| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Wymiana środka trwałego w ramach gwarancji a prawo do 30-proc. odpisu amortyzacyjnego

Wymiana środka trwałego w ramach gwarancji a prawo do 30-proc. odpisu amortyzacyjnego

W październiku 2004 r. zakupiliśmy środek trwały (urządzenie techniczne), który wprowadziliśmy do ewidencji środków trwałych i rozpoczęliśmy jego eksploatację. W miesiącu tym dokonaliśmy 30-proc. odpisu amortyzacyjnego według metody dla fabrycznie nowych środków trwałych. Niestety, jeszcze w październiku urządzenie zepsuło się. Po dwóch naprawach, które praktycznie wykluczyły użytkowanie tego środka trwałego, otrzymaliśmy w ramach gwarancji nowy egzemplarz takiego samego urządzenia, którego użytkowanie rozpoczęliśmy w grudniu. Czy w tych okolicznościach mieliśmy prawo dokonać 30-proc. odpisu amortyzacyjnego w październiku?

W przedstawionych okolicznościach podatnik miał prawo dokonać 30-proc. odpisu amortyzacyjnego w październiku i nie ma obowiązku jego korekty.
Przepisy podatkowe nie regulują wprost zagadnienia skutków amortyzacji w związku z wymianą środka trwałego w ramach gwarancji. Z ogólnych kryteriów podatkowych, które dają podstawę do dokonywania amortyzacji, a tym samym do zaliczania w koszty podatkowe odpisów amortyzacyjnych, wynika, iż istotne jest:
1) posiadanie tytułu prawnego w formie własności lub współwłasności (amortyzacji podlegają również środki trwałe niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy leasingu, w przypadku gdy odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający),
2) nabycie (mowa jest o nabyciu, ale niekoniecznie odpłatnym, bowiem istnieje możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych od nieodpłatnie nabytych środków trwałych, jeżeli podatnik z tego tytułu wykazał przychody i nie zastosował zwolnienia od podatku dochodów),
3) aby środek trwały był kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,
4) aby przewidywany okres użytkowania środka trwałego był dłuższy niż rok,
5) aby środek trwały wykorzystywany był przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddany był do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu, jeżeli przedmiot umowy będzie amortyzowany przez finansującego (leasingodawcę).
Zaliczenie składnika majątku do środków trwałych podlegających amortyzacji uwarunkowane jest m.in. zdatnością do użytku w dniu przyjęcia do używania. Można przyjąć, iż warunki te spełnia urządzenie, które jest wyposażone we wszystkie elementy konstrukcyjne pozwalające na jego funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem, a przede wszystkim jest sprawne technicznie w dniu przyjęcia do używania. Z przedstawionych w pytaniu okoliczności wynika, iż urządzenie było zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania. Nie ulega również wątpliwości, że jeżeli urządzenie od chwili nabycia było sprawne mogło być wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W opisanej sytuacji były spełnione podstawowe dla amortyzacji kryteria w ramach przedstawionej kwalifikacji, tj. urządzenie było zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania oraz zaczęto je wykorzystywać na potrzeby związane z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą.
reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

Prawo Przedsiębiorcy
Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dr n.prawnych Roman Ziembiński

Od ponad 20 lat doradza i asystuje w prowadzeniu postępowań upadłościowych i naprawczych oraz przejmuje tymczasowy zarząd kryzysowy w wielu firmach krajowych i zagranicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »