| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy można wystawiać zbiorcze faktury korygujące

Czy można wystawiać zbiorcze faktury korygujące

Spółka z o.o. jest agentem działającym w imieniu i na rzecz linii lotniczych. Na podstawie umów zawartych z klientami wystawia faktury zbiorcze. W przypadku zwrotów biletów lotniczych krajowych (7-proc. stawka VAT) może się zdarzyć, że na fakturze zbiorczej pojawi się w tej pozycji kwota z „minusem” ze względu na to, że zwrot biletu nastąpił w innym okresie rozliczeniowym niż jego sprzedaż.


Czy jest dopuszczalne fakturowanie zwrotów na fakturze zbiorczej ze znakiem ujemnym jako pomniejszenie należności za bieżący okres (data faktycznego zwrotu biletu jest datą sprzedaży usługi)?

RADA

Postępowanie polegające na „odejmowaniu” usług, które nie zostały rzeczywiście wykonane (zwrócono bilet, a także kwotę nienależną dla nabywcy) na zbiorczych fakturach następnych okresów rozliczeniowych nie jest prawidłowe. W tym przypadku należy wystawiać faktury korygujące. Taki sposób postępowania w przypadku wszelkiego rodzaju zwrotów określa rozporządzenie.

UZASADNIENIE

Sprzedaż o charakterze ciągłym, w rozumieniu Kodeksu cywilnego, dotyczy usług wykonywanych w ramach długoterminowych umów zlecenia, gdzie poszczególne jednostkowe czynności składają się na całość umówionego świadczenia. W takiej sytuacji zastosowanie znajduje przepis rozporządzenia dotyczący fakturowania. Według tych regulacji, w przypadku gdy podatnik określa na fakturze wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

W sytuacji przedstawionej w pytaniu, tzn. gdy po zakończeniu okresu rozliczeniowego, za który jest wystawiana faktura, dochodzi do zwrotu biletu, zastosowanie będą miały przepisy dotyczące korygowania faktur. Nie jest prawnie możliwe takie rozliczenie zwrotu i korekta rozliczenia, że w kolejnej zbiorczej fakturze podatnik „odejmuje” usługę, która została zafakturowana na poprzedniej fakturze, jakkolwiek wynik ekonomiczny byłby prawidłowy. Ten sam efekt podatnik uzyska, wystawiając fakturę korygującą do poprzednio „błędnie” wystawionej. Fakturę korygującą wystawia się, jeżeli po wystawieniu faktury udzielono rabatów, doszło do zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat podlegających opodatkowaniu, a także w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych. Fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Odnosząc się do korygowania faktur zbiorczych, należy podkreślić, iż mimo że przepisy ustawy o VAT ani rozporządzenia wykonawczego dotyczące zasad wystawiania faktur nie regulują kwestii wystawiania faktur korygujących dotyczących więcej niż jednej faktury sprzedaży dla tego samego odbiorcy, to jednocześnie tego nie zabraniają. Dlatego należy stosować wszystkie te przepisy, które dotyczą korygowania faktur zwykłych. Zbiorcza faktura korygująca musi więc zawierać wszystkie wymagane dane. Faktura korygująca powinna zawierać numer kolejny oraz datę jej wystawienia, dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, kwotę i rodzaj udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego. Tak wystawiona faktura korygująca stanowi podstawę do skorygowania podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik otrzyma potwierdzenie odbioru tejże faktury przez nabywcę.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Weronika Sierant

HR Manager w firmie Smart MBC

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »