REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metody optymalizacji podatku w firmie

24ivalue.pl - to firma udostępniająca w Polsce system ekspercki 24ivalue
Jest to pierwszy tego rodzaju system w Polsce i na Świecie, który kompleksowo obejmuje trudne obszary księgowe.
Sławomir Ekman
Dyrektor 24iValue
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każda danina na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, która stanowi publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe i bezzwrotne świadczenie pieniężne, jest nazywana podatkiem. Prawo podatkowe stanowczo i bezwzględnie obliguje każdego podatnika do uiszczenia stosownego świadczenia. Przedsiębiorcy mogą jednak zmniejszyć daninę wobec państwa dzięki optymalizacji podatkowej.


Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Autopromocja


Przedsiębiorcy nie zawsze jednak są świadomi tego, że mimo danina na rzecz państwa jest obowiązkowa, można ją przecież zmniejszyć, korzystając z narzędzi dostępnych w granicach prawa, które popularnie nazywane są optymalizacjami podatkowymi.


Odroczenie zapłaty podatku


Wprawdzie łatwa do zaimplementowania, dla wielu podatników wciąż jest zbyt mało znana optymalizacja związana z odroczeniem zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych. Nie chodzi w niej, co prawda o nieuiszczenie należnego podatku w ogóle, ale o przesunięcie tejże zapłaty w czasie i zmniejszenie świadczenia o równowartość ostatniej zaliczki.

Optymalizacja odroczeniowa sprowadza się do tego, że podatnik deklarację CIT-8 składa jeszcze przed upływem terminu płatności zaliczki na podatek za ostatni miesiąc lub kwartał (w zależności od wybranego wariantu). Przepisy podatkowe są  tak skonstruowane, że złożenie zeznania podatkowego we wskazanym wyżej terminie skutkuje brakiem konieczności zapłacenia ostatniej zaliczki, a co więcej - do końca trzeciego miesiąca od końca roku podatkowego nie trzeba martwić się zapłatą podatku wynikającą ze złożonej deklaracji.


Amortyzacja środków trwałych i wnip


Optymalizacja podatku dochodowego przy zastosowaniu odpowiednich stawek amortyzacyjnych również nie wydaje się nader skomplikowana. Jest to kwestia oczywista, ale nie każdy podatnik o niej pamięta. Najczęściej bowiem przypisanie stawki amortyzacyjnej wydaje się tak oczywiste, że podatnicy zaglądają jedynie do KŚT. A przecież w wielu przypadkach stawki te można podwyższać o ustawowe współczynniki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dla budynków i budowli używanych w warunkach pogorszonych - nie więcej niż o 1,2, a w warunkach złych - nie więcej niż o 1,4

- dla maszyn, urządzeń i środków transportu, z wyjątkiem morskiego taboru pływającego, używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych albo wymagających szczególnej sprawności technicznej - nie więcej niż 1,4

- dla maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 4-6 i 8 KŚT, poddanych szybkiemu postępowi technicznemu - nie więcej niż 2,0.

Raz wybrany współczynnik podwyższa stawki przez cały okres użytkowania, chyba że ustaną warunki konieczne do możliwości skorzystania z podwyższonej amortyzacji.

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

Amortyzacja samochodu w firmie

Ponadto, dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, można przyjmować indywidualne stawki amortyzacyjne. Dlatego też przed zakupem środka trwałego warto zastanowić się, czy zamiast nowego samochodu nie wybrać auta używanego (czyli de facto starszego niż 6 miesięcy), który będzie można amortyzować np. dwarazy szybciej. Wszakże różnica w standardzie przy tak krótkim okresie nie będzie odczuwalna, ale już w kosztach podatkowych jest znacząca.

Istnieje ponadto w określonych przypadkach możliwość amortyzacji jednorazowej. Dotyczy to podatników, którzy rozpoczęli działalność oraz tzw. małych podatników - mogą oni dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych (z wyjątkiem samochodów osobowych) w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, do wysokości nieprzekraczającej w roku kwoty 50 tys. euro łącznej wartości tych odpisów.

 

 

Podatnik jednorazowo może amortyzować również środki trwałe o niskiej wartości, tzn. nie przekraczające 3,5 tys. zł. Kupując np. zestaw mebli biurowych warto poprosić sprzedającego, aby na fakturze wyszczególnił każdy element oddzielnie, co pozwoli na podwyższenie kosztów podatkowych.

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować


Przegląd rozliczeń podatkowych


Przegląd rozliczeń podatkowych pod kątem zmniejszenia należnego podatku lub odzyskania podatku nienależnie uiszczonego w przeszłości jest rzadko stosowaną optymalizacją, najprawdopodobniej ze względu na fakt, iż podatnicy zbyt często boją się korzystać z usług doradztwa podatkowego, które w tym przypadku są bardzo pomocne. Takie przeglądy przynoszą niemałe korzyści.

Dobrym przykładem są podatki lokalne, szczególnie podatek od nieruchomości. Często okazuje się, że płacimy podatek od budowli, która budowlą de factonie jest (ponieważ spełnia przesłanki uznania jej za budynek) i wówczas zamiast podatku liczonego według powierzchni, nadpłacamy kolosalne sumy od wartości „budowli”. Do tego dochodzi kwestia jej zlokalizowania - jeśli udowodnimy, że znajduje się wewnątrz budynku, wówczas właściwie podatku płacić nie trzeba.

Szczególnie firmom posiadającym grunty dla celów inwestycyjnych zaleca się ponadto ich analizę pod kątem faktycznego zajęcia na prowadzenie działalności.

Poza podatkami lokalnymi wartym przeanalizowania jest podatek PCC. Jeśli bowiem mamy do czynienia z udzielaniem pożyczek między podmiotami niepowiązanymi, przy czym pożyczkodawca jest czynnym podatkiem VAT, wówczas daniny od takiej umowy płacić nie trzeba w ogóle, co wynika z faktu, iż usługi udzielania pożyczek, co do zasady są zwolnione z VAT-u, a każda czynność, która jest zwolniona z podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem PCC.

Co podlega opodatkowaniu PCC?

Również w przypadku zakupu nieruchomości gruntowych nie zawsze trzeba płacić PCC. I nie dotyczy to jedynie umowy, która jest opodatkowana podatkiem VAT, ale również nabywania gruntów rolnych, przy czym o klasyfikacji nie decyduje ich przeznaczenie w planie zagospodarowania przestrzennego lub warunkach zabudowy, a ich ujęcie w oficjalnej ewidencji. Nienależnie od tego zapłacony podatek można odzyskać nawet za 5 lat wstecz, a więc jeszcze można odebrać go za nieruchomości zakupione w latach 2009 - 2013. Ewentualna nadpłata stwierdzana jest w drodze decyzji, co zapewnia bezpieczeństwo podatnika oraz nieodwołalność stanowiska organu.


Zwolnienia podatkowe


Warto również pochylić się nad zagadnieniem zwolnień podatkowych, które nie zawsze są skomplikowane. Jednym z takich nietrudnych mechanizmów optymalizujących jest przykład ulgi technologicznej. Mimo iż w przepisach jest ona od dobrych kilku lat, w dalszym ciągu nie cieszy się dużą popularnością.

Podatnik może od podstawy opodatkowania odliczyć wydatki poniesione na nabycie nowych technologii (wiedzy technologicznej w postaci wnip, która umożliwia udoskonalanie lub wytwarzanie nowych wyrobów i usług - np. know-how, oprogramowanie). Odliczenie może wynieść nawet  50% poniesionych kosztów i jest ono czymś dodatkowym poza standardową amortyzacją tej technologii. Na każde wydane 100 tys. zł można uzyskać dodatkowo nawet 50 tys. zł kosztu uzyskania przychodu.

Warunkiem koniecznym, aby mieć możliwość skorzystania z ulgi jest nabycie technologii w drodze umowy o przeniesienie oraz korzystanie z praw. Technologia nie może być jednak stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, co musi być potwierdzone niezależną opinią.

Ulga nie dotyczy wydatków na wytworzenie technologii we własnym zakresie. Prawo do niej nie przysługuje również podatnikom, którzy w bieżącym lub poprzednim roku podatkowym prowadzili działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2013/2014

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

 

Sławomir Ekman

 

Dyrektor, 24EasyAudit

 

 

 

 

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA