| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Wydatki przed założeniem firmy. Czy i kiedy można je rozliczyć w kosztach?

Wydatki przed założeniem firmy. Czy i kiedy można je rozliczyć w kosztach?

Zakupy dokonane przed założeniem działalności gospodarczej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Muszą one jednak mieć związek z przyszłą działalnością oraz zostać faktycznie poniesione, na co trzeba posiadać dowody – zazwyczaj faktury. Na podobnej zasadzie istnieje niekiedy możliwość odliczenia VAT-u z faktur wystawionych przed rozpoczęciem działalności.


Odliczenie VAT od zakupów przed rozpoczęciem działalności gospodarczej


Główna zasada dotycząca VAT mówi, że VAT można odliczyć od tych zakupów, które służą wykonywaniu „czynności opodatkowanych”, czyli w praktyce służą prowadzeniu działalności gospodarczej czynnego podatnika VAT. Podatek można odliczyć z faktur w okresie (miesiącu lub kwartale) ich otrzymania lub w dwóch kolejnych okresach. A co, jeżeli zakupy zostały poczynione przed założeniem firmy?

VAT z faktury wystawionej na dane przyszłego przedsiębiorcy można odliczyć w ramach deklaracji VAT po założeniu firmy. Decydują o tym te same zasady, które standardowo pozwalają rozliczać VAT. Ważne jednak, aby faktury te spełniały następujące warunki:

- muszą być wystawione na imię i nazwisko przedsiębiorcy,

- zakupy muszą służyć do działalności gospodarczej (tzn. do wykonywania czynności opodatkowanych VAT-em),

- odliczenie VAT od tych zakupów nie jest wyłączone przez przepisy.

Nie ma tu znaczenia, że przyszły przedsiębiorca posługuje się na fakturze jedynie imieniem i nazwiskiem oraz brakuje numeru NIP. Nie można natomiast odliczać VAT-u z faktur wystawionych na małżonka lub inną osobę. Odliczenie można zastosować jedynie przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej, co oznacza, że np. nie ma możliwości odliczenia VAT-u przez spółkę cywilną, jeżeli zakupy dokonywane są na nazwisko jednego ze wspólników.

Trzeba też pamiętać, że zasada wspomniana na początku, według której VAT odlicza się w okresie otrzymania faktury lub w dwóch kolejnych, również tutaj obowiązuje. VAT z faktur dokumentujących wydatki sprzed założenia firmy można odliczyć, o ile faktury te pochodzą maksymalnie z dwóch miesięcy lub kwartałów poprzedzających złożenie pierwszej deklaracji VAT.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Adrian Goska

Radca prawny, prawnik zarządzający Kancelarii Radców Prawnych Goska&Gortat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »