REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasada "zamkniętych drzwi" przy inwentaryzacji

PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
Zasada
Zasada "zamkniętych drzwi"
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzenie inwentaryzacji umożliwia weryfikację rzetelności i aktualności ewidencji, a także pozwala na przyjrzenie się temu, w jaki sposób wygląda ochrona i zarządzanie majątkiem jednostki. Obowiązek rzetelnego i przejrzystego przedstawienia sytuacji majątkowej firmy określa art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Wiarygodność danych zaistnieje tylko wtedy, gdy mogą one zostać porównane ze stanem rzeczywistym. Jedną z zasad, dzięki której można osiągnąć zamierzony cel inwentaryzacji, jest zasada „zamkniętych drzwi”.

Inwentaryzacja musi być przeprowadzona w sposób prawidłowy, rzetelny i wiarygodny, a jednostka musi ją przeprowadzi z uwzględnieniem właściwych terminów i częstotliwości, które są określone w ustawie o rachunkowości.

Autopromocja

Aby we właściwy sposób jednostka realizowała cele inwentaryzacji należy wziąć pod uwagę określone zasady inwentaryzacji. Jedną z tych zasad jest zasada „zamkniętych drzwi”. Zasada ta zobowiązuję do dokonywania spisu, o ile jest to możliwe, przy zamkniętych drzwiach, co oznacza, że podczas przeprowadzania inwentaryzacji nie będzie dokonywany obrót magazynowy, który jest często kłopotliwy i jednocześnie utrudnia inwentaryzację. Przyjęcie tej zasady umożliwia niezakłócony przebieg prac inwentaryzacyjnych. Taka możliwość pojawia się podczas dni wolnych od pracy lub też po godzinach pracy. Zasada ta dotyczy też faktu, iż stan musi zostać ustalony na określony dzień.

Jak inwentaryzować niskocenne środki trwałe

Jeśli nie można uniknąć ruchu magazynowego, należy postępować w sposób, który w dalszej kolejności wyeliminuje problemy dotyczące rozliczenia inwentaryzacji. Wyników spisu z natury, który jest przeprowadzony w czynnym magazynie nie da się bezpośrednio porównać z danymi zawartymi z ewidencji księgowej. Wtedy należy je poprawić o przychody i rozchody, które miały miejsce podczas dokonywania spisu. Tak więc jeśli dana jednostka nie może sobie pozwolić na zamknięcie magazynu podczas dokonywania spisu z natury należy ograniczyć ruch składników do minimum. Można też wykonać szereg czynności, które ograniczają ruch składników inwentaryzowanych. Jest to: powołanie tymczasowego magazynu dostaw,  pobór składników majątku (przed przeprowadzeniem inwentaryzacji) w większej ilości niż zazwyczaj miało to miejsce, czyli takiej ilości, która umożliwi normalne funkcjonowanie jednostki podczas przeprowadzania spisu, a także przeprowadzenie inwentaryzacji w dniach wolnych od pracy lub też po godzinach pracy.

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy pamiętać podczas przeprowadzania inwentaryzacji majątku o możliwym ruchu środków trwałych i wyposażenia. Warto pozbawić prawa do wprowadzania zmian w ewidencji pracowników, którzy byli dotychczas do tego uprawnieni i nadać uprawienia do potwierdzania tej dokumentacji pracownikowi wyższego szczebla (lub komisji inwentaryzacyjnej). Można również wystosować komunikat do wszystkich pracowników o rozpoczęciu inwentaryzacji z prośbą o wstrzymanie przenoszenia wyposażenia ruchomego pomiędzy lokalizacjami. Szczególnie istotne jest by nadać środkom trwałym i elementom wyposażenia indywidualną numerację, która pozwoli precyzyjnie wskazać konkretny przedmiot i w ten sposób uniknąć sytuacji, iż wyposażenie jest spisywane kilkukrotnie, ponieważ zostało przeniesione do innego pomieszczenia.

Właściwe dokumentowanie ruchu składników umożliwia eliminację problemów związanych z rozliczeniem inwentaryzacji. Problemy te można wyeliminować przez zastosowanie różnorodnych rozwiązań, m.in. poprzez oznaczenie dokumentów przychodów i rozchodów, umieszczanie prostych adnotacji „przed spisem”/”po spisie”, a także wprowadzenie pisemnych odznaczeń nanoszonych przez przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej.

Rodzaje inwentaryzacji - inwentaryzacja niestandardowa

Wszystkie powody, dlaczego powstały różnicę inwentaryzacyjne muszą być określone przez komisję inwentaryzacyjną w protokole lub w sprawozdaniu końcowym. Protokół musi być zatwierdzony przez kierownika jednostki. To podstawa rozliczenia wszystkich powstałych różnic inwentaryzacyjnych ujętych w księgach rachunkowych. Wedle art. 4 ust.5 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki ponosi wszelką odpowiedzialność za wszystkie działania podejmowane podczas inwentaryzacji. Należy pamiętać, że dokonanie spisu z natury nie jest wystarczające do uznania, że obowiązek inwentaryzacyjny został zrealizowany, ponieważ do zakresu inwentaryzacyjnego należy też ustalenie (ewentualnych) różnic inwentaryzacyjnych, wycena, a także decyzja dotycząca sposób ich rozliczenia.

Dowiedz się więcej na www.smartmedia.com.pl lub napisz do nas biuro@smartmedia.com.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Procedury zawierania umów w ramach projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich

    Która procedura obowiązuje w projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich - zasada konkurencyjności czy ustawa Prawo zamówień publicznych? Sprawdź!

    Składka zdrowotna przedsiębiorców - czy wróci ryczałt? Czy jeszcze w 2024 roku nastąpią zmiany?

    O przywrócenie ryczałtowej składki zdrowotnej dla przedsiębiorców (wg zasad sprzed Polskiego Ładu) apelują zarówno sami przedsiębiorcy, ich stowarzyszenia, a także Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Rzecznik MŚP proponuje, by koszty związane z przywróceniem poprzednich zasad rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców częściowo pokryć przez ograniczenie beneficjentów tzw. wakacji od ZUS.

    Czy 13 i 14 emerytura wlicza się do dochodu osoby niepełnosprawnej?

    Czy 13 i 14 emerytura wlicza się do dochodu osoby niepełnosprawnej, ustalanego na potrzeby skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej?

    Będzie nowelizacja Ordynacji podatkowej. Ministerstwo pracuje nad projektem. Podatnicy zyskają.

    Oprocentowanie nadpłaty, powstałej w wyniku orzeczenia TSUE będzie przysługiwać za cały okres, aż do jej zwrotu. Podobnie będzie z nadpłatami powstałymi wskutek wyroków TK.

    Stawki VAT 2024 - zmiany w stawkach obniżonych od 1 kwietnia

    Stawki VAT od 1 kwietnia 2024 roku ulegną zmianie. Pojawi się nowa lista towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8 proc. Stawka obniżona obejmie m.in. usługi kosmetyczne, manicure i pedicure.

    Fundacja rodzinna - podatkowe konsekwencje zbycia udziałów

    Otaczające nas środowisko prawno-ekonomiczne dynamiczne oddziałuje na wszystkich, dlatego wśród pojawiających się pytań coraz częstszymi są te odnoszące się do fundacji rodzinnej, która zapewnia kuszące preferencje podatkowe.

    Składka zdrowotna 2024. Min. Leszczyna: będą zmiany ale powrót do zasad sprzed Polskiego Ładu zbyt kosztowny

    Jeszcze w bieżącym tygodniu minister zdrowia razem z ministrem finansów przedstawią premierowi Tuskowi propozycje zmian w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców. Taką informację przekazała 18 marca 2024 r. minister zdrowia Izabela Leszczyna.

    Zmiany w akcyzie od 2025 roku - opodatkowanie saszetek nikotynowych

    Ministerstwo Finansów chce zmienić od 2025 roku przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie saszetek nikotynowych. W komunikacie z 18 marca 2024 r. MF przedstawiło propozycje zmian. Resort zaprasza zainteresowanych tymi zmianami na spotkanie w celu uzgodnienia treści tej nowelizacji.

    "Nie stać nas na cztery dni pracy". Jednak skrócenie czasu pracy może ograniczyć zwolnienia

    "Skrócenie czasu pracy, np. do czterech dni w tygodniu nie zostanie zrównoważone przez wzrost zatrudnienia. Produkcja krajowa zmniejszy się, a wraz z nią zmniejszą się dochody ludności" – mówi Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

    Wymiana walut w firmie. Jak to robić z korzyścią dla biznesu?

    Wymiana walut? Pierwsze skojarzenia to zagraniczne wakacje czy kredyt we frankach. Patrząc jednak na oficjalne statystyki wymiany handlowej to firmy operują dziś w wielu walutach. Tym bardziej, że coraz więcej firm prowadzi ekspansję zagraniczną, wychodząc na nowe rynki.

    REKLAMA