REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup usług marketingowych od niemieckiej firmy stanowi import usług

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. Niemiecka firma świadczy na naszą rzecz usługi marketingowe. Czy dochodzi do importu usług? Jeśli tak, jak go rozliczyć?

RADA

Zakładając, że chodzi o usługi marketingowe klasyfikowane jako usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.14), zakup takich usług od podatnika niemieckiego stanowi dla Państwa import usług.

UZASADNIENIE

Odpowiedź należy rozpocząć od zwrócenia uwagi, że pojęcie usług marketingowych jest bardzo szerokie. Zgodnie z definicją słownikową (z internetowego słownika języka polskiego - http://sjp.pwn.pl/) marketingiem jest działalność polegająca na kształtowaniu stosunków między producentem a odbiorcą towarów, dotycząca w szczególności ustalania wielkości produkcji, określania cen, metod dystrybucji, usług gwarancyjnych, reklamy i promocji sprzedaży. Z kolei Popularny słownik języka polskiego (pod red. naukową prof. dr. hab. Bogusława Dunaja, Warszawa 2000) definiuje marketing jako „wszelkie działania przedsiębiorstwa podejmowane w celu poznania i zaspokojenia potrzeb rynku, a także celowe kształtowanie potrzeb rynku za pomocą reklamy, akwizycji itp.”.
W praktyce usługi marketingu są najczęściej klasyfikowane jako usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.14). Zakładam, że o nabycie takich właśnie usług chodzi w pytaniu.

Usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.14) są zaliczane do grupy tzw. usług niematerialnych (art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT). W konsekwencji miejsce świadczenia takich usług nabywanych przez polskiego podatnika (tj. podatnika mającego stałe miejsce prowadzenia działalności, siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce) znajduje się na terytorium Polski (art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy). Oznacza to, że w przypadku gdy usługi te świadczy podatnik zagraniczny (tj. niemający siedziby ani miejsca zamieszkania lub miejsca stałego pobytu w Polsce), nabycie tych usług przez polskiego podatnika stanowi dla niego import usług (art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy). Dotyczy to zarówno zakupów usług marketingowych dokonywanych od podatników z państw członkowskich, jak i zakupów usług marketingowych dokonywanych od podatników z państw nienależących do Unii Europejskiej.

Przykładowo można w tym wypadku zacytować postanowienie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego z Wrocławia z 13 września 2005 r., nr PP II 443/1/176/179/05. Czytamy w nim m.in., że:
„Z treści pisma wynika, że Podatnik dokonuje zakupu usług doradztwa w zakresie reklamy, prowadzenia działalności gospodarczej, badania rynku od kontrahentów z Serbii, Szwajcarii i Grecji, a zatem w przedmiotowym przypadku zastosowanie ma zasada zawarta w cytowanym powyżej art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. (...) Zatem usługi będące przedmiotem zapytania, świadczone na rzecz Spółki przez kontrahentów z Serbii, Szwajcarii i Grecji, winny być opodatkowane w kraju usługobiorcy, tj. w Polsce. Opodatkowanie tych usług ma miejsce na zasadach określonych dla importu usług, gdyż spełnione są warunki z art. 2 pkt 9 ww. ustawy do uznania tych usług jako importowych. Oznacza to, że usługi kontrahentów zagranicznych na rzecz podatnika polskiego w przedmiotowym zakresie są opodatkowane w Polsce na zasadach importu usług, a zobowiązanym do obliczenia i odprowadzenia podatku jest polski podatnik”.

Ważne!
Usługi doradztwa są uznawane za tzw. usługi niematerialne. Świadczone przez zagranicznego kontrahenta na rzecz polskiego podatnika podlegają opodatkowaniu w kraju usługobiorcy.

W konsekwencji nabycie przez Państwa usług marketingowych od firmy niemieckiej stanowi dla Państwa import usług (zakładając, że są to usługi klasyfikowane jako usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania).

Rozliczenie podatku z tytułu importu usług marketingowych wygląda następująco:
- obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia przez polskiego podatnika faktury wewnętrznej (część specjalistów oraz organów podatkowych uważa, że chodzi o fakturę wystawianą przez podatnika zagranicznego), nie później jednak niż 7 dnia, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 19 w zw. z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT), przy czym jeżeli przed wykonaniem usługi marketingowej zagraniczny usługodawca otrzyma część należności (przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę), obowiązek podatkowy powstanie częściowo z chwilą otrzymania tej części (art. 19 ust. 19 w zw. z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT),
- rozliczenie podatku odbywa się w oparciu o fakturę wewnętrzną (w przypadku zaliczek - fakturę wewnętrzną zaliczkową), przy czym jest możliwe wystawianie zbiorczych faktur wewnętrznych za poszczególne okresy rozliczeniowe (art. 106 ust. 7 ustawy),
- rozliczenie to dokonywane jest w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał), w którym powstał obowiązek podatkowy, w poz. 34 i 35 tych deklaracji (rzadziej w ramach deklaracji VAT-8 lub VAT-9),
- podatek należny z tytułu importu usług stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu (również w ramach deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy - art. 86 ust. 2 pkt 4 w zw. z poz. art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT); w konsekwencji w zakresie, w jakim podatek ten podlega odliczeniu (a więc w zakresie, w jakim usługi marketingowe są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), import usług jest wykazywany również w poz. 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K.

Podstawa prawna:
- art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 19, art. 27 ust. 3 pkt 2 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 3, art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA