REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w pkpir odszkodowanie i kompensatę

Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

4 października 2007 r. nabyłem samochód ciężarowy o wartości 12 000 zł netto. 17 października 2007 r. przyjąłem go do używania i dokonałem jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Samochód ubezpieczyłem tylko od OC.

W styczniu wynająłem magazyn, w którym oprócz magazynowania towarów handlowych parkowałem ten samochód. Towary handlowe ubezpieczyłem na wypadek kradzieży i zdarzeń losowych we własnym zakresie. Wynajmujący oświadczył, że budynek magazynowy jest ubezpieczony od zdarzeń losowych.

Autopromocja

Podczas styczniowej wichury zawaliła się ściana szczytowa i uszkodziła część towaru oraz zniszczyła samochód. Samochód nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Okazało się, że wynajmujący nie posiada ubezpieczenia OC, w związku z tym zdecydował się pokryć 50% wartości samochodu, wypłacając jednorazowe odszkodowanie oraz 50% w ratach czynszu.

W jaki sposób dokonać księgowania tych zdarzeń? Czy jest możliwe zastosowanie przez wynajmującego 6-miesięcznego nieodpłatnego najmu (6 × 1000 zł = 6000 zł - 50% wartości samochodu). Jeśli tak, w jaki sposób ujmować to w księdze? Jeżeli wrak samochodu zdecyduję się sprzedać za 1000 zł, to jakie skutki podatkowe będzie to rodzić, uwzględniając dokonany jednorazowy odpis amortyzacyjny?

RADA

W sytuacji Czytelnika występuje kilka zdarzeń i każde z nich należy odrębnie zaksięgować. Czytelnik nie może jednak potraktować najmu jako nieodpłatnej czynności. Zarówno wynajmujący, jak i najemca muszą wystawić dokumenty i następnie rozliczyć je w drodze kompensaty (wzajemnego potrącenia należności). Szczegóły w uzasadnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

W opisanej przez Czytelnika sytuacji będziemy mieli do czynienia z kilkoma operacjami gospodarczymi:

1. Wypłacenie pierwszej części odszkodowania za uszkodzony samochód

Otrzymane odszkodowanie od właściciela nieruchomości za uszkodzony samochód będzie stanowiło przychód u Czytelnika (art. 14 ust. 2 pkt 12 updof). Na podstawie tego przepisu otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą są zaliczane do przychodów z działalności gospodarczej. W związku z tym, że Czytelnik umówił się z właścicielem nieruchomości, iż wypłaci on odszkodowanie w ten sposób, że 50% wartości samochodu, czyli 6000 zł, otrzyma natychmiast, Czytelnik powinien zaksięgować do kolumny 8 pkpir (pozostałe przychody) kwotę 6000 zł. Księgowania przychodu należy dokonać w dacie jego otrzymania.

2. „Wypłacenie” kolejnej części odszkodowania w ratach miesięcznych

Czytelnik umówił się również z właścicielem nieruchomości, że pozostałą część odszkodowania wypłaci mu on w ten sposób, że zwolni Czytelnika z opłat za najem. W tej sytuacji wcale nie będziemy mieli do czynienia z zaistnieniem nieodpłatnego używania lokalu. Prawidłowe postępowanie w zakresie obiegu dokumentów zarówno Czytelnika, jak i właściciela nieruchomości powinno być następujące.

Właściciel nieruchomości powinien wystawić, jak zawsze, Czytelnikowi fakturę za najem lokalu. W fakturze tej, w części dotyczącej sposobu zapłaty, powinien jednak zapisać, że zapłata czynszu nastąpi w formie kompensaty. Należność za czynsz zostanie bowiem skompensowana z notą obciążeniową, jaką co miesiąc powinien wystawić Czytelnik.

Z przedstawionego pytania wynika, że właściciel nieruchomości zobowiązał się do „wypłacenia” dalszej części odszkodowania w kwocie 1000 zł miesięcznie i w tej wysokości Czytelnik powinien wystawiać noty przez okres kolejnych 6 miesięcy.

Zaistniałe zdarzenia gospodarcze należy zaksięgować w pkpir Czytelnika następująco:

• wystawione przez wynajmującego faktury za najem nieruchomości Czytelnik zaksięguje do kosztów uzyskania przychodów w kolumnie 13 pkpir; księgowania tego dokona pod datą wystawiania faktury przez wynajmującego (art. 22 ust. 6b updof),

• „otrzymane odszkodowanie”, np. na podstawie noty obciążeniowej, Czytelnik zaksięguje do kolumny 8 (pozostałe przychody); księgowania dokona w dacie rozliczenia (kompensatą) noty obciążeniowej z fakturą za najem.

Z powyższego wynika, że pomimo iż Czytelnik fizycznie nie będzie płacił wynajmującemu za najem, to jednak faktycznie zapłata ta nastąpi w formie kompensaty wystawioną przez Czytelnika notą obciążeniową1,

Należy dodać, że Czytelnik powinien zawrzeć ugodę z wynajmującym (właścicielem nieruchomości), w której zapisane byłyby zasady wypłaty przez wynajmującego na rzecz Czytelnika odszkodowania za zniszczony samochód.

3. Sprzedaż samochodu

Czytelnik, dokonując sprzedaży pozostałości z samochodu, powinien należny ze sprzedaży przychód zaksięgować do kolumny 8 pkpir (pozostałe przychody). Niestety, z racji tego, że Czytelnik dokonał 100% odpisu amortyzacyjnego na podstawie art. 22k ust. 7 updof, nie będzie mógł zaksięgować do kosztów uzyskania przychodów wartości niezamortyzowanej, ponieważ takiej wartości niezamortyzowanej już nie ma.

• art. 14 ust. 2 pkt 1 i 12, art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

• § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Leszek Porowski

doradca podatkowy,

współwłaściciel Biura Rachunkowego

Porowski Consulting


1 W artykule tym używam określenia „nota obciążeniowa” dla dokumentu, jaki powinien wystawić poszkodowany Czytelnik, na podstawie którego „otrzyma on odszkodowanie” od sprawcy szkody. Nadmieniam, że może to być każdy inny dokument, np. wezwanie do zapłaty odszkodowania, nota księgowa, nota roszczeniowa. Czytelnik może również nie wystawiać żadnego dokumentu. Wtedy datą powstania przychodu w przypadku pierwszej części odszkodowania będzie fizyczne jego otrzymanie, a datą przychodu kolejnych rat odszkodowania będzie data terminu zapłaty faktury za najem, w której nastąpi potrącenie wzajemnych należności. Warto jednak, aby w każdej sytuacji strony zawarły stosowną ugodę na piśmie, która będzie jasno regulowała te sprawy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

Preferencje w podatku u źródła - NSA orzeka na niekorzyść podatników

Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach zapadłych pod koniec 2023 r. (sygn. II FSK 27/23, II FSK 28/23, II FSK 29/23) oddalił trzy skargi kasacyjne w sprawach rozstrzygniętych przez WSA w Lublinie na niekorzyść podatników i zgodził się z sądem pierwszej instancji w kwestii odmowy wydania opinii o stosowaniu preferencji w podatku u źródła (WHT). W lutym 2024 r. NSA opublikował pisemne uzasadnienia tych wyroków. Wnioski płynące z ich analiz potwierdzają nieprzychylne stanowisko organów podatkowych w kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia WHT przez spółki holdingowe oraz fundusze inwestycyjne.

Dofinansowanie z PFRON 2024 do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego - wyższe kwoty od lipca

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje kolejną nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Tym razem ma nastąpić wzrost wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), a także zmiana wysokości dotacji celowej z budżetu państwa na realizację tego zadania. Ta nowelizacja ma wejść w życie od lipca 2024 r. razem ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Pieniądze wpłyną na konto do 1 sierpnia. Roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 r. ZUS przypomina, że pozostały już ostatnie dni.

Termin rozliczenia składki zdrowotnej za 2023 r. upłynie 20 maja. Po wykazaniu nadpłaty płatnikowi będzie przysługiwał zwrot. Pieniądze wpłyną na konto do 1 sierpnia.

Chwilowe wstrzymanie obowiązku KSeF pozwoli odetchnąć firmom. Wykorzystaj to i zdobądź środki na rozwój!

Cyfryzacja gospodarki postępuje. W 2026 r. firmy, zobowiązane wymogiem prawnym, będą korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. Wszystkie przedsiębiorstwa będą tą drogą odbierać i wysyłać faktury w formie elektronicznej. Przedsiębiorcy zyskali jednak dodatkowy czas i argumenty. Teraz warto poszukać wsparcia i zyskać środki na rozwój firmy.

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

REKLAMA