć do limitu 0,25% przychodów? W której kolumnie powinienem zaksięgować ten wydatek?

RADA

Nie. W tym przypadku nie obowiązuje limit 0,25% przychodów. Cały wydatek jest kosztem podatkowym. Reklama firmy za pośrednictwem książki telefonicznej jest bowiem prowadzona publicznie, choć w inny sposób, niż za pośrednictwem środków masowego przekazu. Wydatki na reklamę w książce telefonicznej należy zaksięgować w 14 kolumnie księgi. Podstawą zapisu będzie faktura wystawiona przez wydawcę książki.

UZASADNIENIE

Przedsiębiorcy wciąż mają problemy z zaliczeniem do kosztów wydatków na reklamę lub reprezentację. Poprawna kwalifikacja jest ważna ze względu na ograniczenia, jakie w tym zakresie przewiduje art. 23 ust. 1 pkt 23 updof. Przypomnijmy, że przepis ten stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu. Przepis ten przewiduje jednak jeden wyjątek. Jest nim sytuacja, gdy wydatek przedsiębiorcy dotyczy reklamy prowadzonej w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. W takim przypadku wydatek na reklamę jest bez ograniczeń kosztem uzyskania przychodów. Oczywiście musi on być poniesiony w związku z działalnością firmy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W przepisach nie ma definicji pojęcia „reklama”. Ustalając znaczenie tego słowa, urzędy skarbowe sięgają do języka potocznego. Za reklamę zazwyczaj uznają rozpowszechnienie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu. Informacja ta zachęca potencjalnych klientów np. do zawarcia umowy, nabycia towarów, korzystania z oferowanych usług. Przykładem reklamy jest rozpowszechnianie informacji o przedsiębiorcy, o towarach, o miejscach i możliwościach ich nabycia, chwalenie kogoś i zalecanie czegoś. Decydujące znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii sposobu zaliczania poniesionych wydatków na reklamę do kosztów uzyskania przychodów ma sposób jej prowadzenia. Reklama prowadzona jest publicznie, gdy ma charakter powszechny, ogólny i nieprywatny. Urzędy skarbowe za publiczną uznają reklamę, gdy jej efekty występują w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie, a sama reklama jest skierowana do anonimowego odbiorcy.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Do kosztów w całości można zaliczyć wydatki na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu bądź publicznie w inny sposób.

Kwalifikacja według wymienionych kryteriów może rodzić problemy. Nie ma ich przy reklamie w radiu czy telewizji. To są jednak najkosztowniejsze formy reklamy. Nie każdy przedsiębiorca może sobie pozwolić na tego typu wydatki. Przedsiębiorcy mają więc w praktyce do czynienia z wydatkami na reklamę publiczną prowadzoną w inny sposób niż za pośrednictwem radia lub telewizji. Za każdym razem powstaje pytanie, czy kosztem jest cały wydatek, czy też ogranicza go limit 0,25% przychodów. Problemy dotyczą też sposobu ewidencji w pkpir (12 czy 14 kolumna pkpir). Przypomnijmy, że kolumna 12 jest przeznaczona do ewidencji kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej w inny sposób niż w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Z kolei kolumna 14 służy do wpisywania wydatków kosztowych niewymienionych w kolumnach 10–13 pkpir. Jeżeli reklama jest prowadzona publicznie oraz w inny sposób niż w środkach masowego przekazu, to wydatki z tym związane należy zaksięgować w kolumnie 14 jako pozostałe wydatki. Przykładem takich wydatków jest wspomniana reklama w prasie, radiu, telewizji. Oczywiście w żadnej z kolumn pkpir nie wykazuje się wydatków nieuznanych za koszty uzyskania przychodów (na podstawie art. 23 updof).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Reklama firmy w książce telefonicznej jest prowadzona publicznie, choć w inny sposób niż za pośrednictwem środków masowego przekazu. Dlatego wydatki z tym związane stanowią reklamę publiczną. O tym, że jest to taka forma reklamy, przesądza nieograniczony krąg osób, które mogą zamówić książkę telefoniczną. Każda osoba, która wyrazi taką wolę, może tą książką dysponować. Dlatego wydatki na tę formę reklamy należy wykazać w kolumnie 14 pkpir jako pozostałe wydatki.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wydatki na reklamę w książce telefonicznej jako wydatki na reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób podlegają ewidencjonowaniu w kolumnie 14 księgi.

Taką kwalifikację wydatku tego typu potwierdzają organy podatkowe. Przykładem może być pismo Urzędu Skarbowego w Suwałkach z 11 sierpnia 2006 r. (nr US.III-415/18/94/06). Urząd odpowiadał na pytanie podatnika, w której kolumnie pkpir: 12 czy 14, należy zaksięgować otrzymaną fakturę za ogólnokrajową reklamę w Panoramie Firm. Urząd skarbowy ocenił, że jest to kolumna 14.

Umieszczenie nazwy, danych adresowych, numerów telefonów itp. firmy Podatnika w ogólnopolskim wydaniu Panoramy Firm, za określoną opłatą, potwierdzoną fakturą VAT, uznać należy za wydatek poniesiony na reklamę firmy. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że zamówiona przez niego usługa w Panoramie Firm stanowi działanie mające na celu reklamę firmy powszechną, ogólnie dostępną dla nieograniczonego kręgu odbiorców i nieprywatną. Uznać zatem należy, biorąc pod uwagę treść art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, iż nie ma przeszkód do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na podstawie faktury VAT na reklamę prowadzoną publicznie w inny sposób niż w środkach masowego przekazu i do zaksięgowania tychże wydatków w kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354

Marta Pietrucha
konsultant biura rachunkowego
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA